Ascultă Radio România Cluj Live

[GALERIE FOTO] Povestea alpinistului clujean care a cucerit Vârful Manaslu (8.163 de metri)

-7,45. Exact! Pentru că m-am uitat la ceas. La 7,45 dimineaţa, ora Nepalului, am ajuns pe vârf.

tabara-de-baza expeditia Manaslu
Foto: tabara-de-baza expeditia Manaslu

Articol de miclaus, 19 octombrie 2016, 06:00

Primii alpinişti clujeni care au atins un vârf de peste 8.000 de metri s-au întors acasă, unde au povestit experienţa prin care au trecut. Salvamontistul Vasile Cipcigan şi jurnalistul Titus Crăciun şi-au început expediţia pe Vârful Manaslu în 30 august, dar numai unul dintre cei doi a ajuns până în vârf.

Vasile Cipcigan a reuşit performanţa în dimineaţă zilei de 1 octombrie, însă preţul plătit a fost degerături de gradul 2 şi 3 la degetele ambelor picioare.

-Ne-am hotărât să începem să urcăm spre vârf la ora 11 seara; la 10 deja eram îmbrăcat în cort, nu mai aveam răbdare. La 11 a început un vânt foarte puternic, n-am putut urca şi-am început să urcăm la 12 şi 20. Lungă perioadă am urcat singur, pe întuneric. Pe colegii mei îi vedeam mai sus, pe cei care au plecat mai devreme decât mine. La un moment dat erau atât de departe şi panta foarte, foarte abruptă încât credeam că sunt stele. Vedeam doar aşa, nişte luminiţe. Până în final am urcat cu doi prieteni din Cehia, care m-au ajuns din urmă şi am urcat împreună pe vârf.

vasile-cipcigan-in-varf

Răul de înălţime şi o gastrită descoperită la 6.000 de metri altitudine l-au împiedicat pe Titus Crăciun să-şi urmeze colegul până în vârf. Totuşi, unul dintre obiective l-a atins şi el, deoarece şi-a strâns destule date pentru a scrie o carte despre expediţiile în Himalaya.

titus-craciun

-Când Vasile mi-a propus treaba asta, acum un an şi ceva, am acceptat din prima; sigur că mi-a plăcut imens. Este o experienţă total diferită de munţii de la noi, pe care îi ştiam şi e o experienţă pe care, cu siguranţă, îmi propun să o repet. Acum m-am apucat de transcris, din caietele ce mi le-am umplut acolo, în tabăra de bază. Acuma lucrez la carte. Nu ştiu când am să o finalizez şi cum o să fie, dar deja m-am apucat de ea.

Pentru cei doi membri ai expediţiei, cea mai dificilă decizie a fost legată de coborârea lui Titus în cel mai apropiat sat de tabăra de bază, pentru îngrijiri medicale. Săptămâna pe care jurnalistul clujean a pierdut-o cu tratamentul nu a mai putut fi recuperată. Vasile Cipcigan recunoaşte însă, că şi el a avut un moment în care s-a gândit să se întoarcă. Era aproape de vârf, dar nu îşi mai simţea mâinile din cauza frigului. A avut nevoie de o jumătate de oră ca să se încălzească şi în cele din urmă a atins vârful.

Vasile Cipcigan spre vârful Manaslu

-Cel mai greu pe munte a fost în momentul în care ne-am hotărât ca Titus să coboare pentru a se recupera, într-un sat, mai jos, pentru că ştiam că va fi foarte dificil ca el să recupereze timpul pe care noi îl vom folosi pentru aclimatizare. Şi eu m-am gândit să mă întorc când mi-a fost foarte, foarte rece la mâini. Dar, în rest, nu am avut momente în care am vrut să renunţ. Dimpotrivă! Am fost pozitiv din punctul acesta de vedere.

Cei doi clujeni se gândesc acum la o nouă expediţie pe un vârf din Himalaya de peste 8.000 de metri. Abia la începutul anului viitor vor decide care va fi. Echipa va rămâne probabil aceeaşi, mai ales că acum şi Titus a acumulat experienţă şi e convins că, fizic, e pregătit să ajungă în vârf.

coborâre din tabără

-Dacă e o aclimatizare optim făcută, se poate reuşi chiar şi pentru persoane care nu au o experienţă alpină de mare altitudine chiar aşa vastă. Din nefericire, perioada de aclimatizare am ratat-o, cam o săptămână, drept urmare decizia a fost să nu atac vârful, ca să nu periclitez, evident, soarta expediţiei.

Dacă jurnalistul Titus Crăciun a urcat până acum doar munţii de la noi, Vasile Cipcigan nu e la prima experienţă în Himalaya. În urmă cu 3 ani a mai încercat o ascensiune pe Manaslu, dar atunci vremea foarte proastă zădărnicit planurile.

drum spre tabăra de bază

Vârful Manaslu are 8.163 de metri. E al optulea din lume ca înălţime şi al patrulea ca periculozitate.

17.000 de euro i-a costat pe cei doi clujeni întreaga expediţie. Cu toate costurile reduse la minim. Echipamente nu şi-au permis să cumpere; au împrumutat de la prieteni. Un buget mediu pentru o astfel de ascensiune ar fi de aproximativ 22.000 de euro.

Minim 40.000 de euro de persoană este bugetul pentru o ascensiune pe Everest.

Mihai Miclăuş

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

O monografie sentimentală despre Radio Cluj
Reportaje joi, 21 martie 2024, 14:39

Cu prilejul celebrării a 7 decenii de funcționare, Radio Cluj a găzduit miercuri, 20 martie, în sala de spectacole Vasile Rebreanu, lansarea...

Interes crescut pentru prima maşină electrică românească
Reportaje joi, 21 martie 2024, 06:00

Acest autovehicul este un produs sport, de lux, având preţul de aproape jumătate de milion de euro. Florin Dehelean, unul dintre membrii echipei...

În culisele unui festival de artă pentru copii
Reportaje miercuri, 20 martie 2024, 06:00

Am stat de vorbă cu membrii juriului, dar şi cu unii dintre cei mai mici concurenţi:   – Câţi ani ai? – 5 ani. – Şi ce...

Comorile satului, de mirosit, ascultat, de neuitat [AUDIO/FOTO]
Reportaje marți, 19 martie 2024, 06:00

Rețeaua România Remarcabilă își propune să deschidă asemenea puncte în toate cele 12 comune din cele șase județe în care activează....

Reportaje luni, 18 martie 2024, 06:00

Jennifer Batten într-un spectacol dedicat lui Michael Jackson

Michael The Show vine cu orchestră live şi dansatori, cu costume şi aranjamente care amintesc de concertele regelui muzicii pop şi cu unul din...

Reportaje sâmbătă, 16 martie 2024, 06:00

Supereroi suntem noi, chiar și când nu ne vedem așa [AUDIO/VIDEO]

Supereroi suntem noi. În cele mai neașteptate sau normale situații. Cel puțin așa reiese din cea mai recentă piesă pe care ne-o aduc clujenii...

O lume mică, dar încă plină de secrete: doi biologi din Cluj au participat la o expediţie în Guyana Franceză

A fost până în 2019 un rai al entomologilor; de atunci condiţiile s-au mai înăsprit, rămâne totuşi cea mai bună opţiune pentru cei care...

Reportaje vineri, 15 martie 2024, 06:00

Radio Cluj 70: Când timpul se măsura cu rigla

Un studio de radio nu poate exista fără vocile de la microfon, care însă au nevoie de departamentul tehnic, oamenii care știu să facă aceste...