Misterul hipopotamului în colaborarea UBB cu ULBS
Departamentul de artă teatrală a Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu a lansat un nou spectacol în colaborare cu Universitatea ”Babeș Bolyai” din Cluj Napoca. Studenții pot numai să profite de această ocazie, propusă de regizorul Radu Alexandru Nica, profesor al UBB, deoarece aduce oameni de aceeași vârstă împreună pentru a clădi proiecte din cele mai diverse, oferind astfel ocazia formării unei generații tinere, profesioniste, care să își creeze șansa de a lucra împreună încă din perioada studenției. Această colaborare reprezintă o oportunitate pentru tinerii studenți de la regie din cadrul UBB, de a-și construi propriile spectacole care să poată fi jucate timp de o stagiune în studioul CAVAS al ULBS, deasemenea oferind ocazia studenților de la specializarea actorie a ULBS să formeze legături cu reprezentanți ai aceleași generații. Prin intermediul unor texte de actualitate, unor idei moderniste, studenții pot pune bazele unui nou val în artele spectacolului, cel al timpului lor.
Articol de , 3 martie 2015, 16:17
Larisa Nuțescu, studentă în anul III, specializarea regie la UBB, optează cu această ocazie pentru un text clasic, care amintește de ambientul parizian, ”Kathie și Hipopotamul” de Mario Vargas Llosa, laureat al premiului Nobel pentru literatură în anul 2010.
Personajele din ”Kathie și Hipopotamul” trăiesc o poveste ieșită din comun într-o mansardă a capitalei peruane, în care granița dintre fantazie și realitate este adeseori trecută. Kathie Kennety, soția unui bancher bogat, scrie împreună cu Santiago Zavala un roman de aventură. Cele două personaje ajung să își spună involuntar povestea vieții, pe care o vor confunda adeseori cu realitatea propriu-zisă și apoi cu realitatea cărții pe care tocmai o clădesc. Episoadele desfășurării evenimentelor se intersectează astfel, diferite voci se lasă auzite din ”off” și timpurile se amestecă. Mario Vargas Llosa descrie în diferite interviuri, această piesă a sa ca fiind ”o farsă în care personajele sunt duse până la granița cu irealitatea (nu în spatele ei, deoarece irealitatea absolută este plictisitoare)”.
Într-un ambient creat deasemenea de regizoare, care semnează și scenografia spectacolului, un decor pus la punct până în ultimele amănunte și care asigură cadrul realistic, aproape filmic al spectacolului, personajele construiesc un univers fabulos, la granița cu realitatea.
Larisa Nuțescu găsește în cele două planuri ale scenei, planul principal și cel secund, care se află în spatele unei uși imense transparente, cele mai fine soluții regizorale. Amintirile și monologurile personajelor sunt redate pe banda audio, cele mai mici detalii își găsesc câte un simbol reprezentativ iar emoțiile sunt sunținute de diferitele componente ale atmosferei scenice, precum costumele, lumina și sunetul.
Un leagăn, în planul secund, care intresectează lumina albastră, alături de coregrafia Adrianei Bârză, interpretată de Kathie pe fundalul sonor al unui monolog, reprezintă de departe scena care va domina toate efectele vizuale ale spectacolului.Confuzia speranțelor și a poveștilor, descrierile ”sălbatice” ale hipopotamilor și stilul ”fancy”, așa cum îl descrie autorul, duc la o poveste neobișnuit de comică în pofida jocului actoricesc mult prea serios al studenților sibieni. Un amestec de caractere comico-tragice duc povestea până la cele mai dramatice aspecte ale vieții, descriind deasemenea plictiseala oamenilor bogați cât și pe aceea a unui profesor nevoit să intre în aceste jocuri folosind pretextul banilor. Obsesia acestuia pentru scriitorul Victor Hugo îi va defini caracterul, oferindu-le totodată celorlalți ocazia să-l ironizeze din acest motiv. Aventurile profesorului Santiago cu studenta sa, pe care o numește pisicuța de angora, dar și relatările despre aventurile adultere ale „surferului” Juan oferă spectatorilor nenumărate momente picante.
Călin Mihail Roajdă – Juan – creează un personaj aparte, o contrapondere voit naivă dar umană la restul personajelor. Detalii actoricești foarte bine executate, momente de râs nebun îl vor caracteriza pe Juan de-a lungul întregului spectacol.
Un final neașteptat, chiar abrupt vor pune capăt celor aproape două ore de spectacol, publicului rămânându-i datoria de a dezlega singur misterul hipopotamului.
Programul spectacolelor de la Sibiu se poate urmări online pe site-ul http://www.tnrs.ro/program, urmând ca spectacolul să fie jucat și în cadrul festivalului Galactoria de la Cluj-Napoca.
Monika Tompos
stundentă în anul II, specializarea Jurnalism, ULBS
Nu uitați Radi Cluj se poate asculta și online AICI