Parcă au fost pictate ieri!
Un lucru care iniţial poate fi salvat, poate fi compromis dacă nu intervii la timp, rezumă istoricul de artă Negoiţă Lăptoiu importanţa restaurării operelor de artă din patrimoniul muzeelor.
Articol editat de , 20 noiembrie 2014, 15:08 / actualizat: 21 noiembrie 2014, 9:20
Nouă picturi de patrimoniu naţional restaurate în cursul anului 2013 sunt acum expuse în Galeria Naţională a Muzeului de Artă Cluj şi prezintă publicului o parte mai puţin vizibilă, dar importantă a activităţii muzeului, cea de conservare şi restaurare.
- Pentru lucrările restaurate am venit, pentru că am mai văzut expoziţia permanentă de câteva ori.
- Mie mi se par stălucitoare tablourile; parcă au fost pictate ieri!
- Foarte bună idee, acestea sunt lucrări pe care nu le-am mai văzut şi e o completare a zestrei muzeului.
…spun oamenii veniţi la vernisaj.
Nu veţi rata picturile restaurate pentru că sunt expuse pe şevalete şi însoţite de planşe tehnice explicative ale procesului prin care au trecut. Mă opresc în faţa picturii lui Camil Ressu, Femeie cu copil. Planşa tehnică descrie şi ilustrează etapele procesului de restaurare, dar originalul restaurant convinge mai bine ca orice explicaţie…
Sunt lucrări de o valoare deosebită, ale unor artişti care şi-ar merita locul permanent în Galeria Naţională. De altfel, unele dintre lucrările expuse au fost luate din acest circuit şi supuse procesului de restaurare. Dăm în acest fel şi orecum impresia de atelier viu în parcursul expoziţional, pentru că pe durata unui an aceste lucrări chiar au stat într-un atelier unde au fost analizate şi restaurate. Suntem în faţa momentului când ele îşi reiau locul în Galeria Naţională. ( Directorul Muzeului de Artă Cluj, Călin Stegerean)
Lista picturilor restaurate conţine numele unor artişti de prim plan ai picturii româneşti dar şi din Transilvania: Ács Ferenc, Octav Băncilă, Pericle Capidan, Sava Henţia, Tasso Marchini, Paul Miracovici, Camil Ressu şi Ziffer Sándor.
Aveam sentimentul că lucruri de asemenea anvergură se fac din banii ministerului, dar nu, sunt făcute din resursele muzeului. Dacă dintr-un buget restrictiv salvezi opere de artă însemnă că ai respect pentru o meserie care are o religie a ei. Valorile sunt valori şi ele trebuie ocrotite.Vrem, nu vrem, istoria este istoria valorilor. Aducerea lor în starea de sănătate este un gest care motivează la modul superior un comportament de manager. (Negoiţă Lăptoiu, istoric şi critic de artă, prezent la vernisaj)
Vocea publicului e în cele din urmă cea care validează activitatea instituţiei.
– Oricum, Muzeul de Artă e de la distanţă cel mai activ. Încearcă să ţină tinerii aproape de artă şi întreaga viaţă clujeană mai aproape de cultură.
– Viaţa este vie în Muzeul de Artă Cluj.
Spun doi tineri întâlniţi la vernisaj, studenţi la medicină. Dar rămâne să vă convingeţi singuri. Veţi avea dificultăţi să alegeţi lucrarea preferată, între atâtea opţiuni. În faţa lucrărilor restaurate veţi rămâne, însă, cu sentimentul că pictura e vie la Muzeul de Artă Cluj.
Oana Cristea Grigorescu