Ascultă Radio România Cluj Live

Raţiunea plăcerii

Prin iubire atingem Paradisul, prin sexualitate îl pierdem, căci suntem sclavii instinctelor controlate de raţiune. Umanitatea funcţionează condusă de impulsuri complementare: iubire şi moarte ( eros şi thanatos), raţiune şi instinct, tandreţe şi agresivitate, suferinţă şi plăcere. Un termen nu îl exclude pe celălalt, iar întrebarea pe care o ridică indirect piesa lui Franz Xaver Kroetz, Dorinţa, este cum putem face viaţa posibilă de vreme ce instinctele ne conduc peste puterea de reglementare a raţiunii.

Raţiunea plăcerii

Articol de , 3 martie 2015, 13:43 / actualizat: 4 martie 2015, 8:16

Un cuplu matur desincronizat, Hilda şi Otto, în care sentimentele şi sexualitatea nu se mai condiţionează reciproc, trăiesc în vecinătatea morţii şi din exploatarea suferinţei. Administrează un cimitir şi cresc crizanteme în grădina-seră a afacerii de familie. Tensiunea dorinţelor neîmplinite explodează odată cu venirea fratelui/cumnat Friz eliberat condiţionat din închisoare, unde fusese pedepsit pentru exhibiţionism. Asupra acestui personaj se proiectează fanteziile dorinţelor refulate ale celor trei personaje Hilda, Otto şi Mitzi, grădinăreasa.

Încotro se îndreaptă dorinţele, într-acolo merge şi fantezia spune dramaturgul german Franz Xaver Kroetz., când se opreşte asupra oamenilor simpli,pe care îi aşează în ringul de luptă al vieţii de familie şi de cuplu, pentru a ne vorbi despre o realitate interioară, justificată doar de dorinţe. Considerat în anii ’70 scandalos, pornografic, exotic, limbajul pieselor lui Kroetz e epurat în spectacolul lui István Albu de excesul de naturalism pentru a propune cu acum o alegorie a naturii umane conduse de instinct.

Scenografia semnată de Tibor Tenkei oferă o arenă pătrată, umplută cu nisip, un spaţiu care ridică spectacolul din naturalismul textului la înălţimea metaforei generalizatoare. Aici, împiedicaţi în pământ, cu patul aşezat în apropierea gropii din cimitir, în seră şi pe băncile berăriei populare, îşi dispută Otto şi Mitzi dreptul la plăcere, îşi apără Hilda şi Friz dreptul la iubire. Regizorul István Albu găseşte soluţii teatrale simple dar eficiente, cum e cea a plimbării cu barca, pentru a rezolva scenele scurte şi alerte ale dialogurilor piesei. În spectacol imaginea vizuală se substituie realismului naturalist.

Cuplul are un copil, Zsuzsi, un personaj fără text, care apare ca un înger căzut; inocenţa pervertită de exemplul părinţilor. Cel mai normal personaj e Friz, perversul, care prin aspiraţiile sale de a-şi controla raţional partea întunecată a fiinţei, se întâlneşte cu fiica Zsuzsi, ambii condamnaţi la rătăcire într-o lume care aleargă doar în întâmpinarea plăcerilor carnale.

Remarcabilă prestaţia actoricească a întregii distribuţii: Andrea Kali , Ervin Szücs, Ěva Imre  Loránd Farkas şi Rita Sigmond.

dorinta

Textul piesei cântate la microfon în finalul spectacolul spune: dacă credeai ca viaţa e un dar, priveşte cum trăiesc părinţii, şi ne reaminteşte că succesul dramaturgului german Franz Xaver Kroetz se datorează tocmai acestei capacităţi de a surprinde în piesele sale oamenii simpli şi lumea lipsită de orizont în care trăiesc.

(fotografii realizate de Biro Istvan, TMS)

Oana Cristea Grigorescu

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj