În căutarea originilor Şcolii de Artă de la Cluj
După două expoziţii tematice, intitulate Şcoala de artă de la Cluj, cu care Muzeul de Artă Cluj îşi propunea în programul său de cercetare să chestioneze originile teoretice ale fenomenului cunoscut în mediul internaţional sub denumirea Şcoala de artă de la Cluj, iată că, o expoziţie cu acelaşi nume este prezentată până în 21 septembrie, la Galeria de Artă Contemporană Sokól din Nowy Sacz, Polonia. Expoziţia propune o selecţie concentrată a specificului artei clujene din 1950 până în prezent, reflectată în pictură, făcând apel la lucrări din ultima expoziţie a seriei amintite (expoziţia din decembrie 2014- ianuarie 2015 de la Cluj)
Articol editat de , 11 septembrie 2014, 14:35 / actualizat: 20 septembrie 2014, 10:53
Organizată în cadrul unui parteneriat de colaborare între judeţul Cluj şi regiunea Malopolska din Poloia, expoziţia întoarce vizita părţii poloneze, care a prezentat acum trei ani o expoziţie de fotografie, la muzeul nostru. De data aceasta, suntem noi cei care oferim o expoziţie de pictură. (directorul Muzeului de Artă Cluj, Călin Stegerean).
Controversata sintagmă, Şcoala de artă de la Cluj, lansată de revista internaţională de artă Flash Art, caracteriza astfel preferinţa tinerilor pictori clujeni pentru figurativ. O carte apărută anul trecut la editura Phaidon, Art Cities of the Future: 21st-Century Avant-Gardes, plasa Clujul printre primele 12 oraşe în care se realizează arta viitorului. Dacă notăm şi prezenţa pictorilor clujeni în marile muzee sau târguri de artă ale lumii, înţelegem de ce Clujul a devenit un centru artistic de interes pentru arta contemporană.
De câţiva ani, Clujul este în centrul atenţiei presei internaţionale, nu numai a celei de artă, ci şi a presei în general, datorită noului val de artişti formaţi la Cluj, cunoscuţi prin participările lor la expoziţii organizate de muzee şi galerii importante din toată lumea. Am considerat că trebuie să arătăm rădăcinile acestui fenomen, cunoscut sub denumirea Şcoala de Artă de la Cluj, o marcă pe care presa internaţională a dat-o şcolii de aici. Această expoziţie cuprinde atât lucrări din patrimoniul muzeului, începând cu anii ‘50 până în ‘89, cât şi lucrări împrumutate din creaţia curentă a artiştilor contemporani, atât de cunoscuţi în momentul de faţă în peisajul artistic internaţional, cum este Adrian Ghenie, Şerban Savu,Marius Bercea, Ciprian Mureşan, pentru a-i cita doar pe câţiva. (directorul Muzeului de Artă Cluj, Călin Stegerean).
Muzeul de Artă Cluj coboară la rădăcina acestui fenomen, pe care o caută în modelul transmis de învăţământul artistic superior clujean, care a format generaţii de artişti de-a lungul deceniilor. Desigur, succesul răsunător al tinerilor de azi nu vine de nicăieri. El a fost pregătit de generaţiile anterioare, de climatul cultural al Clujului, de artiştii profesori ai învăţământului universitar de artă clujeană.
Nowy Sacz, Polonia, e doar prima destinaţie a acestei expoziţii, care va călători anul viitor şi în alte spaţii. Deocamdată două sunt sigure: Lisabona şi Palatele Brâncoveneşti, Bucureşti.
Oana Cristea Grigorescu