Istoria tramvaiului- de la cai, la fiirobuz
Tramvaiul a fost inventat în 1775 de englezul John Outram. Acest vehicul destinat transportului în comun circula pe şine din fontă şi era tras de doi cai, dar nu era folosit în oraş. Cel care a construit primul tramvai urban a fost John Stephenson şi a fost dat în funcţiune în 26 noiembrie 1832 în oraşul american New York.Tramvaiul făcea legătura între Manhatann şi Harlem, iar la inaugurare au participat, drept pasageri, primarul oraşului şi cei mai importanţi demnitari din New York.
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 29 noiembrie 2014, 18:17 / actualizat: 30 noiembrie 2014, 12:35
În cele trei vagoane trase de 4 cai încăpeau 30 de pasageri. În scurt timp, tramvaiul a devenit extrem de popular şi de rentabil, iar în 1852 francezul Emil Loubat, solicitat de americani, a avut ideea încastrării şinelor în pavaj. El a construit linia de pe Str. nr. 6 din New York.
Prima ţară din Europa unde s-a introdus tramvaiul a fost Franţa, care, în 1854, îi solicită lui Loubat să construiască şi în Paris, de-a lungul Căii Debilly, prima linie de tramvai, cunoscută sub denumirea de „Calea ferată americană”. La Paris, însă, mijlocul de transport a avut nevoie de mai mult timp pentru a deveni apreciat şi folosit.
În ceea ce priveşte primul oraş din România unde s-a introdus tramvaiul, există o controversă asupra căreia istoriografii încă nu s-au pus de acord. Siteul historia.ro citează lucrarea „Staţiile C.F.R. Radna-Lipova”,scrisă de Radu Bellu, în care autorul afirmă că în anul 1860 în localitatea Lipova, situată pe malul Mureşului, a fost înfiinţată o mică linie de tramvai, al cărei traseu lung de aproximativ 4 kilometri asigura legătura între „Bazarul Turcesc” din centrul localităţii şi băile care începuseră să devină o căutată destinaţie turistică balneară.
Cu toate acestea, cele mai multe surse vorbesc despre Timişoara ca fiind oraşul unde s-a construit primul sistem de transport urban de pe teritoriul statului român. 1867 era anul, 25 de vagoane fabricate la Viena şi 15 perechi de cai au devenit o prezenţă obişnuită pe străzile oraşului. Asta pînă la începutul secolul 20, cînd s-au introdus tramvaiele electrice. În 1904, Sibiul a fost al doilea oraş din Europa unde tramvaiele nu mai aveau tracţiune animală, mijlocul de transport electric s-a numit la început omnibus sau fiirobuz.
De pe siteul Sibiul.ro, am aflat că tramvaiul nu era doar zgomotos, ci, adesea, periculos. De multe ori, vagonul care cobora strada General Magheru din Sibiu se oprea în vitrina unui magazin, iar când urca pe acelaşi traseu, mergea atât de încet, încât putea fi depăşit de oamenii care mergeau pe jos.
Anca Mureşan BOTA