Ascultă Radio România Cluj Live

Henri Coandă şi farfuriile lui zburătoare

Cu 42 de ani în urmă pleca la cer Henri Marie Coandă, unul din cei mai cunoscuţi şi prestigiosi savanţi român din toate timpurile. Fiu al generalului Constantin Coandă, prim ministru și ministru de externe al României tocmai în anul Unirii, 1918 , viitorul inginer și fizician era fascinat încă din copilărie de mişcarea aerului şi de vânt, fenomene care aveau să-l facă celebru mai târziu.

Henri Coandă şi farfuriile lui zburătoare

Articol editat de , 25 noiembrie 2014, 13:33

Henri Coandă a primit educaţie militară, tatăl său fiind general. Dar tânărul era altfel. Disciplina cazonă îi repugna, la fel ca inflexibilitatea militară. Visează avioane, la propriu. Studiază la Technische Hochschule din Berlin-Charlottenburg. Pasionat de probleme tehnice și mai ales de tehnica aviaticii, în 1905 Coandă construiește un avion-rachetă pentru armata română. Între 1907-1908 a urmat de asemenea cursuri universitare în Belgia, la Liège, și la Institutul tehnic Montefiore.

Momentul culminant al carierei sale este desigur avionul cu reacţie. În timpul unei încercări de zbor din decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, avionul său, Coandă 1910, ia foc. Din fericire, Henri scapă teafăr, alegându-se doar cu spaima și câteva contuzii minore. Avionul fusese distrus, dar efectul care îi poartă numele a fost pentru prima dată observat de Coandă tocmai atunci. În timpul scurtului zbor, Coandă a putut observa alinierea apropiată de alipire a jeturilor gazelor arse față de fuzelajul avionului. Ulterior, atât Coandă cât și alți savanți au studiat acest efect, efectul Coandă,  numit astfel de profesorul Albert Metral, în onoarea sa.

Pe lângă studierea gazelor şi a efectului Coandă, savantul român s-a remarcat printr-o serie întreagă de invenţii ingenioase, dintre care merită amintite câteva. De pildă, în perioada Primului război mondial, proiectează trei tipuri de aeronave, dintre care cel mai cunoscut este Coandă-1916, cu două elici apropiate de coada aparatului. Coandă-1916 este asemănător cu avionul de transport Caravelle, la proiectarea căruia de fapt colaborează. Apoi, este inventatorul unui nou material de construcție, beton-lemnul, folosit pentru decorațiuni (de exemplu la Palatul culturii din Iași, decorat în totalitate cu materialul lui Henri Coandă). Nu în ultimul rând, puţină lume ştie că în Golful Persic, inventatorul român a proiectat şi construit un rezervor din beton subacvatic pentru depozitarea petrolului.

Istoria cu avonul cu reacţie nu a fost şi nu este lipsită de controverse aprinse. Unii istorici ai aviaţiei, ca de pildă Charles Gibbs-Smith (1909-1981), au afirmat că întreaga poveste este o invenţie a lui Coandă, şi că avionul său nu a zburat niciun metru, iar propulsia nu ar fi fost oricum cea cu reacţie. Primul volum al revistei Aircraft (Avioane) din anul 1910 descriu Coandă 1910 ca incapabil de zbor. Dimpotrivă, Rolf Sonnemann şi Klaus Krug profesori la Universitatea Tehnică din Dresda, au menţionat în cartea lor din 1987 Technik und Technikwissenschaften in der Geschichte (Tehnica şi ştiinţele tehnicii în istorie) că avionul lui Henri Coandă, Coandă 1910, a fost primul avion cu reacţie din lume. Americanul G. Harry Stine, părintele modelelor de rachetă şi coleg cu Coandă la Huyck Corporation, afirmă în lucrarea sa, The Hopeful Future (Viitorul plin de speranţă), că, la vremea aceea existau câteva avioane cu reacţie, printre care şi Coandă 1910.

Oricum a fost, Henri Coandă rămâne un inventator de geniu, unanim recunoscut atunci şi acum, în toată lumea. Inclusiv în America, unde a şi trăit şi lucrat o perioadă. La sfârştul anului 1999, o echipă de specialişti din cadrul Muzeului Aviaţiei din Bucureşti a găsit printre documentele lui Henri Coandă un proiect de farfurie zburătoare.  Pe documente scria „Top secret“ si, spre uimirea muzeografilor români, au aparţinut US Air Force.

Graţie scurtei perioade de dezgheţ, Henri Coandă a revenit definitiv în țară în 1969 ca director al Institutului de creație științifică și tehnică (INCREST), iar în anul următor, 1970, a devenit membru al Academiei Române.

Se stingea din viaţă la București în 25 noiembrie 1972, la vârsta de 86 de ani. Numele său este dat unui important premiu de cercetare al UNESCO, dar şi medaliei franceze pentru aeronautică.

 

Cristian Ivaneş

Ce sărbătoresc românii în 24 Ianuarie?
Educaţie vineri, 24 ianuarie 2025, 00:00

Ce sărbătoresc românii în 24 Ianuarie?

  Un lucru extraordinar s-a petrecut în 24 ianuarie 1859. După ce, cu aproape 3 săptămâni înainte, Alexandru Ioan Cuza a fost ales domn al...

Ce sărbătoresc românii în 24 Ianuarie?
UMF Cluj renunță la examenul de admitere pentru anumite specializări
Educaţie joi, 23 ianuarie 2025, 13:31

UMF Cluj renunță la examenul de admitere pentru anumite specializări

Universitatea de Medicina si Farmacie “Iuliu Hatieganu” din Cluj renunta din acest an la examenele de admitere pt mai multe specializari....

UMF Cluj renunță la examenul de admitere pentru anumite specializări
Simulare tehnică pentru Bacalaureat
Educaţie miercuri, 22 ianuarie 2025, 13:09

Simulare tehnică pentru Bacalaureat

În toate liceele care vor fi centre de examen pentru probele orale de la Bacalaureat s-a desfăşurat o simulare tehnică în care a fost...

Simulare tehnică pentru Bacalaureat
Fără olimpiade şcolare pentru clasele I – IV!
Educaţie marți, 21 ianuarie 2025, 16:18

Fără olimpiade şcolare pentru clasele I – IV!

Ministerul Educaţiei nu va organiza olimpiade şcolare pentru clasele I – IV în acest an, având în vedere că în ciclul primar trebuie...

Fără olimpiade şcolare pentru clasele I – IV!
Educaţie joi, 16 ianuarie 2025, 11:43

Grădiniță construită cu ajutorul Episcopiei Maramureșului și Sătmarului

Construcţia unei noi grădiniţe din municipiul Baia Mare, proiect demarat la iniţiativa Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului, va fi...

Grădiniță construită cu ajutorul Episcopiei Maramureșului și Sătmarului
Educaţie miercuri, 15 ianuarie 2025, 12:29

Investiții majore în educație la Vadu Crișului

Primăria Vadu Crișului implementeză câteva proiecte de modernizare și dotare a unităților de învățământ din localitate. Unele dintre ele...

Investiții majore în educație la Vadu Crișului
Educaţie luni, 13 ianuarie 2025, 15:31

Performanță istorică pentru masteranzii Universității Babeș-Bolyai

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca marchează o performanță istorică, prin echipa sa de masteranzi de la Facultatea de Științe...

Performanță istorică pentru masteranzii Universității Babeș-Bolyai
Educaţie sâmbătă, 11 ianuarie 2025, 16:08

Cea mai mare creșă din România, de 110 locuri, a fost inaugurată la Oradea | FOTO

O creșă modernă, construită la standarde europene, a fost inaugurată sâmbătă, 11 ianuarie, în prezența ministrului Dezvoltării, Cseke...

Cea mai mare creșă din România, de 110 locuri, a fost inaugurată la Oradea | FOTO