Ascultă Radio România Cluj Live

“Este timpul ca şcoala românească să producă … omenie!”

profesori care cearta elevi

profesori care cearta elevi

Articol editat de cristina.rusu, 28 octombrie 2017, 10:00

În şcolile româneşti, unde ar trebui să se promoveze sisteme de valori sănătoase şi să se construiască adevărate caractere, încă mai funcţionează educaţia punitivă, în care elevul este pedepsit pentru ceea ce nu ştie, nu valorificat pentru ceea ce ştie, este de părere cunoscutul psiholog Laura Maria Cojocaru.

Mai mult decât atât, specialistul consideră că majoritatea profesorilor admonestează mult prea uşor un elev atunci când este fluctuant în procesul educaţional şi îi cere, câteodată în mod exagerat, să performeze în fiecare moment.

Dacă acesta nu ţine mereu ştacheta sus, de multe ori este etichetat negativ de profesor, cu apelative precum “prostule” sau “leneşule”.

Din nefericire, mulţi profesori din România punctează mult prea uşor un moment de neatenţie sau de necunoaştere, şi extrapolează acel moment la nivelul lui general din punct de vedere academic.

Ca orice om, şi elevii au momente mai bune sau mai proaste, aşa cum şi profesorii trec prin diverse faze. Elevul ar trebui punctat pentru evoluţia sa generală, deoarece în educaţie vorbim despre continuitate, şi nu trebuie despre momente aleatorii.

Elevul ar trebui notat pentru ceea ce ştie, nu pentru ceea ce nu ştie, deci ar trebui să existe o mai mare rigoare în notarea lui, declară psihologul Laura Maria Cojocaru.

Un elev încurajat va veni cu drag la şcoală!

Înaltele foruri ale Uniunii Europene încurajează dictonul “Să venim cu drag la scoală!”, însă se pare că țara noastră face notă discrepantă.

Este mai mult decât evident că un elev încurajat, va deveni un elev care va aștepta cu drag ora respectivă, va învaţă mai cu spor, știind că profesorul a văzut și a apreciat eforturile lui.

Ca o consecinţă a acestei strategii educaționale, elevul va dori să rămână văzut și apreciat în continuare, deoarece acea stare îl face să se simtă valoros și valorificat. Acest lucru se numește MOTIVAȚIE!

Un elev care va fi tratat așa cum este el în realitate, o ființă umană care este la școală tocmai pentru că nu știe și are de învățat, se va simți în largul lui, va avea curajul să pună întrebări și să răspundă fără frică de a fi certat sau pedepsit cu o notă pentru că nu știe tot ce știe profesorul, consideră psihologul Laura Maria Cojocaru.

Profesorul nu este “şeful” elevului, ci îndrumătorul lui!

Este evident pentru toată lumea că profesorul știe mai mult decât elevul, însă acesta nu este un motiv pentru a cauta de câte ori are ocazia momente în care să-i arate elevului acest lucru, cel puțin nu prin pedeapsă și prin veşnicul “ai greșit!”.

Noi, ca adulți, cum ne-am simți dacă șeful nostru, prietenul nostru, părinții noștri, partenerul nostru, persoane importante din viața noastră, ne-ar sublinia de fiecare dată “greşelile”, iar lucrurile bune le-ar trece cu vederea?

Este fără doar și poate un sentiment de frustrare. Și cum ne putem aștepta ca un copil care este în plină formare pentru viață să reacționeze pozitiv la astfel de atitudini?

Dacă profesorii se vor aștepta în continuare ca elevii să învețe de frică, este bine să afle că acesta este un concept învechit și dovedit ca nefuncţional, explică Laura Maria Cojocaru.

Elevii merg la meditații de frică notelor mici de la clasă!

S-a construit un sistem păgubos pentru elev, iar acesta funcţionează și în zilele noastre. De frica notelor mici din clasă, elevii sunt sfătuiţi, mai voalat sau mai direct, să urmeze ore de meditație.

Dacă profesorii se vor aștepta ca elevii să vina la ei la meditații de frica notelor mici de la clasă, aceştia se vor duce probabil la meditații, dar la alt profesor. Deoarece, drag profesor care dai note mici, care încerci să-i dovedești copilului “puterea ta”, care îi spui repetat că greșește, că nu știe, că nu e bun, probabil că nu te-ai întrebat până acum (dar părinții se întreabă!): “dacă elevul X este atât de “prost” și are note atât de mici, oare nu cumva TU, drag profesor, nu ți-ai făcut datoria de a-l face să-i placă materia ta, s-o înțeleagă și să și-o însușească?, declară psihologul Laura Maria Cojocaru.

Nu avem nevoie de un sistem educaţional care produce … stick-uri de memorie!

Specialistul în psihologia copilului consideră că, dacă ne vom aștepta în continuare ca elevii să învețe de frică, nu ar mai trebui să mire pe nimeni că atitudinea lor față de școală și profesori este una de revoltă.

Bunul-simț instinctual pe care-l avem fiecare în interiorul nostru, le spune și lor că nu au nevoie să fie tratați ca niște “proşti care greşesc”, ci încurajați și tratați ca niște ființe umane cu suflet, care au nevoie de înțelegere, acceptare și iubire.

Nu avem nevoie de un învățământ care construiește roboți pentru stocare de date sau “stick-uri de memorie cu picioare”. Pentru asta avem laptopuri, tablete, smartphone-uri etc.

Avem nevoie de un învățământ care construiește OAMENI! Aveți curajul să cereți profesorilor să vă încurajeze, să vă aprecieze, să vă fie modele reale, pozitive, constructive!, conchide psihologul Laura Maria Cojocaru.

 

Redacția/ Laura Maria Cojocaru, psiholog

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Asociația EDUSPACE a lansat programul revoluționar Future Manager
Educaţie joi, 18 aprilie 2024, 15:23

Asociația EDUSPACE a lansat programul revoluționar Future Manager

Într-o lume a schimbărilor în ritm alert și a cerințelor tot mai complexe de pe piața muncii, Asociația EDUSPACE a lansat cel mai complex...

Asociația EDUSPACE a lansat programul revoluționar Future Manager
Minor molestat de un pedagog
Educaţie miercuri, 17 aprilie 2024, 18:06

Minor molestat de un pedagog

Un elev de 15 ani (clasa a IX-) de la Liceul Tehnologic ,,Constantin Brâncuși” din Oradea a fost molestat de pedagogul de serviciu.  ...

Minor molestat de un pedagog
Platforma digitală de corectare, în atenția Ministerului Educației
Educaţie marți, 16 aprilie 2024, 09:43

Platforma digitală de corectare, în atenția Ministerului Educației

Pornind de la experiența simulărilor din lunile trecute, când s-a atestat în toate școlile și liceele din țară noul sistem, autoritățile...

Platforma digitală de corectare, în atenția Ministerului Educației
Elevii de la ”Economic”, cei mai buni la ECOMAT
Educaţie luni, 15 aprilie 2024, 14:32

Elevii de la ”Economic”, cei mai buni la ECOMAT

În cadrul acestui eveniment care face parte din Calendarul Proiectelor de Educație Extrașcolară, Regionale și Interjudețene, ce vizează elevii...

Elevii de la ”Economic”, cei mai buni la ECOMAT
Educaţie luni, 15 aprilie 2024, 11:29

Corectarea digitală, criticată vehement de Consiliul Elevilor Alba

Metoda de corectare digitală a fost deja pusă în practică în cadrul simulărilor care au avut loc în luna martie.   Reprezentanții...

Corectarea digitală, criticată vehement de Consiliul Elevilor Alba
Educaţie joi, 11 aprilie 2024, 11:46

Prin PNRR vor fi reabilitate 26 de unități de învățământ din Oradea

Aceste clădiri vor avea spații moderne și multifuncționale, iar exteriorul va fi reabilitat, anunță Primăria Oradea.   Durata de...

Prin PNRR vor fi reabilitate 26 de unități de învățământ din Oradea
Educaţie joi, 11 aprilie 2024, 08:20

Începe înscrierea în învăţământul primar

Între 14 şi 17 mai se vor procesa cererile-tip de înscriere şi se vor repartiza copiii la şcoala de circumscripţie.   Între 20 şi 27 mai...

Începe înscrierea în învăţământul primar
Educaţie marți, 9 aprilie 2024, 15:36

Vacanța de Paști

Anul acesta vacanța de primăvară include doar Paștele Ortodox, întrucât Paștele Catolic a fost celebrat pe 31 martie.   În 8 mai, elevii...

Vacanța de Paști