Ein Man, ein Wort
Omul e Hitler, Adolf Hitler.
Articol editat de , 1 octombrie 2014, 16:45 / actualizat: 3 octombrie 2014, 13:23
Iar cuvântul de ordine, soluţia finală, purificarea rasei ariene.
Dar până acolo, în tinereţe, personajul aspira să devină pictor. Descins la Viena pentru admiterea la Academia de Arte, împarte dormitorul cu evreii din azilul de noapte. Aici, evreul Schlomo aruncă sămânţa tragediei şi îl îndeamnă pe artistul refuzat de universitate să se facă politician.
Mein Kampf, comedia neagră a dramaturgului Gerge Tabori, opune râsul tragediei istoriei, se opreşte la detaliul biografic pentru a vorbi despre excesele puterii, de orice fel.
Mein Kampf, avanpremiera din 30 septembrie de la Teatrul Naţional Cluj potenţează durtitatea tranşantă a textului lui Tabori cu ironia acidă a regizorului Alexandru Dabija, care nu uită că se află la Cluj, în Transilvania. Ambalat în soundul muzicii Adei Milea şi Ancăi Hanu, spectacolul pendulează între marş funbreu şi danse macabre, două forme muzicale înrudite cu Istoria.
Râzând, înghiţim hapul gravităţii temei spectacolului: naşterea extremismului naţionalist, a urii de rasă, a istoriei care periodic distribuie greşit rolul principal. Mein Kampf, în traducere Lupta mea, e lupta cu institnctul distrugerii, cu îngerul morţii, căruia îi putem opune râsul eliberator şi ditanţarea prin artă.
Premiera oficială a spectacolului va avea loc în cadrul Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj (9-12 oct.).
Oana Cristea Grigorescu