Sistemul “Radarul Pădurilor”- Subiectul Zilei
Despre sistemul de monitorizare a transporturilor de lemn vorbim, vineri, 10 octombrie, la Subiectul Zilei.
Articol editat de , 10 octombrie 2014, 08:00 / actualizat: 10 octombrie 2014, 16:45
Cunoscut drept “Radarul Pădurilor”, acesta este obligatoriu la nivel naţional începând din această săptămână.
Sistemul are ca scop reducerea tăierilor ilegale şi a evaziunii fiscale în domeniu. Monitorizarea se va face on-line, printr-o aplicaţie instalată pe smartphone-urile transportatorilor. În ultimul an, aproximativ 600.000 de metri cubi de lemn au dispărut din Munţii Sebeşului şi din Munţii Apuseni.
Tot din această săptămână este funcţional pentru “Radarul Pădurilor” sistemul 112. Astfel, fiecare cetăţean care doreşte să fie verificat un mijloc de transport de lemn poate apela serviciul, comunicând numărul maşinii vizate.
………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Au apărut deja primele rezultate ale aplicaţiei informatice, prin care se urmăresc transporturile de lemn.
Este o promisiune onorată faţă de toţi cetăţenii acestei ţări, care cu disperare mi-au cerut, indiferent unde m-am aflat în ţară, să fac ceva să rămână pădure şi pentru copiii lor. Este şi o ofertă de a ne fi partener, de a suna la 112 pentru a semnala orice transport auto de lemn care se pare că ar fi ilegal, indicând doar numărul autovehicolului. Miercuri, în intervalul 14:00-15:35, chiar dacă puţină lume ştie, au fost şase apeluri, dintre care două au semnalat două transporturi ilegale şi care au fost dirijate spre Poliţie. (Ministrul delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, Doina Pană)
Măsura face parte din noile modificări aduse Codului silvic în vederea reducerii tăierilor ilegale şi a evaziunii fiscale ajunse la cote îngrijorătoare. La o dezbatere pe această temă la Palatul Parlamentului, deputatul liberal Lucia Varga a declarat că PNL nu va vota iniţiativa PSD de modificare a Codului silvic deoarece prevederile noului proiect nu ar aduce o reformă reală în domeniu.
Ministrul delegat pentru Ape, Păduri si Piscicultură, Doina Pană, a declarat astăzi, în exclusivitate pentru Radio România Cluj, că implementarea sistemului Radarul Pădurilor este un succes.
Doina Pană spune că acum are certitudinea că implementarea sistemului SUMAL este un succes, deşi derularea acestuia întampină încă opoziţie:
Făceam la un moment dat afirmaţia că am tălpi din partea silvicilor. Ulterior mi-am dat seama că cele mai mari tălpi le am, totuşi, din partea agenţilor economici, însă au apărut mai târziu pentru că nu credeau că sistemul va funcţiona.
Am mers pe ideea că cei care valorifică lemnul să nu poată intra nici în pieţe, nici în depozite, nici pe transportul CFR, nici în vămi şi nicăieri, cu un lemn care nu are un cod generat de acest sistem. Nu ne limităm doar să controlăm dacă transportul are sau n-are cod. Este adevărat că sistemul funcţionează doar pentru transportul auto, iar pentru transportul cu atelaje, până la 3 mc de lemn nu intră în sistem atunci, instant. Adică circulă tot cu vechile avize, iar silvicul care a eliberat avizul respectiv trebuie să-l introducă în sistem în cel mult 7 zile. Aici vom întări controlul. (ministru Doina Pană)
Ministrul pădurilor, Doina Pană, a mai afirmat că, dacă în cele trei luni de pilotare a programului SUMAL nu au fost aplicate sancţiuni, în primele două zile în care sistemul este funcţional la nivelul întregii ţări au fost depistate deja primele cazuri de furt ilegal, soldate cu confiscarea lemnului şi aplicarea de amenzi.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
În Sălaj, programul Radarul Pădurii urmăreşte inclusiv punerea la punct a unui circuit regional privind înregistrarea masei lemnoase din pădurile sălăjene cu condiţia ca toate lemnele să fie măsurate după tăiere şi nu pe picior aşa cum se întamplă acum, pentru prevenirea diferenţelor care costă România milioane de euro anual. Asta pentru că, în multe cazuri, este apreciată la ochi o anumită cantitate de lemne pentru care se stabileşte un anumit preţ, iar după tăiere se constată că sunt mult mai multe, diferenţa fiind o pierdere a statului român sau a proprietarilor de păduri. Construcţia centrului a început în apropiere de Zalău. Practic, cel puţin teoretic, din pădurile sălăjene nu va pleca niciun lemn spre prelucrare sau export fără să fie înregistrat în acest centru, totul în speranţa că infracţiunile silvice vor fi prevenite şi combătute.
Centrul cuprinde rampe şi depozite judeţene în care vor intra lemnele din pădurea privată şi de stat şi vor ieşi după ce vor fi măsurate şi înregistrate şi eventual prelucrate.Programul a fost elaborat de silvicultori şi urmăreşte interzicerea vânzării lemnului pe picior. Pentru că diferenţele între cantităţile estimate în pădure şi cele rezultate după tăiere sunt mult mai mari.
La nivelul fiecărui ocol silvic se va constitui cel puţin un depozit central. Acest centru de dezvoltare nu are numai rolul de a aduce acolo material lemnos care să fie sortat, fasonat şi măsurat, ci pe această platformă se poate face prima prelucrare primară a lemnului. (Ion Radu, silvicultor)
Nu au de câştigat decât firmele cinstite. În sistemul economiei forestiere intră lemn certificat, intră lemn măsurat, intră lemn liber. (Dorel Oros, Direcţia Silvică a judeţului Cluj)
Programul a fost gândit după ce s-a constatat că România exportă anual cantităţi uriaşe de lemn de calitate, pe post de masă lemnoasă pentru foc, iar defrişările au ajuns un fenomen.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Sibiu
Este un proiect care ni s-a transmis de la regie în jos. Printr-un sistem IT se rezolvă problema ca la orice lemn care pleacă din pădure, pe avizul de însoţire să fie trecut un cod care se introduce într-un program la nivel naţional. Agenţii economici trebuie să fie dotaţi cu acest sistem iar maşinile să fie dotate cu sistem GPS. (Ioan Terea, directorul Direcţiei Silvice Sibiu)
La numai două zile de la aplicare, problemele au şi apărut, dat fiind faptul că normele de implementare au întârziat să ajungă la firme:
Programul aduce doar o funcţionare deficitară. Ne trezim cu tot felul de condiţii şi e mai dificil şi cu avizele acestea. Trebuia aplicată legea din data de 8 şi ele au apărut ieri. Două zile nu am putut livra, nu am putut achiziţiona marfă, a fost un blocaj. Încă sunt societăţi care nu au intrat în posesia documentelor. Sistemul îţi eliberează un cod offline şi imediat ce ajungi la semnal mai ceri odată codul online. Se poate ca din cauza drumurilor forestiere foarte proaste să nu se poată face în orele care sunt impuse de ei. (reprezentantul unei firme de prelucrare a lemnului din Sibiu)
Cu toate că la prima vedere iniţiativa pare una bună, reprezentantul companiei de prelucrare a lemnului spune că tăierile ilegale vor continua şi ne explică mecanismul:
Mă duc cu o maşină în care intră 40 de metri cubi şi cer un cod online, dar eu am încărcat 40 de metri cubi. Noi acum controlăm un cod de pe aviz şi nu încărcătura efectivă.
Radarul Pădurilor face parte din noile modificări aduse Codului Silvic şi a fost conectat şi la sistemul 112. Astfel, fiecare cetăţean care doreşte să fie verificat un mijloc de transport de lemn poate apela serviciul, comunicând numărul maşinii vizate.
Redacţia