20 octombrie – Ziua Internaţională a controlorilor de trafic aerian
Dacă piloţii sunt mult mai lesne la vedere, pe controlorii de trafic aerian nu-i vedem decât în filme. Cu căştile pe urechi, cu microfonul deschis, aşezaţi în faţa unor monitoare imense, pe care se văd sute de săgeţi minuscule. Nu-i vedem, dar îi ştim acolo, în turnul de control, având grijă ca zborurile să se deruleze în siguranţă şi aeronavele să ajungă la destinaţie.
Articol editat de Carmen Sas, 20 octombrie 2014, 14:14
Despre controlorii de trafic se spune că, în situaţii dificile de zbor, se transformă în ochii, urechile şi chiar inima pilotului. O singură secundă de neatenţie este suficientă ca un avion să se abată de la traseul cursei, cu 300 de metri. Cu alte cuvinte, să nu mai aterizeze, bunăoară, pe pista aeroportului din Someşeni, ci undeva alături… Asta înseamnă că trebuie să fie mereu în priză, dar şi să-şi păstreze calmul, un calm imperturbabil. Să dialogheze cu piloţii, să urmarească tot ce mişcă pe monitoare, dar să fie atenţi în acelaşi timp şi la semnele sau informaţiile transmise de echipa din spatele lui.
Un bun controlor de trafic se formează în timp, iar unii dintre ei, înainte să dirijeze avioanele, au fost medici sau profesori. Controlorii de trafic aerian au cele mai mari salarii dintre angajaţii companiilor de stat. Salariul unui începător porneşte de la 2.000 de euro. Vreţi să deveniţi controlori de trafic aerian? Sună tentant dar ar trebui să ştiţi că meseria aceasta este considerată a fi, după cum o arată studiile, cea mai stresanta din întreaga lume.
Astăzi a fost la un pas să intrăm în anticamera turnului de control. Dar şeful de tură era extrem de ocupat, probleme la Cluj şi la Târgu Mureş, din cauza ceţii. Ne-a mai cerut câteva minute de aşteptare. Poate se ridică ceaţa. Mai apoi, însă, a intervenit ceaţa comunicării între cei aflaţi în exerciţiul funcţiunii şi instituţia mamă. N-a fost vina nimănui! Ne pare rău, însă, că n-am reuşit să cunoaştem în carne şi oase un controlor de trafic aerian sau pe cineva din echipa lui, din spatele lui, pe cineva care ştie până la ultimul strop de transpiraţie, până la emoţia dusă la paroxism, că săgeţile acelea de pe monitoare, punctele acelea mişcătoare înseamnă mii, zeci de mii de vieţi omeneşti.
Aşa că nu ne-a rămas decât să presupunem, împreună cu câţiva dintre călătorii pe care Casandra Maxim i-a întâlnit dimineaţa în Aeroportul din Cluj, ce face, ce simte un controlor de trafic aerian şi mai ales, ce calităţi trebuie sa aibă.
Rep: Ce credeţi că face un controlor de trafic aerian?
Vox: Controlează traficul, presupun.Controlează zborurile, nu pot să îmi dau seama.
Rep: V-aţi pus vreodată problema, cum ar fi să aveţi meseria aceasta?
Vox: Sincer, nu.
Vox: Da, uitându-mă la câteva filme, da, cred că mi-am imaginat
Vox: Da, mi-am pus problema…şi cum ar fi să pilotez un avion şi nu mă consider niciodată suficient de pregătită, dar într-adevăr este foarte interesant.
Rep: Ce calităţi trebuie să aibă un controlor de trafic aerian?
Vox:Mă gândesc că o inteligenţă cât de cât ridicată, o atenţie sporită şi cunoştinţe tehnice.
Vox: În primul rând să fie foarte bine echilibrat psihic, să aibă o atenţie distributivă, să poată să se concentreze, să reziste presiunii, oboselii. Şi să fie bine plătit, bănuiesc că pentru asta…chiar merită!
Casandra Maxim/Dan Moşoiu