Ascultă Radio România Cluj Live

Puskin – Ceaikovski, un tandem romantic

Premiera de luni, 18 ianuarie, ora 18.30, de la Opera Naţională Română Cluj readuce pe afiş un titlu absent de decenii, o capodoperă a marii muzici romantice ruse: Evgheni Oneghin de P.I. Ceaikovski, al cărui libret pleacă de la romanul omonim în versuri al lui Puskin.

Premiera Evgheni Oneghin, 18 ian2016
Foto: Premiera Evgheni Oneghin, 18 ian 2016

Articol editat de , 16 ianuarie 2016, 06:00 / actualizat: 21 ianuarie 2016, 14:21

Eram fascinat de mult timp, nu exagerez dacă spun că de vreo 12 ani mă aflu sub magnetismul acestui titlu, al muzicii şi al poveştii şi mă refer la textul lui Puskin, aşa cum a apărut el revizuit chiar în anul morţii poetului în 1837. Avem de a face cu un roman în versuri scris în mai mulţi ani. Două lucruri atrag atenţia: primul e situaţia simetrică de la începutul operei şi de la sfârşit, iar Ceaikovski a simţit foarte bine acest lucru dând, practic, teme aproape identice personajelor, Tatianei şi lui Oneghin.  Acestea au fost două elemente care din start au stârnit mirarea pentru că era vorba de capitole scrise la ani distanţă de Puskin, vreo doi ani şi ceva. Al treilea lucru foarte important este mult dezbătuta premoniţie pe care avut-o Puskin.  El a murit exact aşa cum moare Lenski, în duel, apărând onoarea Nataliei Gongearova, soţia sa. Asemănările sunt izbitoare şi toţi cei care au mers pe tradiţia şcolii ruse de interpretare, nu numai literară, ci şi muzicală, toţi cad de acord că Lenski este Puskin.(dirijorul Tiberiu Soare)

Primele două reprezentaţii, premiera de luni, 18 ianuarie şi cea de miercuri, 20 ianuarie au o distribuţie cu invitaţi pe care îi ascultăm doar în aceste ocazii. În rolurile principale (rolul Tatiana), Florin Estefan (rolul Evgheni Oneghin), Marius Boloş, Sergiu Coltan şi dirijorul Tiberiu Soare.

Puskin în roman scrie despre o fată de 13 ani care se îndrăgosteşte pentru prima dată. Oneghin o respinge iar în actul III ea este deja o femeie măritată, din înalta societate. Pentru un solist e foarte greu ca în aceeaşi seară să construiască un personaj tînăr, de 13 ani, şi să creeze apoi un personaj matur, să arate diferenţa aceasta de vârstă şi mai mult, diferenţa psihologică. Volumul partiturii e foarte mare, e mult de cântat şi e greu să nu te deconectezi de personaj concentrându-te pe muzică. (soprana Nadejda Cerchez, interpreta rolului Tatiana)

Premiera Evgheni Oneghin, 18 ian2016

Considerată printre cele mai reprezentative opere din repertoriul romantic, Evgheni Oneghin este și una dintre lucrările muzicale simbolice pentru specificul naţional rusesc. Iată ce spunea în eopcă Ceaikovski despre oprea sa: Cei care caută în operă redarea muzicală a unor sentimente obişnuite, simple, omeneşti, lipsite de tragism şi de grandilocvenţă, vor rămâne mulţumiţi (şi sper că aşa va fi) de opera mea. Într-un cuvânt, e scrisă sincer şi în această sinceritate îmi pun toate nădejdile. (Piotr Ilici Ceaikovski, din scrisoarea către N.F. von Meck, datată 30 august 1877)

Dacă ne gânduim la faptul că titluri ca Spărăgătorul de nuci sau Lacul lebedelor, ultimul scris cu doar un an înainte de Evgheni Oneghin,  deci din aceeaşi perioadă de creaţie şi de gândire muzicală, putem spune că orchestra are o anumită familiaritate cu discursul acestei muzici. Pentru mine e un titlu special, care îmi provoacă foarte multe amintiri, deşi îl fac pentru prima data pe scenă. Două lucruri particularizează această partitură, în primul cantabilitatea. Părţile vocale au fost concepute de Ceaikovski pentru voci tinere, pentru studenţii din Moscova care la acea vreme au cântat premiera absolută în 1879. Ţesătura nu este una neapărat socilitantă dar dă posibilitatea exprimării foarte multor afecte. (dirijorul Tiberiu Soare)

 

Oana Cristea Grigorescu

Radio Cluj se poate asculta şi online AICI:

 

 

Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj
Cronica prescurtată miercuri, 9 decembrie 2015, 16:52

Showcase 25, un sfert de secol de teatru pentru comunitate

Showcase 25 e genericul sub care se desfășoară la Teatrul Maghiar de Stat Cluj (între 9 și 13 decembrie) microstagiunea dedicată...

Showcase 25, un sfert de secol de teatru pentru comunitate