Ascultă Radio România Cluj Live

Formele hibride în teatru

Sub denumirea de teatru muzical şi coregrafic s-au impus pe scenele româneşti forme hibride de spectacol,  forme orfane cum le numeşte criticul de teatru Geroge Banu, reieşite din întâlnirea cu celelalte arte.

Formele hibride în teatru

Articol editat de , 8 ianuarie 2016, 12:34 / actualizat: 21 ianuarie 2016, 14:20

Caz aparte de show consacrat în lume, musicalul e cu succes recuperat în teatrul romînesc al ultimilor ani şi pare să devină o specialitate a Trupei Iosif Vulcan a Teatului Regina Maria din Oradea. Premiera din septembrie 2015, de la finalul Festivalului de Teatru Scurt cu musicalul Omul din la Mancha de Dale Wasserman (regia Korcsmáros György) confirmă valoarea și virtuozitatea trupei orădene într-un gen pe care îl cultivă cu consecvență și profesionalism.

Don Quijote e foarte important pentru că incarnează în spectacolul nostru ideea că în lume cultura e de obicei neglijată.(regizorul Korcsmáros György)

 

Teatrul orădean se află într-un vizibil progres, o dovedesc premierele anului 2015 semnate de regizori importanţi: Alexandru Dabija cu o actuală interpretare a Livezii de vişini de Cehov, Victor Ioan Frunză cu comedia contemproană Cheia de  András Forgách, şi tânărul regizor Bobi Pricop cu Uciderea ritualică a lui George Mastromas de  Dennis Kelly.

 

Alt gen hibrid pe scenele româneşti e teatrul coregrafic. El poate fi abordat dinspre teatru sau dinspre dans. Primul e consacrat de regizorul Mihai Măniuţiu care a reuşit la Turda, la Teatrul Aureliu Manea, un excepţional Vertij împreună cu coregrafele Vava Ştefănescu şi Andreea Gavriliu. Vertij e o elegie adresată mamei bolnave de Altzeimer.

Textul este un fel de indicator de temperatură şi într-un sens coloana vertebrală, dar carnea este, într-adevăr dansul şi expresia corporală prin care încercăm să transmitem un lucru foarte greu de transmis prin corpurile vitale ale spectatorilor, tocmai îndepărtarea de propriul corp şi de propria conştiinţă de sine în cazul bolii Altzeimer. (regizorul Mihai Măniuţiu)

 

Dinspre dans vine coregraful Gigi Căciuleanu, care revine la Teatrul Naţional Târgu-Mureş pentru o nouă premieră, Anotimpurile după Vivaldi.

De la primii fiori ai dragostei, până la iubirea care se diluează şi se pierde, la anotimpurile profesiei noastre, la anotimpurile lumii, în spectacol referinţele culturale sunt de la păcatul originar până la Cina cea de taină, de la Livada de vişini la Wilhelm Tell şi cred că absolut totul se regăseşte în spectacolul acesta. De fapt sunt anotimpurile lui Gigi Căciuleanu. (actriţa Monica Ristea)

Încheiem retrospectiva teatrală a anului 2015 cu aceste exemple care ne arată că nu mai există periferie şi centru, ci doar teatre capabile de performanţă; iar atributele acestei performanţe sunt mobilitate şi colaborare.

 

Oana Cristea Grigorescu

Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj
Cronica prescurtată miercuri, 9 decembrie 2015, 16:52

Showcase 25, un sfert de secol de teatru pentru comunitate

Showcase 25 e genericul sub care se desfășoară la Teatrul Maghiar de Stat Cluj (între 9 și 13 decembrie) microstagiunea dedicată...

Showcase 25, un sfert de secol de teatru pentru comunitate