De la poezie la Maria Tănase remix. FITO, ziua a 2-a.
De la sobrietatea textului contemporan al norvegianului Jon Fosse, Omul cu chitara, la teatrul poetic şi remixul pe ritmuri de azi al pieselor Mariei Tănase, seara a doua a festivalului poate fi pusă sub semnul interferneţelor culturale, care alătură tradiţia rostirii poetice cu versatilitatea actorilor tineri, capabili să treacă firesc de la rostire la cântec sau dans.
Articol editat de , 23 septembrie 2014, 11:50 / actualizat: 23 septembrie 2014, 12:56
Criticul de teatru Ion Parhon, selecţionerul spectacolelor observă că în două decenii de existenţă ale Festivalului de Teatru Scurt de la Oradea acesta a devent un festival dinamic, în spaţii diferite, cu opţiuni diferite, nu numai de mare sincretism, ba chiar şi eclectism, un festival care ridică întrebări chiar a propos de opţiunile repertoriale, de formulele regizorale, aşa cum trebuie să fie teatrul astăzi.
Poezia actorului Emil Botta e restituită în spectacolul Poezia visului, semnat de coregrafa Miriam Răducanu, cu tânărul actor Lari Georgescu, pentru care aceasta e ocazia descoperirii universului poetic al unui actor şi om de cultuă intrat în istoria teatrului românesc:
Eu ştiu foarte puţine despre Emil Botta, tot de ce ştiu e de la doamna Miriam Răducanu. Noi nu am încercat să îl imităm pe Emil Botta, totul a început ca un exerciţiu în care doamna Miriam Răducanu mi-a propus să lucrăm în stil realist psihologic anumite poezii. Aşa s-a născut această frământare, această plimbare a sufletului…
… pe care publicul orădean, fidel formelor de teatru poetic a apreciat-o şi aplaudat-o cu generozitate.
Tinerii au fost seduşi de muzica Mariei Tănase, reinterpretată într-un spectacol concert, Hai Iu Iu, Nu Hey You You conceput de compozitorul Vlaicu Golcea şi regizorul Radu Afrim, anul trecut, în 2013, la aniversarea centenarului naşterii Mariei Tănase.
Astăzi, dacă s-ar cânta aceste cântece aşa ar suna, zona asta carnală şi foarte violent umană a acestor cântece mi se pare că se potriveşte astăzi, în aceste acorduri. Este un exerciţiu de a readuce ceva extrem de valoros, ceva de care în România ducem mare lipsă, şi anume punerea reflectorului altfel pe anumite lucruri. (compozitorul Vlaicu Golcea)
Lume, lume, soro lume…
…un refren de fredonat, un gând de descifrart printre spectacolele acestei ediţii a Festivalului de Teatru Scurt de la Oradea, care se redescoperă pe sine, asumându-şi formulele experimentale de teatru inspirate de prezent, mai aproape de tinerii spectatori.
Oana Cristea Grigorescu