Schimbarea domiciliului nu păcăleşte moartea
Cronicile Interferenţe
Articol editat de , 3 decembrie 2014, 12:54
Moartea ca experienţă individuală a finitudinii noastre materiale e tema secundă a celor două spectacole de ieri seară, invitate în festivalul Interferenţe de la Bucureşti. Însemnările unui nebun de Gogol, produs de ArCuB, regia Felix Alexa şi Noul locatar de Eugen Ionesco, regia Gábor Tompa, produs de Teatrul Nottara Bucuresti.
Există o poezie corporală a spaţiului, există şi abordarea temei morţii care e inevitabilă în discursul corpului uman. (regizorul Gábor Tompa)
Această poezie a trupului care crede că înşală scurgerea timpului prin schimbarea domiciliului se exprimă în personajul Noului locatar care îmbătrâneşte acumulând amintiri, evocate de obiectele îngrămădite în spaţiul prea strâmt al unei singure existenţe.
Spectacolul mi s-a părut o bijuterie, o bijuterie a alienării, în acelaşi timp lucrată proustian nu doar minuţios, ci chiar destul de tulburător – spune poeta Ruxandra Cesereanu, spectator întâlnit în public marţi seară.
Noul locatar interpretat de actorul Francisco Alfonsin vorbeşte parţial limba română, cu accent, iar această postură de străin dă personajului o dimensiune în plus: aceea a inadaptării complete la condiţia umană de muritor.
Portretul lui Becket şi Don Quijote călare, declaraţi strămoşii personajului şi ai lui Ionesco totodată, dar, de ce nu, şi ai regizorului Gábor Tompa, potenţează ironia tandră cu care acesta revine periodic la teatrul absurdului ca la o mărturie dramatică a omului secolului XX.
Actriţa Magda Stief, ea însăşi interpretă a personjaelor lui Ionesco de-a lungul anilor, despre spectacolul Noul Locatar.
Mi-a plăcut foarte mult toată atmosfera spectacolului, dar şi spaţiul realizat de Helmut Stürmer.
Extraordinar ce au combinat regizorul şi scenograful împreună.
Festivalul Interferenţe continuă până duminică 7 decembrie şi ne dă în această seară întâlnire, în premieră la Cluj , cu teatrul lui Pippo Delbobo, de la ora 19 la Sala Mare cu Amore e carne, cu Pippo Delbono si Alexandru Bălămescu, un spectacol inspirat de poezia lui Arthur Rimbaud, Walt Withman si Pasolini.
Oana Cristea Grigorescu