Ascultă Radio România Cluj Live

Dacă n-ar exista moartea, viaţa n-ar avea nici un sens

Messa da Requiem este slujba funerară catolică care în muzica cultă cunoaşte numeroase variante intrate în repertoriile marilor orchestre. După Recviemul lui Mozart, cel semnat de Giuseppe Verdi este cel mai des interpretat pe marile scene de concert ale lumii.

Dacă n-ar exista moartea, viaţa n-ar avea nici un sens

Articol editat de , 1 aprilie 2015, 13:13 / actualizat: 2 aprilie 2015, 12:53

„Pentru mine, Messa da Requiem de Giuseppe Verdi este întotdeauna o opţiune. De fiecare dată când am ocazia, dirijez această capodoperă. A fost propunerea Operei Naţionale Române din Cluj la care am răspuns cu mult entuziasm”.  (dirijorul invitat Tiberiu Soare)

În preajma Paştilor, Opera Naţională Română ne oferă joi, 2 aprilie, de la ora 18:30, un spectacol extraordinar cu solişti invitaţi: soprana Arona Bogdan, tenorul Teodor Ilincăi, şi basul Adrian Sâmpetrean şi mezzosoprana Andrada Ioana Roşu.  Dirijor invitat, Tiberiu Soare, dirijorul orchestrei Naţionale Radio:

„Sunt genul de dirijor care se pliază pe specificul fiecărui loc în care merg. Orchestra Operei Naţionale Române Cluj are o omogenitate, nu întotdeauna căutată, dar întotdeauna obţinută, o omogenitate foarte armonioasă între vocalitate şi instrumente. Ceea ce s-a căutat, asta am simţit eu, ca instrumentele să sune vocal şi vocile să se instrumentalizeze. Exisă această tendinţă de apropiere între fosă şi scenă”. (dirijorul invitat Tiberiu Soare)

tiberiu soare

Lucrare vocal simfonică, Requiemul de Giuseppe Verdi, cunoaşte acum o variantă de spectacol cu regia şi plastica scenică semnată Ina Hudea:

„Lumea ar dori să şi vadă muzică, nu doar să o audă. Ne-am gândit, cu scenografele Liliana Moraru şi Axenia Roşca, să aducem un plus de atmosferă muzicii lui Verdi, special pe momentele pe care să le interpretăm în ideea apropierii sărbătorilor pascale. Am gândit un obiect scenografic unic, suspendat deasupra întregii distribuţii, a corului şi orchestrei Operei clujene, o coroană de spini, care va crea, cu ajutorul eclerajului şi a unei video-proiecţii realizate de Ligia Smarandache, sugestia genezei omului. Naşterea, înălţarea spre credinţă, spre lumină, apoi pe Dies Irae, păcatele capitale care îl duc la pierzanie, ca apoi, pe Libera Me, reîntoarcerea spre credinţă, învierea şi tot ce însemnaă simbolistica ei”. (regizoarea Ina Hudea)

Tiberiu Soare, dirijorul Orchestrei Naţionale Radio din 2012, a fost însă şi dirijorul Operei Naţionale Române Bucureşti în perioada 2005-2013, de unde aduce cu sine o importantă experienţă de scenă în viziunea pe care o propune acum, la Cluj, pentru această lucrare.

„Verdi a scris lucrarea în aşa fel încât să servească vocea umană. Eu fac parte dintre cei care susţin că este o lucrare operistică, mesajul pe care îl transmite lucrarea nu este unul sumbru, cu toate că este Missa pro defunctis. Eu simt asta din fiecare pagină a partiturii, din care răzbate această încredere specific meridională, a faptului că moartea nu e sfârşitul. Faptul că se termină cu acel Libera me Domine da morte eterna, a textului latin, îl aşează într-o lumină apollinică. E o viziune meridională asupra relaţiei omului cu moartea. Dacă n-ar exista moartea, viaţa n-ar avea nici un sens”. (dirijorul Tiberiu Soare)

 

Oana Cristea Grigorescu

 

Nu uitaţi, Radio Cluj poate fi ascultat şi on line, AICI.

 

 

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj