• Echipa
  • Frecvențe
  • Contact
  • Asculta live!
    • Asculta live Radio Cluj!
    • Ascultă LIVE Radio Antena Sibiului
    • Ascultă LIVE Radio Sighet
    • Video Studio Radio Cluj!
  • Disclaimer
  • HU
facebook
twitter
youtube
email
  • Acasa
  • Gaudeamus Cluj 2018
  • Campanii
    • DigitALL
    • Incluziv
    • Jurnal de părinte
    • Animal de companie!
    • Sesam deschide cartea
    • Filmul de weekend
    • Ce mai citim?
    • O zi din viață
    • Prim ajutor
    • Vaccin pentru viaţă
    • Sport pentru sănătate
    • Fii sănătos
    • Radio Cluj pe vremuri
    • Ascultă oameni de poveste
    • Transilvania la radio
    • EU aleg ROmania
    • Eu aleg România-100 de români
    • Radio Everyone
    • Targul Gaudeamus 2016 la Cluj Napoca
    • ASCULTĂ-ȚI MUZICA! 100 DE MELODII ALE ROMÂNILOR
  • Evenimente
    • UNTOLD 2017
    • UNTOLD 2016
    • UNTOLD 2015
    • TIFF 2017
    • TIFF 2015
  • O zi din viață
  • Reportaje
  • Special RCJ
    • Cartea de weekend
    • Viniluri la Radio Cluj
    • Vorba dulce…
    • Poveștile RC
    • ZOOMzet
    • Radio Rally Live
    • Student Corner
    • Cronica prescurtată
    • Politică Externă
  • Stiri
    • Social
    • Sănătate
    • Economic
    • Politic
    • Cultural
    • Educaţie
    • Internaţional
    • Transilvania
    • Justiţie
    • Diverse
    • Sport
  • TV Radio Cluj
  • Clujul neștiut
  • Dedicații
Actualitate
Cea mai mare replică din Lego a Titanicului, construită de un tânăr autist
România – Elveţia 3-1. „Tricolorele” revin în Grupa Mondială I a Fed Cup
O nouă extragere a Loteriei bonurilor fiscale
Ediție record de Gaudeamus, la Cluj Napoca: peste 28.000 de vizitatori au intrat în caravana cu cărți
Pompierii fac apel la populaţie să nu mai dea foc vegetaţiei
Un preot din judeţul Cluj, găsit mort într-o fântână
Britanicii beau zilnic 95 de milioane de ceşti de cafea
Povestea Târgului de carte Gaudeamus
FCSB a pierdut două puncte cu Viitorul
[FOTO] Weekend printre cai
transfagarasan13

Transilvania văzută la radio: Transfăgărăşanul, drumul care dă mâna cu norii

Publicat in: 01 Aug 2014
etichete: cascada, lac, Sibiu, Top Gear, Transfagarasanul

Declaraţia că Transfăgărăşanul este cel mai bun drum din lume îi aparţine lui Jeremy Clarkson, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni de televiziune din lume, prin intermediul emisiunii Top Gear, iar afirmaţia a fost făcută după ce a testat mai multe modele de maşini pe celebrul tronson.

Totuşi, până să se ajungă în stadiul actual, au fost ani de muncă şi vieţi pierdute. Şoseaua care leagă Drumul National Sibiu-Braşov cu localitatea Bascov din judeţul Argeş, are o lungime totală de 150 de kilometri, care, în zilele noastre poate fi greu de crezut că a fost construit în doar patru ani, între 1970 si 1974. Porțiunea construită propriu-zis în aceea perioada este Barajul Vidraru-Cârțișoara, pe o lungime de aproximativ 91 km. Drumul este construit peste Munții Făgăraș iar în apropierea tunelului de lângă Lacul Bâlea, ajunge la altitudinea de 2.042 m, fiind pe locul al doilea ca altitudine în România, după șoseaua Transalpina (DN67C), cu 2.145 m, din Munții Parâng.

Această prezentare necesită JavaScript.

Transfăgărășanul a fost construit la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu. Deși la momentul respectiv, România avea deja mai multe treceri ale Carpaților Meridionali, invazia Cehoslovaciei din 1968 de către trupele sovietice și ușurința cu care ar fi putut fi blocate sau atacate trecerile existente între Transilvania și Muntenia, a determinat inițierea de urgență a proiectului „Transfăgărășanului” – un drum strategic care să lege garnizoanele Piteștiului și Sibiului. La construcţia drumului au lucrat doar soldaţii. Într-un interviu acordat pentru Vocea Armatei, în urmă cu şase ani, colonelul Nicolae Mazilu povestea despre dificultăţile întâmpinate, la aceea vreme, de către muncitori:

Am lucrat În condiţii extrem de grele. La un moment dat, ca să putem înainta mai uşor, am demontat două buldoexcavatoare şi le-am urcat sus, bucată cu bucată şi l-am reasamblat acolo, sus. Aşa s-a început munca şi de jos şi de sus. Oricum, a fost greu. Probabil că puţini ştiu că, undeva sub drum exista un excavator. A cazut într-o noapte o stâncă peste el. Avea cam 750 de tone. Cum zona era mai mlăştinoasă, până dimineaţă excavatorul a intrat de tot în pământ, iar stanca a ajuns la nivelul solului.

Drumul s-a realizat cu eforturi materiale considerabile și cu prețul unor vieți de soldați și muncitori care au contribuit la construcția lui, bilanțul oficial fiind de 40 de morți. Lucrătorii de atunci au avansat cifre mult mai mari, care ajung până la câteva sute de vieți omenești pierdute. Transfăgărășanul trece peste 830 podețe şi 27 viaducte. Pentru construcția lui a fost necesar să fie dislocate mai multe milioane de tone de rocă, iar pentru aceasta s-au folosit 6.520 tone de dinamită, din care 20 de tone numai la tunelul Capra-Bâlea și multe alte materiale de construcții. (col. Nicolae Mazilu)

Astăzi, la startul drumului te aşteaptă susurul apei cristaline a râului Bâlea.

Dupa 21 de kilometri de la Cârţişoara, se ajunge la Bâlea, cascada, unde zilnic, fie vară fie iarnă, întâlneşti o sumedenie de turişti, dornici de drumeţii:

Este dificil dar ne place! Am fost sus, am coborât cu telecabina, dar acum urcăm pe cărare. Suntem din Oradea. Venim pentru că am mai fost şi ne place.

Partea spectaculoasă a şoselei apare dinspre cascadă la lac, pe un sector de drum plin de serpentine. Iar la lac, sus, după ce se vizitează lacul glaciar, cel mai mare din ţară, neapărat trebuie să poposiţi la fosta cabană de vânătoare a lui Ceauşescu, unde specialitatea casei este friptura de vânat, afirmă bucătarul localului:

Se ia o bucată de carne dar neapărat trebuie să fie pulpă sau cotlet, însă să aibe puţina grăsime. Într-o oală se pune întâi unsoare, că astfel dă gust la friptură. Apoi se pune ceapă, morcov, usturoi, ardei, ţelină, toate tăiate cubuleţe. Se pune şi sub şi peste carnea care a fost condimentată şi se dă la foc mare. Apoi, când e gata, se taie bucăţele, iar legumele se mixează într-un sos iar friptura se serveşte cu cartofi şi salată sau murături.

Inaugurarea oficială, în prezența lui Nicolae Ceaușescu, a avut loc în data de 20 septembrie 1974 dar lucrările au mai continuat încă câțiva ani, pentru asfaltarea sa și alte activități conexe, fiind finalizate în forma actuală, în 1980.

Zona montană înaltă a Transfăgărăşanului este deschisă circulației rutiere în fiecare an doar de la 30 iunie până în 1 noiembrie, întrucât drumul este înzăpezit pe timp de iarnă; la aceasta se adaugă riscul căderilor de pietre și al avalanșelor.

Iarna, drumul este deschis în mod oficial pe versantul sudic până la complexul Piscul Negru (iar pe cel nordic până la Cabana Bâlea-Cascadă). Vara, restricțiile cuprind perioada de întuneric, orele 22:00-6:00, deoarece traseul este unul periculos, cu deosebit de multe viraje și curbe în ac de păr, fără să fie prevăzut cu elemente reflectorizante, iar riscul căderii în gol este deosebit de mare. Limita de viteză recomandată este de 40 km/h.

Cristian Florea

Împarte cu prietenii tăi

  • Email
  • Listare
  • Facebook
  • Google
  • Twitter
  • Mai mult
  • Pocket
  • Telegram
  • Skype
  • Reddit
  • Pinterest
  • Tumblr

Similare

Citește și despre

Mieii românești ajung în meniul străinilor

Publicat în 07 Apr 2018

Autocar cu 40 de pasageri implicat într-un accident în județul Sibiu

Publicat în 01 Apr 2018
copii inecati

Un copil de 6 ani s-a înecat în pârâul din localitatea sibiană Chirpăr

Publicat în 31 Mar 2018

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Cea mai mare replică din Lego a Titanicului, construită de un tânăr autist

Posted On 22 Apr 2018

România - Elveţia 3-1. "Tricolorele" revin în Grupa Mondială I a Fed Cup

Posted On 22 Apr 2018

O nouă extragere a Loteriei bonurilor fiscale

Posted On 22 Apr 2018

Ediție record de Gaudeamus, la Cluj Napoca: peste 28.000 de vizitatori au intrat în caravana cu cărți

Posted On 22 Apr 2018

Pompierii fac apel la populaţie să nu mai dea foc vegetaţiei

Posted On 22 Apr 2018

Un preot din judeţul Cluj, găsit mort într-o fântână

Posted On 22 Apr 2018

Britanicii beau zilnic 95 de milioane de ceşti de cafea

Posted On 22 Apr 2018

Povestea Târgului de carte Gaudeamus

Posted On 22 Apr 2018

FCSB a pierdut două puncte cu Viitorul

Posted On 22 Apr 2018

[FOTO] Weekend printre cai

Posted On 22 Apr 2018

Platformă digitală pentru studierea Holocaustului

Posted On 22 Apr 2018

Fed Cup continuă la Cluj

Posted On 22 Apr 2018

Inedit: un copil din China s-a născut la patru ani după moartea părinţilor săi

Posted On 22 Apr 2018

Eveniment demn de Centenar la Aiud!

Posted On 22 Apr 2018

Prima ediție a Zilelor Carierei, la USAMV Cluj

Posted On 22 Apr 2018

Programul zilei a V-a la Gaudeamus Cluj 2018

Posted On 22 Apr 2018

Începe acțiunea de spălare a străzilor!

Posted On 22 Apr 2018

[VIDEO] 22 aprilie - Ziua Pământului

Posted On 21 Apr 2018

Taj Mahal introduce limita de timp pentru vizitare

Posted On 21 Apr 2018

Cine se culcă după miezul nopţii, își pune sănătatea în pericol

Posted On 21 Apr 2018

Transmisii de fotbal la Radio Cluj

Posted On 21 Apr 2018

Facturi mai mici la telefonia mobilă

Posted On 21 Apr 2018

CRAII DE CURTEA-VECHE după Mateiu Caragiale, la Teatrul Național

Posted On 21 Apr 2018

Giulia lansează o nouă piesă și recunoaște că-i este dor de radio

Posted On 21 Apr 2018

Radio Romania

  • Societatea Română de Radiodifuziune
  • Romania Actualități
  • Antena Satelor
  • România Cultural
  • Radio România Internațional
  • România Muzical
  • eTeatru
  • Radio 3 Net Florian Pittiș
  • Teatrul Național Radiofonic
  • Radio Chisinău

Rețeaua Regională

  • Portalul Romania Regional
  • Bucuresti FM
  • Radio Cluj
  • Radio Constanta
  • Radio Vacanta
  • Radio Craiova
  • Radio Iași
  • Radio Reșița
  • Radio Târgu Mureș
  • Radio Timișoara
  • EU aleg ROmania

Publicații

  • Politica Românească
  • Editura Casa Radio
  • Rador
  • Radio Orchestre și coruri
  • Târgul de carte Gaudeamus

Instituții Publice

  • Administrația Prezidențială
  • Guvernul României
  • Palatul Parlamentului
  • Senat
  • Camera Deputaților
  • Consiliul Național al Audiovizualului

Urmărește-ne pe FB!

Urmărește-ne pe FB!
© 2014 Radio Romania Cluj
loading Anulare
Articolul n-a fost trimis - verifică adresele tale de email!
Verificarea emailului a eșuat., te rog încearcă din nou
Regret, blogul tău nu poate partaja articole prin email.