Reabilitarea DN15A – afectată de instabilitatea Dealului Tecii
Chiar înainte de a fi predat ca reabilitat, Drumul Naţional (DN) 15 A, Sărăţel – Reghin, a cedat în zona deluroasă de la marginea comunei Teaca, ceea ce a obligat constructorul să strice ceea ce a făcut iniţial în acea zona şi să reia consolidarea terasamentului. În aceste condiţii, finalizarea lucrărilor a fost din nou amânată, noul termen fiind mijlocul lunii august.
Articol editat de Andrei Cretoiu, 11 iulie 2014, 22:48 / actualizat: 29 iulie 2014, 21:31
Lucrările de reabilitare a DN15A au început în anul 2011, primul termen de finalizare prezentat, fiind anul 2013. Din cauza mai multor sincope în finanţarea lucrărilor, termenul de finalizare, anunţat în 2013, a fost luna iunie 2014. Termen depăşit deja, după ce în zona deluroasă a drumului, de la marginea comunei Teaca, terasamentul executat a cedat, la km 20 + 800, unde s-au impus restricţii de circulaţie şi se circulă pe un singur fir.
„Aici, pe Dealul Tecii este o zonă foarte instabilă; de aceea am făcut ziduri de sprijin, coloane benotto şi trepte de înfrăţire, pentru a stabiliza terasamentul. În acest punct nu vor mai fi probleme, pentru că am săpat până la nivelul minus cinci metri, în trepte de înfrăţire, care, consider că sunt foarte solide.” (Marcel Mureşan, şef lucrare)
Şeful secţiei Drumuri Naţionale Bistriţa-Năsăud, Alexandru Slăviţa, crede că lucrarea de consolidare va mai dura încă o săptămână, după care se va putea circula normal în zona şi că reabilitarea DN 15A va fi finalizată până în data de 15 august.
„Această cedare de terasament va fi la nivel de asfalt în circa o săptămână. În rest, la această dată se lucrează foarte intens la lucrările finale ale proiectului, respectiv la partea de siguranţă a circulaţiei. Se execută marcaje rutiere pe toata lungimea traseului, se montează parapeţii metalici de siguranţă şi urmează să fie instalate şi indicatoarele rutiere de orientare şi de reglementare a circulaţiei. Data recepţiei va fi până maxim în 15 august.” ( Alexandru Slăviţa)
Reabilitarea DN 15 A a costat 162,9 milioane de lei fără TVA şi a întâmpinat probleme înca de la început.
În iarna anului 2012 primarii din mai multe comune traversate de această arteră au reclamat la CNADNR, faptul că pe marginea carosabilului constructorul a început să monteze borduri, fapt considerat periculos pentru trafic şi pentru pietoni, lucrările fiind sistate o vreme, iar bordurile scoase.
Pe măsura înaintării lucrărilor de reabilitare, şoferii au făcut cunostinţă cu “insulele de calmare”, formaţiuni din beton plantate pe axul drumului la intrarea în localităţi, menite să-i oblige pe şoferi să reducă viteza de rulare.
Florin Săsărman