Ascultă Radio România Cluj Live

Mănâncă-ţi aproapele! (croncile Temps d’Images)

Foamea e cel mai bun bucătar, iar mesenii cei mai buni actori.  Cel puţin aşa o demonstrează performance-ul Foame, care ia ca pretext piesa În largul mării de Slawomir Mrojek, pentru a distribui spectatorilor roluri, pe care le vor interpreta în grup.

Mănâncă-ţi aproapele! (croncile Temps d’Images)

Articol de , 8 noiembrie 2014, 15:59 / actualizat: 14 noiembrie 2014, 14:21

Ca să fiu sincer, nu m-am aşteptat la prea mult  de la felul în care va funcţiona spectacolul, dar am fost foarte încântat de reacţia publicului. A fost dispus să participe, să intre în joc, oamenii s-au implicat şi a ieşit foarte bine. Ideea performance-ului mi-a venit ca reacţie la conceptul de teatru-lectură, care presupune un grup de actori care citesc cu textul în faţă o piesă, într-o manieră previzibilă şi plicticoasă, mai ales în America. Sunt obosit să văd astfel de spectacole şi m-am gândit că ar fi mult mai interesant să provoc publicul să citească el textul. Să îi dau ocazia să descopere piesa şi personajul pe care îl interpretează, iar în felul acesta nu poţi să stai doar şi să asculţi, trebuie să te implici. (regizorul Paul Bargetto)

Performance la cheie, Foame preia franciza de la celebrul teatru polonez Osmego Dnia din Poznan şi aplică publicului românesc ideea, sub coordonarea regizorului Paul Bargetto. Cei trei actori coordonatori ai grupurilor de spectatori-interpreţi sunt, însă, români (Daniel Popa, Cosmin Seleşi, Laurenţiu Bănescu).

Această prezentare necesită JavaScript.

 

Colaborarea cu regizorul Paul Bargetto, care trăieşte şi lucrează în Polonia, reia un performance  pe care l-a realizat acolo cu o trupă celebră, care a luptat 50 de ani împotriva sistemului comunist în diverse forme artistice. Aici, l-a reeditat cu noi, pentru un public român, căzând la fix în perioada alegerilor prezidenţiale. (actorul Lurenţiu Bănescu)

Slabul, Mijlociul şi Grasul, naufragiaţi pe mare, hotărăsc să aleagă în mod democratic pe cine mănâncă, pentru a-şi potoli foamea. Teatrul lui Morjek e politic, iar falimentul selecţiei democratice e metafora dezumanizării la care ajung toate sistemele socio-politice.

Ca de obieci îl mâncăm pe cel mai slab. Graşii sunt mai puternici, se adună oamenii în spatele lor. (actorul Laurenţiu Bănescu)

Când pierde consideraţia pentru aproapele lui omul se transformă în vânător,  recade pe scara evoluţiei la condiţia animalului de pradă. Noroc că hohotul de râs, absurdul situaţiei scenice şi aburii ciorbei fierbinţi, servite democratic tuturor la finalul spectacolului, ne readuc la realitate. Aproapele mâncat pe nemestecate n-a potolit niciodată foamea umanităţii manipulate de putere.

Această prezentare necesită JavaScript.

 

Oana Cristea Grigorescu

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj