EU aleg România: Drobeta
Drobeta, prima poartă către latinitate
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 31 iulie 2014, 18:27 / actualizat: 13 august 2014, 15:25
Dintotdeauna Dunărea a fost legătura noastră cu lumea. Ajunşi pe malul ei, cu siguranţă, vă întrebaţi câtă istorie, ştiută şi neştiută, a fost purtată pe apele învolburate.
Castrul roman de la Drobeta a fost prima cetate ridicată din piatră în Dacia romană. O scenă de pe Columna lui Traian, ce prezintă momentul inaugurării podului (primăvara anului 105), arată castrul deja construit. Ruinele actuale păstrează forma de cruce pe care a căpătat- o organizarea spaţiului intern în urma retragerii din timpul lui Constantin cel Mare. Ultima refacere a castrului datează din timpul împăratului Justinian I. Cetatea era înconjurată de ziduri groase de 1, 5 metri și înalte de 3 metri. Avea 4 turnuri de apărare, iar poarta principală a fortificației era spre sud, adică spre capătul nordic al podului.
În decursul timpul, din locuințele din jurul castrului s- a format orașul Drobeta, pe care împăratul Hadrian l- a ridicat la rang de municipiu în anul 121. 72 de ani mai târziu, în 193, Septimiu Sever i- a dat rangul de colonie. Devenise primul centru urban din regiune și al treilea din Dacia, după Sarmizegetusa și Apullum.
Pentru a facilita transportul trupelor romane conduse de Traian şi a proviziilor necesare celei de- a doua campanii miltare de cucerire a Daciei regelui Decebal, Apolodor din Damasc a construit podul cunoscut sub numele de Podul lui Traian, pe Dunărea de Jos, la est de Porțile de Fier, în apropiere de orașul DrobetaTurnu Severin. A fost cel mai mare pod al lumii construit în antichitate. Măreţia şi ingeniozitatea tehnică a construcţiei au uimit şi uimesc şi astăzi. A fost construit într- un timp record, în numai trei ani (103- 105), în răgazul dintre cele două războaie dacice.
Deşi construcția podului a fost dificilă, măreția arhitectonică și tehnică a podului de peste Dunăre era remarcabilă și demonstrează importanța strategică pe care Traian a dat- o construcției și, prin aceasta, cuceririi Daciei!