The Modern Jazz Quartet-Blues on Bach
Deschid această serie cu unul dintre vinilurile achiziționate recent: The Modern Jazz Quartet-Blues on Bach.
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 21 august 2014, 14:50 / actualizat: 21 aprilie 2015, 19:37
E un disc în vârstă de 40 de ani, apărut în 1974 la casa de discuri Atlantic în Germania. Conține patru piese pe fața A (Regret?, Blues in B Flat, Rise up in the morning, Blues in B Minor) și cinci pe fața B (Precious Joy, Blues in C Minor, Don t stop this train, Blues in H (B), Tears from the children)
Cvartetul e unul legendar format din John Lewis-pian și clavecin, Milt Jackson-vibrafon, Percy Heath-contrabas și Connie Kay-tobe și percuție. Înființat în 1951 sub numele de Milt Jackson Quartet, grupul își găsește componența aparent definitivă prin înlocuirea lui Ray Brown cu Percy Heath la contrabas și atragerea bateristului Kenny Clarke și a pianistului John Lewis, care devie rapid directorul muzical al trupei. Clarke este înlocuit apoi cu Connie Kay la tobe. În afară de o scurtă prezență în anii 80 a lui Mickey Roker la tobe, grupul nu suferă alte schimbări fiind unul dintre cele mai stabile cvartete.
Piesele de pe acest disc sunt, în parte, compoziții John Lewis și Milt Jackson, care semneaza și cele cinci aranjamentele după piese de Bach.
Atmosfera este una extrem de captivantă. Ești transpus între abordările de tip academic, vorbim de Bach aici!, și o improvizație controlată care fuge în direcții neașteptate. Sunete delicate urmate de sonorități ferme și un vibrafon care creează o atmosferă feerică peste care apare surprinzător clavecinul. Pianul duce trena, dar pentru mine contrabasul lui Percy Heath este cel care creează baza. Am eu o slăbiciune pentru secția ritmică e drept , însă felul în care sunetele acelea ies din instrumentul său, când ferm, când suav, e absolut superb. Piesa preferată? Penultima de pe fața B-Blues în H (B).
Ascultați contrabasul ca să înțelegeți ce vreau să spun.
Bogdan Roşca Zasmencu