Cina e servită! (croncile Temps d’Images)
O oră şi jumătate petrecem, în medie, în bucătărie pentru pregătirea cinei. Decât singur în bucătărie , mai bine în doi, şi-au spus Ana Botezatu şi Corina Bucea, membrele grupului Mixer, care au gătit una pentru alta, ieri seară, la primul performance al festivalului Temps d’Images. Cina in doi s-a încheiat cu invitaţia adresată publicului de a gusta din mâncarea pregătită sub ochii noştri.
Articol editat de , 7 noiembrie 2014, 12:12 / actualizat: 14 noiembrie 2014, 14:23
-Ce mâncaţi?
-Nu ştiu, dar îmi place.
– E polenta, sunt italiancă, şi e bună.
– Nu am idee, ar fi ceva cu ou… Mămăligă?
-Mămăligă cu ou. Nu ştiu de ce nu m-am gândit niciodată,e super bună. Mi-au plăcut şi morcovii soté.
– Eu am gustat mămăliga pe care mi s-a pus pata încă din timpul spectacolului,
dar şi sotéul de morvoi. Foarte bune!
Mămăliga cu ou e reţeta unei prietene de familie, de acasă din Alba, care ne gătea în fiecare sâmbătă când mergeam la ea. Cred că era mămăligă rămasă de vreo două zile, ne-o gătea reciclată, explică Corina Bucea opţiunea pentru meniul pregătit..
Cele două protagosniste îşi gătesc reciproc, pe o masă preparată cu vase aduse de acasă, unele cumpărate împrună, două laptopuri şi o maşină de carne. Răsfoiesc fragmente de amintiri comune, îşi servesc selecţii din filmele preferate legate de pregătirea şi servirea mesei, ne prepară nou, spectatorilor, cina.
Ăsta e primul vas pe care mi l-a dat mama când m-am mutat în casă nouă, pe ideea că dacă mă mărit vreodată mai are vreo zece de genul ăsta – prezenta Corina Bucea ustensilele folosite. Un excurs prin istoria bucătăriei moderne ca spaţiu dedicat exclusiv femeii, izolat de restul casei, ca semn al statutului femeii în societate e pretextul de a ne aminti că pentru toată lumea mâncarea şi pregătirea ei sunt gesturi cotidiene şi mărci culturale.
Pentru mine, în continuare, dincolo de visele emancipatoare pe care le am despre mine bucătăria este, totuşi, locul în care mă simt cel mai bine… Tot o gospodina sunt.(Corina Bucea, text din în spectacol)
Ana Botezatu încearcă să facă pentru prima dată în viaţă cârnaţi. Asta pentru că selecţia motivelor din filmele ei se leagă de expreimarea iubirii prin mâncarea pe care femeile o gătesc bărbaţilor pe care vor să îi cucerească.
M-a interesat nu neapărat reţeta cârnaţilor, ci mai mult aspectul care e legat de lumea feminină, de dorinţa de a hrăni bărbatul, de a–i da dragoste. Atunci, normal că trebuia să aleg ceva cu multă carne, dacă se putea să ia şi forma falică. În seara asta nu a luat nici o formă pentru că nu mi-a ieşit, dar data viitoare, poate, am să duc reţeta la un nivel decent.(Ana Botezatu)
Orice perfromance autentic conţine şi o doză de plictis, ne avertizează Ana Botezatu, citându-l pe Duchamp. Plictis vesel, cu aromă de carne tocată, mămăligă cu ou, gris cu lapte, totul stropit din belşug cu vine roşu la final. Cu burta plină, timpul petrecut în bucătărie e doar preţul plătit de fiecare pentru plăcerea discuţiilor din jurul mesei.
Oana Cristea Grigorescu