Orchestra Naţională Radio s-a întors din turneul de la Kuala Lumpur
După 12 ore de zbor şi 17 de călătorie (dacă punem la socoteală şi orele de aşteptare în aeroporturi şi decalajul de la Kuala Lumpur de 5 ore) membrii orchestrei sunt extenuaţi, însă bucuroşi că muzica românească a ridicat în picioare, am putea spune, aproape 2.000 de malaezieni (dacă adunăm spectatorii ambelor concerte). Imediat ce au pus piciorul pe pământ românesc, Adina Dragomir a stat de vorbă cu câţiva dintre membrii delegaţiei:
Articol editat de Carmen Sas, 12 septembrie 2014, 14:44 / actualizat: 14 septembrie 2014, 9:56
A fost o experienţă inedită, prima întâlnire cu publicul din Malaezia, este foarte adevărat că, împreună cu Orchestra Naţională Radio avem o oarecare experienţă în turnee în Asia, am fost de două ori la Shanghai, dar publicul din Malaezia este întrucâtva diferit, e o mixtură foarte interesantă între diferite culturi acolo şi asta se simte şi din reacţia publicului, mai ales la cel de-al doilea concert. La primul concert au fost oficialităţile, delegaţiile acelui summit, „Media pentru educaţie”, la concertul din 10 septembrie a fost publicul, să spun aşa, normal. Membrii orchestrei au cântat extraordinar, având în vedere şi circumstanţele acestei călătorii, care e destulă de lungă, cu avionul, plus repetiţiile, dar toţi s-au concentrat şi orchestra a avut un sunet rotund şi foarte bine închegat şi reacţia publicului a fost nu doar una pe măsură, ci mult peste ceea ce ne aşteptam. (Dirijorul Tiberiu Soare)
Kuala Lumpur a fost pentru mine o experienţă interesantă. În primul rând, e pentru prima dată când sunt în această zonă a Pământului, în Asia de Sud Est, am întâlnit o cultură nouă, mă aşteptam la o reacţie a publicului altfel decât ce s-a întâmplat în China, în urmă cu mai mulţi ani sau în Vietnam, deoarece Malaezia este o ţară multiculturală, în care amprenta culturii europene este mai pregnantă decât în alte părţi ale Asiei şi atunci, văzând o sală relativ mare aproape plină, nu am fost absolut deloc surprins. Muzica pe care am cântat-o este una dificilă pentru ascultători, dificilă şi pentru intrepreţi, trebuie să recunosc, şi una peste alta, energia pe care am realizat-o în aceste două concerte, împreună cu Tiberiu Soare şi cu colegii din ONR a fost una pozitivă, foarte bună, fapt care a şi fost resimţit de către publicul ascultător. (Pianistul Horia Mihail)
Eu m-am simţit un privilegiat, aşa cum mă simt întotdeauna când reprezint România şi acum s-a întâmplat să fac acest lucru cu mare succes. Nu a fost prima oară când s-a întâmplat, dar a fost un moment de mare bucurie, cel în care, la sfârşitul concertului, am simţit energia şi bucuria celor care ne-au ascultat şi a celor care au recţionat foarte puternic, aplaudându-ne şi nelăsându-ne să ieşim de pe scenă mult timp. (Lucian Maxim)
Deplasarea la Kuala Lumpur a orchestrei, participarea la acest summit şi concertele pe care le-am susţinut în minunată sală Dewan Philharmonic din Turnurile Petronas, de la Kuala Lumpur, au avut un succes la care nu putem să spunem că nu ne aşteptam, însă starea cu care am plecat de acolo este cu totul şi cu totul specială, pentru că, într-adevăr, am avut senzaţia că muzica românescă mai ales, i-a emoţionat pe cei aflaţi în sală, indiferent ce naţionalitate aveau, pentru că la unul din concerte au fost spectatori, cred eu, de zeci de naţionalităţi, toate din zona Asia-Pacific iar la celelalte au fost spectatori din Kuala Lumpur, toţi foarte, foarte impresionaţi de muzica românească. Faptul că s-a bisat “Ciocârlia” lui Dinicu, Rapsodia I de Enescu, eu cred că este relevant. A fost un moment important. A fost un moment important pentru noi, după Shanghai, în urmă cu un an, şi sperăm să urmeze şi altele de o anvergură asemanătoare. (Oltea Şerban Pârâu, manager al Centrului Cultural Media al SRR)
Adina Dragomir