Ascultă Radio România Cluj Live

Hanne Ørstavik – interviu în exclusivitate

Această prezentare necesită JavaScript.

Hanne Ørstavik – interviu în exclusivitate

Articol editat de Carmen Sas, 13 octombrie 2014, 07:00 / actualizat: 11 noiembrie 2014, 12:10

“Iubire”, romanul scriitoarei norvegiene Hanne Ørstavik  se lansează la Cluj sâmbătă, 11 octombrie,  în prezenţa autoarei şi a traducătorilor.

Romanul, tradus în peste 15 limbi, a propulsat-o pe autoare pe lista celor mai bune cărţi norvegiene din ultimii 25 de ani. “Iubire”, titlul cărţii, vorbeşte despre absenţa iubirii din vieţile celor două personaje principale, mamă şi fiu, iar aşteptarea cu care se deschide şi se încheie romanul, este pretextul de a descoperi viaţa lor interioară.

Hanne ØrstavikNu cred că e atât de mult o introspecţie în acest roman, cât este un mod de relatare a ceea ce personajele fac, iar eu cred că impresia de introspecţie pe care o aveţi, este datorată faptului că citind romanul şi ceea ce se întămplă în el, ceea ce fac personajele, asta vă trimite înapoi în sinele dumneavoastră.

Romanul de fapt este plin de evenimente şi de acţiune. Fiecare face câte ceva. Băiatul Jon se duce să-şi vândă acele lozuri, iar Vibeke vrea să se ducă la bibliotecă. Dar în loc să ajungă la bibliotecă ajunge la bâlci. În acelaşi timp aveţi şi dreptate, pentru că, sentimentul introspecţiei se creează prin distanţa dintre Vibeke, mama, şi Jon, fiul. Ceea ce se întămplă, se întâmplă într-un peisaj pustiu unde este întuneric şi frig. Concret, locul derulării poveştii este nordul Norvegiei arctice. Iar acesta e un roman în care natura descrie un peisaj emoţional.

Reporter: Care sunt temele de interes în romanele dumneavoastră? În acest roman predomină psihologia personajelor , structura complexă a trăirilor lor.  Ce urmăriţi când spuneţi o poveste?

H.Ø.Încep întotdeauna cu ceva ce mă miră, cu ceva la care încerc să găsesc un răspuns. Sunt, de fapt, răspunsuri sau încercarea de a găsi răspunsuri la probleme acute din propria mea viaţă.

Personajul principal al unui roman este şi agentul meu, cel care cercetează problema respectivă.

Reporter: De ce este Vibeke o cititoare împătimită, ce rol are imaginaţia, lumea ficţiona în care trăieşte? Ambele personaje trăiesc într-o autoficţiune, într-un fel.

H.ØDar nu facem oare noi toţi acelaşi lucru? Cred că trăim într-o lume interioară mult mai mult decât suntem obişnuiţi să credem că o facem. Cele două personaje trăiesc într-o lume foarte diferită, atât din punct de vedere interior, cât şi exterior. Însă, amândoi sunt în căutarea iubirii, le e dor de iubire. Vibeke este în căutarea iubirii faţă de un bărbat, în timp ce Jon este un băieţel ce o doreşte pe propria sa mamă alături de el, iar romanul “Iubire”  povesteşte despre o existenţă în care nu este suficientă iubire. Romanul  vorbeşte despre faptul că niciunul dintre ei nu a primit suficientă iubire ca să o şi poată întoarce celorlalţi. De aceea este un roman în care spaţiul este însingurat, gol.

Reporter: Iar imaginara călătorie cu trenul care deschide şi încheie romanul, e calea de a atinge tărâmul iubirii absente, a fiecărui personaj de a-şi satisface nevoia de dragoste.

H.ØDe fapt, aşa şi începe romanul: “Să plecăm cu trenul împreună când vom fi bătrâni, să tot mergem şi să nu ajungem niciodată, să nu ne mai oprim.” Şi oare, nu asta facem atunci când ne este dor sau dorim să ne bucurăm de iubire?

 

Interviu realizat de Oana Cristea Grigorescu

 

 

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj