Teatrul modelează prezentul. Festivalul de Teatru Scurt Oradea, ziua1.
Live sequences profiles, premiera de teatru dans de ieri seară, realizată de coregraful Florin Fieroiu la Teatrul Regina Maria din Oradea a deschis cea de-a XX-a ediţie a Festivalului de Teatru Scrurt, cel mai longeviv festival de teatru din România.
Articol editat de , 22 septembrie 2014, 13:47 / actualizat: 22 septembrie 2014, 17:02
De anul trecut, festivalul este cuprins sub umbrela mai largă a genericului Festivalul International de Teatru Oradea, FITO(20sept.-12 oct.), care propune o serie de spectacole grupate în mai multe festivaluri sau secţiuni, am fi spus noi:
– Festivalul de Teatru Scurt, festival concurs dedicat piesei scurte de teatru.
– Festivalul de Teatru Fringe şi Şcoli de teatru, dedicat independenţilor şi producţiei studenţeşti de teatru.
– Festivalulul de Teatru pentru Copii Arcadia.
Oradea e locul în care teatrul are un public conservator şi fidel, ataşat de valorile clasice ale teatrului, un public însă diversificat de studenţii tânărului centru universitar. Lor li se adresează spectacolul Live sequences profiles. Aici, coregraful Florin Fieroiu spune că spectacolul său doreşte să spargă oglinda imaginii cuminţi a teatrului cu un spectacol care ar trebui să irite, să facă spectatorul să tremure puţin în scaun, să se întrebe dacă ceea ce vede este real sau sunt doar lucruri care nu îl privesc şi nu au legătură cu viaţa lui. Însă, paradoxal, toată lumea se recunoaşte în cel puţin una din secvenţele spectacolului.
Suntem în faţa unui spectacol nonverbal, compus din secvenţe scurte, repetitive până la saturaţie, ale unor nuclee coregrafice de câteva secunde, care evoluează rapid de la interacţiunea clasică de cuplu la expresia violenţei conţinute, caracteristică societăţii de azi. Trăim în conveţie şi falsitate, iar agresivitatea e virusul zilei, care contaminează ireversibil relaţiile interumane.
Textele proiectate pe ecranul din fundalul scenei ghidează spectatorul în decriptarea structurii reţelare a coregrafiei, promit, poate, mai mult decât se dezvoltă în scenă şi lasă în urmă cel puţin o întrebare reziduală fiecărui spectator.
Trăim ortodox şi drept.
Ne facem cruci colorate,
Nu scriu despre violenţă nici dacă mă tai (spun textele proiectate în scenă).
De aceea afirmă artiştii nevoia de a vorbi la teatru despre lumea de azi, pe care actorii din distribuţia spectacolului Live sequences profiles o încarnează convingător, cu aplomb şi profesionalism. Acest spectacol de deschiddere a Festivalului de Teatru Scurt de la Oradea afirmă un loc în care teatrul modelează prezentul.
Oana Cristea Grigorescu