Ascultă Radio România Cluj Live

Apocalipsa bate filmul

Avem în faţă un subiect dur care naşte pasiuni, emoţii şi teamă, care este tratat cu rezervă de teologie.

ivanov, timpul liber
Foto: ivanov

Articol de , 26 septembrie 2015, 06:00

Apocalipsa este exploatată agresiv de industria filmului, anticipată cu spaimă de întregi generaţii şi încă nu şi-a descoperit toate înţelesurile pentru noi. Pentru a avea o bună orientare atunci când păşim spre acest univers trebuie să nu uităm că însuşi termenul de Apocalipsă înseamnă acţiunea de a da la o parte vălul care acoperă tainele lui Dumnezeu. De aceea orice încercare de a înţelege pe deplin Apocalipsa, ca fenomen care marchează tensiunile dintre Biserică şi lume şi până la urmă confruntarea finală dintre bine şi rău este sortită eşecului, ea rămânând sub un văl de mister.

Apocalipsa a încetat de mult timp să fie percepută ca o taină a lui Dumnezeu, ci este proclamată cu tărie de grupuri alarmiste şi promovată obsesiv de industria cinematografică, care parcă încearcă în mod subtil să ne acomodeze cu această perspectivă a unui dezastru iminent. Apocalipsa cinematografică este redusă la dezastru, la sfârşitul civilizaţiei, la supravieţuire şi la câteva palide orizonturi de speranţă în care se regăsesc insule de umanitate constrânse să ia totul de la capăt.

Am citit de curând o foarte interesantă statistică a filmelor cu subiect apocaliptic, care ne arată nu doar un interes constant pentru acest subiect, ci şi o pedagogie subtilă a celor care produc astfel de scenarii. Dacă în anii 50 ai secolului trecut frecvenţa acestor producţii cinematografice era în medie de 1 film pe an, în deceniul al doilea al veacului nostru media este de 5 filme pe an.

Concluzia este că deznodământul tragic al civilizaţiei este iminent şi că Apocalipsa deja a început ca o dezlănţuire a răului. Totul se consumă exclusiv din perspectiva cataclismelor, a invaziei, a pandemiilor, a distrugerilor ireversibile sau a meteorologiei scăpate de sub control. La modul discret ni se sugerează că omul trebuie să intre o stare defensivă, pregătindu-se pentru supravieţuire şi pentru reîntoarcerea la primitivism.

Pornind de la faptul că filmul este o parabolă, putem recunoaşte că toate aceste producţii trădează şi un anume sentiment de culpă al omului faţă de natura pe care în mod iraţional a distrus-o şi care acum se răzbună, dar şi faţă de relaţiile interumane problematice. O serie de episoade intitulate sugestiv After human prezintă Apocalipsa ca o răzbunare a naturii, care după dispariţia oamenilor recucereşte lumea, sărbătorind o stranie victorie şi supravieţuire stranie tocmai împotriva celui care este chemat să o înnobileze, omul.

Nu ne rămâne altceva decât să ne pregătim pentru un plonjon în primitivism, în tribalism, în anarhie şi în lipsa de autoritate, toate contabilizate ca eşecuri ale civilizaţiei pe care îndelung o idolatrizăm şi care va sfârşi în mod absurd.

Dacă ar fi limitată la durere şi dezastru, Apocalipsa ar contraveni însăşi logicii divine.

Ştim că sfârşitul va veni, ştim şi semnele care îl vor însoţi, dar mai ştim că nu la acest final tragic se limitează totul.

În calitate de creştini, nu sfârşitul trebuie să ne preocupe, ci acea realitate care este dincolo de el şi care dă sens oricăror încercări şi suferinţe. Mai ştim că nu ne vom putea împotrivi Apocalipsei şi că nu o vom putea în niciun fel opri, ea fiind hotărâtă de Dumnezeu.

Cu toate acestea e în puterea noastră să o trecem fără să ne pierdem sufletul sau fără să ne vindem aproapele, aşa cum inspirat se exprima Mitropolitul Bartolomeu.

Mesajul reconfortant al Apocalipsei este acela că în ciuda devastatoarelor ofensive ale răului, binele suprem va triumfa, iar la orizontul acestor catastrofe şi dureri se întrezăresc cerul nou şi pământul nou.

Spre ele trebuie să privim cu încredere şi răbdare.

 

Pr. Bogdan Ivanov

Radio Cluj se poate asculta şi online AICI.

miere şi muscă
Special RCJ marți, 24 octombrie 2017, 10:06

Vorba, mierea şi musca

Cu o lingură de miere prinzi mai multe muşte decât cu un butoi de oţet, zice o vorbă. Limba dulce mult aduce, ne informează alta. Limba taie...

Vorba, mierea şi musca
party
Special RCJ joi, 12 octombrie 2017, 15:53

A face de petrecanie

Expresia „a face de petrecanie” înseamnă a omorî pe cineva, cu varianta „a-şi face de petrecanie”, a-şi stopa singur...

A face de petrecanie
om bogat om sarac
Special RCJ luni, 28 august 2017, 15:41

Omul simplu, dar cinstit și cu bun simț

Da, omul acela cântat, lăudat şi compătimit, dat mereu exemplu de păstrător al tradiţiilor şi al sevei neamului. Omul nostru simplu nu are...

Omul simplu, dar cinstit și cu bun simț
limba_romana_apsa
Special RCJ miercuri, 16 august 2017, 19:12

Limba noastră-i o comoară?

„Limba noastră-i o comoară În adâncuri înfundată Un șirag de piatră rară Pe moșie revărsată.” Sunt primele versuri dintr-o...

Limba noastră-i o comoară?
Special RCJ vineri, 28 iulie 2017, 15:15

Circul, mai presus de pâine

În Roma antică, un gladiator a murit la 22 de ani, celebru si adulat. Când i s-a facut inventarul, stupoare: în 3 ani, junele adunase, ca...

Circul, mai presus de pâine
Special RCJ vineri, 14 iulie 2017, 08:33

„Dacă ai fi în locul lor, şi tu ai face la fel”!

Este fraza care conţine esenţa răului ce ne macină societatea şi economia. Parveniţii nu pot concepe că succesul nemeritat poate provoca şi...

„Dacă ai fi în locul lor, şi tu ai face la fel”!
Special RCJ duminică, 2 iulie 2017, 10:24

Fiecare pasăre pre limba ei piere

Scandalul de sâmbătă de la Cluj, cu juna actriţă luată pe sus de jandarmi (pe motiv că a refuzat să plece de la un miting pe care-l sabota)...

Fiecare pasăre pre limba ei piere
Special RCJ marți, 20 iunie 2017, 14:39

Dor de Domnul Trandafir

1. Într-o şcoală clujeană cu pretenţii (deşi posesoare a unui număr remarcabil de derbedei), o dirigintă îşi “sacrifică” unul dintre...

Dor de Domnul Trandafir