În pictură limba moldovenească e tot limbă română
Albastru de Voroneţ, verde şi roşu de Moldoviţa, culorile tari ale frescelor mănăstirilor din Moldova vorbesc desrpe esenţa picturii, care începe cu culoarea:
Articol editat de , 3 noiembrie 2014, 16:43 / actualizat: 3 noiembrie 2014, 21:25
Nu putem face abstracţie că şcoala româneacă de pictură începe cu frescele din mănăstirile moldoveneşti. Moldoviţa, Suceviţa, Voroneţ sunt opere fundamentale care au stat la baza picturii româneşti, spune pictorul moldovean Tudor Zbârnea, când explică sensibilitatea sa pentru culoare.
Lucrările din expoziţia personală Tudor Zbârnea de la Muzeul de Artă Cluj, trimit prin cromatica vie şi densitatea personajelor cu chipuri anonime, la frescele mănăstirilor moldoveneşti. Spaţiu atemporal e genericul expoziţiei, şi într-adevăr, compoziţiile cu personaje umane în posturi static-meditative coboară la rădăcina arhetipului fiinţei umane.
Ceea ce fac eu este un figurativ îndepărtat de realitate, dar umanul niciodată nu a putut fi izgonit din gândirea mea. De aceea am avut perioade când am optat petru o zonă abstract figurativă, la limita unui figurativ simbolist. Acum, revin la figura umană în această etapă din care fac parte şi lucrările expuse şi sigur, menţinând aceleaşi obsesii pentru culoare, pentru ordinea cromatică. (pictorul Tudor Zbârnea)
Chipuri între icoană şi mască, cu trăsături doar sugerate, construiesc un univers arhaizant, care caută conexiunea verticală a omului cu divinitatea în dialogul simbolic al personajelor.
În selecţia de acum regăsim tematici care mă interesează constant. Aplecarea către arhaitate traversează întregul meu discurs artistic, în diverse perioade. Eu am parcurs mai multe etape care au o legătură între ele, şi aceasta e culoarea de care am fost legat mereu. Am chiar un ciclu de lucrări, Schimb de tăceri (două dintre ele sunt prezente şi în această expoziţie), iar figura umană este şi ea un mod de conexiune între real şi ireal, între cer şi pământ. Nu sunt personaje concrete, nu am optat niciodată pentru actualitate sau pentru relaţia socială în pictură, sunt trăiri care au încercat să se ancoreze în adâncurile fiinţei, prin care să parcurg treptele noastre genetice, ca să spun aşa. (pictorul Tudor Zbârnea)
Pictorul Tudor Zbârnea expune pentru prima dată la Cluj, la Muzeul de Artă, şi inaugurează astfel programul muzeului clujean dedicat interferenţelor cu alte spaţii culturale est-europene. Această primă prezenţă a unui artist din Republica Moldova, care este şi directorul general al Muzeului Naţional de Artă al Moldovei de la Chişinău, deschide un Spaţiu atemporal spre arta contemporană din Republica Moldova. Întreaga lună noiembrie, expoziţia de pictură Spaţiu atemporal dovedeşte că şi în arte limba moldovenească e tot limbă română.
Oana Cristea GRigorescu