Situaţia infrastructurii feroviare în Transilvania
Situaţia în care au ajuns căile ferate din România în ultimii 25 de ani este de-a dreptul dramatică din cauza absenţei unei strategii coerente şi a slabei finanţări.
Articol editat de Andreea Leonid, 13 noiembrie 2014, 07:00 / actualizat: 13 noiembrie 2014, 14:04
Infrastructura feroviară se degradează continuu, iar starea acesteia are consecinţe grave în toate sectoarele economice, dar şi în plan social.
Viteza medie a trenurilor este de aproape 50 de kilometri pe oră pe ansamblul reţelei feroviare. Dacă în 1990 un tren rapid ajungea de la Bucureşti la Iaşi în cinci ore şi 40 de minute, în prezent acelaşi tren parcurge distanţa de 406 kilometri în peste şapte ore.
În plus, alunecările de teren şi inundaţiile contribuie la degradarea liniilor ferate. Spre exemplu, eroziunea malului râului Vişeu de pe teritoriul comunei maramureşene Bistra pune în pericol traficul rutier şi cel feroviar pe linia care face legătura dintre Bucureşti şi Sighetul Marmaţiei.
Despre starea infrastructurii feroviare din Transilvania vorbim joi, 13 noiembrie, la Subiectul Zilei.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Bistriţa-Năsăud
Gara CFR din Bistriţa a fost dată în folosinţă în anul 1886, fiind modernizată de-a lungul anilor de mai multe ori. În vara acestui an au fost finalizate lucrările celei mai ample modernizări pe care a cunoscut-o acest edificiu, care a beneficiat de o finanţare europeană de 8,5 milioane de euro.
Dacă în deceniile de industrializare a oraşului gara din Bistriţa era un adevărat furnicar de navetişti şi de garnituri de tren, de pasageri sau de marfă, acum lucrurile stau cu totul altfel. Din gara aceasta pleacă zilnic 25 de garnituri de tren de pasageri, jumătate dintre acestea fiind private. Din anul 2007, pe ruta Bistriţa-Cluj circulă câteva garnituri de tren aduse la mâna a doua din Franţa şi Luxembrug. Dar, numărul celor care apelează la ele este destul de mic, mai ales pentru că platforma industrială a Bistriţei nu mai este ce a fost odată. Bistriţenii ştiu acest lucru, dar admiră frumuseţea gării şi se întreabă la ce poate fi de folos o asemenea gară, pentru atât de puţini călători şi atât de puţine trenuri:
Este frumoasă gara, dar nu ştiu dacă se motivează atâta ban investit în ea, pentru câte trenuri trec prin pe aici. Prea puţini călători mai trec prin această gară.(un trecător)
Sunt 500 de călători zilnic?, îl intrebăm.
Nu, dimineaţa sunt doar câţiva navetişti, mai ales de pe Bârgău, ne răspunde omul.
Acum, bistriţenii asteaptă de la primăria oraşului lor să adapteze şi spaţiile adiacente gării. Cei care fac naveta în judeţ spun că la Beclean este un nod de cale ferată important, prin care trec zilnic circa 46 de trenuri de călători, cu ranguri regio, interregio şi inter-city, cu un aflux mai mare de călători şi că gara de acolo ar trebui modernizată, la fel ca şi cea din Bistriţa.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Satu Mare
În Satu Mare, ultimele lucrări de reparaţii ale Staţiei CFR au fost efectuate în anul 1985, când au fost renovate exteriorul clădirii şi peroanele liniilor I, II şi III.
Intenţia de reabilitare a gării a existat doar pe hârtie. Este vorba despre un proiect PHARE, ce prevedea asistenţă tehnică pentru reabilitarea Staţiilor CFR din Satu Mare, Baia Mare, Miercurea Ciuc, Târgovişte şi Târgu Jiu.
Ministerul de Finanţe, ca autoritate contractantă, a angajat prin licitaţie internaţională o firmă specializată din Austria, care a realizat studiile de fezabilitate, proiectele tehnice şi detaliile de execuţie pentru clădirile respective. Dar societatea de consultanță nu a respectat contractul, predând proiecte incomplete şi inaplicabile, astfel că documentul a fost reziliat în 2011.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Sălaj
Municipiul Zalău are una dintre cele mai moderne gări din istoria judeţului Sălaj, o gară din care lipseşte însă un singur amănunt: călătorii. Staţia CFR Călători a fost modernizată printr-o amplă investiţie cu fonduri europene. Au fost înlocuite peroanele, au fost modernizate şi extinse clădirile companiei de căi ferate, a fost modernizată şi dotată la standarde europene sala de aşteptari, iar peroanele au fost acoperite pentru ai proteja pe călători de eventuale capricii ale vremii. Singura problemă este că noua gară este goala mai tot timpul, cei mai mulţi preferând să se deplaseze cu maşina chiar dacă deplasarea cu trenul este de cele mai mutle ori mai ieftină.
Eu nu am circulat cu trenul niciodată deoarece îmi este foarte frică; având în vedere calitatea trenurilor din judeţul nostru te poţi aştepta ca trenul să nu mai pornească după ce acesta s-a oprit la prima haltă dar, mai există şi posibilitatea de a rămâne undeva pe câmp. Este adevărat că gara a fost modernizată dar, din păcate, nu şi trenurile.(cetăţean din Zalău)
Autorităţile judeţene speră totuşi că odată cu modernizarea gării, numărul călătorilor să crească.
Redacţia