Ascultă Radio România Cluj Live

Oameni de poveste: Andreea Biro

1. Cine e prof. Andreea Biro?

Oameni de poveste: Andreea Biro

Articol de Alina Vingan, 30 iunie 2015, 06:27 / actualizat: 30 iunie 2015, 7:36

Am 41 de ani, sunt de 11 ani profesor de Limba engleză la Lic. Teoretic “Leőwey Klára”, am absolvit în 2002 Facultatea de Litere și Știinte din cadrul Universității de Nord, Baia Mare, având ca temă de licență “Re-writing Shakespeare” – o trecere în revistă a eforturilor diverselor generații de literați de a rescrie, adaptat la epoca istorică și zona geografică, piesele Marelui Will.

2. Asta ar explica, măcar parțial, motivul pentru care v-ați aplecat asupra teatrului școlar, câțiva ani mai târziu.

Cu siguranță! Fascinația mea pentru lumea spectacolului s-a manifestat de când eram copil – îmi amintesc cu mult drag scenetele și piesele de teatru din gimnaziu, mai apoi din liceu, dedicația profesorilor mei de Limba Română care mi-au marcat efectiv parcursul profesional și țin să le mulțumesc pentru asta!

Mai apoi, nu am dorit ca efortul de documentare prilejuit de elaborarea lucrării de licență să rămână acolo, în colbul vremii, ci am încercat să fructific experiența și cunoștințele specific dobândite astfel într-un proiect prin care elevii mei să izbutească să se cunoască mai bine, să-și dezvolte abilitățile sociale, personalitatea afectivă, să-și sporească încrederea în capacitățile lor.

Căci despre asta e vorba în teatrul școlar: nu dorim neapărat să creștem sau să descoperim viitorii actori de pe scena Teatrului Național – deși ar fi minunat să ne pice în mână un astfel de diamant – ci să canalizăm energia creativă a educabililor în direcția descoperirii de sine, a autoevaluării juste, dar pozitive !

3. Când a apărut Clubul de Teatru Stage și de ce funcționează în limbile română și engleză?

În ziua când întreaga lume sărbătorea 450 de ani de la nașterea lui W. Shakespeare, se așeza şi piatra de temelie a clubului nostru de teatru și consider că nici nu puteam găsi un moment mai potrivit, mai încărcat de semnificație pentru ceea ce se dorește a fi acest Club. Faptul că punem în scenă piese în limbile română și engleză are drept cauza pragmatică faptul că specializarea mea este Română-Engleză (și sunt convinsă că fiecare trebuie să facă acel ceva la care se pricepe și pe care s-a calificat).

În plus, este important pentru elevii aparținând minorității maghiare să dezvolte eficiența în comunicare în două limbi care le sunt imperios necesare: limba română – ca a doua limbă, iar engleza ca, evident, cea mai importantă limbă internațională. Nu știu dacă putem vorbi de tri-lingvism, dar cu siguranță voi efectua o cercetare științifică ce va răspunde la această întrebare.

4. Care ar fi proiectele bifate până în acest moment și ce vă propuneți în perioada ce urmează?

Primul proiect încununat de succes a fost prezența “stagerilor” pe scena Festivalului Medieval Aeternus Maramorosiensis. În primăvara anului trecut lucram împreuna cu elevii mei la dramatizarea lucrării “Aventurile lui Matias Corvin la Cluj” a maestrului Ovidiu Pecican.

Mi s-a părut interesantă perspectiva unui scriitor român asupra celui mai important personaj istoric al maghiarilor, la fel și ideea ca elevi ai Liceului cu predare în limba maghiară să pună în scenă o piesa cu acest subiect în limba română.

Colegul meu, profesorul Marius Voinaghi, mi-a oferit șansa de a-i scoate pentru prima oară în lumea celor mari pe bobocii “stageri”, la un festival medieval, cu o piesă cu setting medieval. Emoția elevilor mei a fost cu atât mai mare cu cât însuși autorul, maestrul O. Pecican, a venit de la Cluj special pentru ei, pentru a le fi alături la premieră.

Un alt moment impresionant a fost o scurtă piesa de teatru într-un singur act, scrisă de mine special pentru “stageri” și prezentată în limba engleză la Balul Sfântului Nicolae (Mikulás Bál), ediția 2014.

Momentan lucrăm la un concept nou pentru noi: teatrul radiofonic. M-am tot gândit cum aș putea să atrag acei copii care nu se simt confortabil pe scenă, sau sunt reticenți în a încerca. Iar studioul de înregistrare a postului de Radio Sighet mi-a oferit șansa minunată de a aduna trei elevi care cu ocazia asta iși primesc botezul de membri “Stage”, în jurul scenariului intitulat “The Secret Origin of Mojo-man”, o istorioară haioasă, despre adolescenți și temele importante pentru ei.

5. Care e, în opinia profesorului Andreea Biro, funcția de bază a teatrului?
Teatrul, lumea spectacolului, e menită a aduce împreună oameni din diverse pături sociale, acest lucru traducându-se în cazul nostru printr-un soi de “bridging”.

Am încercat să aduc laolaltă elevii cu preocupări similare din diferite școli, în acest sens încheind un parteneriat cu Școala Gimnaziala “Dr. Ioan Mihalyi de Apșa”, concretizat în două excursii de studiu, în cadrul cărora s-au vizitat obiective istorice legate de mentalul și memoria sentimentală atât a romanilor, cât și a maghiarilor – Sarmizegetusa Regia, Hunedoara, Deva, Alba Iulia (in 2014), Carei și Ardud (2015).

Următorul pas va fi identificarea, împreună cu colegele mele de la școala parteneră, a unor texte care să se preteze dramatizării și care să aducă pe aceeași scenă “stageri” de la Leőwey și stageri de la Mihalyi de Apșa.

6. Există o motivație la nivelul dezvoltării personale și profesionale, în ceea ce vă privește, pentru implicarea într-un asemenea proiect, care, cu certitudine e unul de durată?

Da. Întreaga cercetare pe care îmi voi edifica lucrarea in vederea obținerii gradului didactic I are la baza experiența mea alături de “stageri”, observarea parcursului lor, a schimbărilor, sper pozitive, care vor interveni în conduita și atitudinea lor, în modul de a privi viitorul și de a se raporta la propriul potențial.

Sper să fie un demers util mie și altor cadre didactice care vor îmbrățișa acest domeniu foarte ofertant – teatrul școlar – mai cu seamă pentru că nu nevoia unei teme pentru gradul I a născut clubul de teatru, ci clubul de teatru mi-a impus să-i acord locul care i se cuvine în ierarhia preocupărilor mele , transformându-l în tema de lucrare științifică.

7. Vă gândiți, pe viitor, să “deschideți” porțile clubului elevilor provenind din alte școli, altele decât partenerii deja menționați?

E foarte posibil. Dar acest lucru se va întâmpla doar atunci când “nucleul dur al stagerilor leőweiști” va dori să adune noi membri. Vreau ca ei să se bucure de întreaga mea atenție și aplecare, pentru a putea crește ca mici actori și viitori adulți adaptați nevoilor societății în care trăim.

8. Vă doresc mult succes și vă mulțumesc că ne-ați împărtășit această poveste minunată!
În numele “stagerilor” vă invit să ne fiți alături la cât mai multe proiecte.

 

Ștefan Dimand/Brînduşa Oanţă

Oameni de poveste: Răzvan Ciule, tânărul care și-a depășit limitele
Ascultă oameni vineri, 26 iunie 2015, 22:00

Oameni de poveste: Răzvan Ciule, tânărul care și-a depășit limitele

24Este imobilizat încă de la naştere în scaunul cu rotile, dar asta nu l-a împiedicat să îi ajute pe alţii. Tânărul sălăjean Răzvan...

Oameni de poveste: Răzvan Ciule, tânărul care și-a depășit limitele
Oameni de poveste: Ovidiu Mihăilescu, veşnic tânăr şi liber
Ascultă oameni miercuri, 24 iunie 2015, 22:00

Oameni de poveste: Ovidiu Mihăilescu, veşnic tânăr şi liber

Prieten al Diligenţei de Bizanţ încă din anii nouăzeci, când încă mai locuia la Cluj, Ovidiu Mihăilescu îşi caută mereu câte un drum...

Oameni de poveste: Ovidiu Mihăilescu, veşnic tânăr şi liber
Oameni de poveste: ornitologul Dan Munteanu
Ascultă oameni miercuri, 24 iunie 2015, 14:00

Oameni de poveste: ornitologul Dan Munteanu

Păsările pot trăi fără oameni, dar oamenii nu pot trăi fără păsări, o afirmație contrariantă, la prima vedere, pe care o aud din gura...

Oameni de poveste: ornitologul Dan Munteanu
Radu Munteanu
Ascultă oameni miercuri, 24 iunie 2015, 08:00

Ascultă oameni de poveste: Radu Munteanu: un om care şi-a schimbat destinul

A fost primul român care a alergat 100 de km şi a intrat în Istoria Sportului Românesc. Este un pescar împătimit  care a reuşit performanţa...

Ascultă oameni de poveste: Radu Munteanu: un om care şi-a schimbat destinul
Ascultă oameni marți, 23 iunie 2015, 06:00

Oameni de poveste: Ana Dragu, prietena mai mare a copiilor cu autism

Tânără scriitoare şi ziaristă în urmă cu zece ani, bistriţeanca Ana Dragu este acum, graţie experienţei pe care a avut-o încercând...

Oameni de poveste: Ana Dragu, prietena mai mare a copiilor cu autism
Ascultă oameni joi, 18 iunie 2015, 22:00

Dr Ilea Aranka: perspective în regenerarea osoasă

Mi-aş dori ca aceste cercetări să ajungă să fie transpuse în practică, să vină pacientul la care să pot să-i spun că acest dinte este...

Dr Ilea Aranka: perspective în regenerarea osoasă
Ascultă oameni miercuri, 17 iunie 2015, 22:00

Oameni de poveste: Adrian Ivaniţchi, cavalerul Cetăţii Folk

Descins în muzica folk din măreaţa Cetate a Sighişoarei, Adrian Ivaniţchi este imaginea perfectă a ardeleanului legat iremediabil de locurile...

Oameni de poveste: Adrian Ivaniţchi, cavalerul Cetăţii Folk
Ascultă oameni marți, 16 iunie 2015, 22:00

Oameni de poveste: Mircea Crăciun, inimă de ţigan

Se recomandă simplu: Mă numesc Mircea Crăciun, am 60 de ani, locuiesc în Bucureşti şi sunt ţigan, de profesie meşter argintar. Apoi,...

Oameni de poveste: Mircea Crăciun, inimă de ţigan