Coruperea societăţii vine din interior; începe cu fiecare individ
Mergem la teatru în prima săptămână a anului 2015, la premiera anunţată de Teatrul Maghiar Cluj, Vizita bătrânei doamne de Fr. Dűrrenmatt, miercuri 7 ianuarie, de la ora 19. Regizorul Gábor Tompa a montat această piesă pentru actriţa Magda Stief, interpreta rolului principal, Claire Zachanassian.
Articol editat de , 5 ianuarie 2015, 15:20
Este un text care nu se poate concepe ca spectacol fără să ai un personaj principal pe măsură. Pentru rolurile celelalte aveam o multitudine de posibilităţi în teatrul nostru. Pentru Claire Zachanassian, unde contează şi vârsta şi o anumită factură actoricească, Magda Stief e alegerea ideală – comentează regizorul Toma Gabor.
Vizita bătrânei doamne e mai mult decât povestea răzbunării iubirii trădate. Bătrâna doamnă Claire ZAchanassian, acum cea mai bogată femeie din lume, revine în orăşelul natal pentru a-i propune un târg: cere viaţa fostului iubit din tinereţe Adolf Ill contra banilor care să scoată localitatea din sărăcie. O comedie tragicomică, după cum o caracterizează dramaturgul elveţian Friedrich Dűrrenmatt, actualitatea piesei Vizita bătrânei doamne depăşeşte lectura metaforică sau tragică. Dramaturgul spectacolului András Visky susţine lectura existenţialistă a piesei în care a operat şi anumite reducţii de text.
Pentru mine e mult mai importantă o lectură existenţalistă şi poetică. Să transformăm acestă povest- parabolă într-o imagine a unei apocalise individuale, care ne bântuie pe toţi în felul în care ne raportăm la valori individuale, spirituale.(dramaturgul András Visky)
Iubirea trădată se cere absurd răzbunată la distanţă de 45 de ani. Dar nu drama personală e subiectul piesei, ci procesul acceptării şi comiterii crimei de către comunitatea care se organizează treptat într-o societate de vânătoare.
Este un teatru grotesc, nu este realist dar are elemente realiste, în care se creează distanţarea de acel kitsch al patriotismului local şi al moralismului din textul lui Durrenmatt.
Măştile nu creează un stil în spectacol, ci sunt nişte ustensile folosite de acest context comunitar, din cauza vânătoarei de panteră neagră din text, sub forma unui club de vânătoare. Măştile apar în spectacol într-un singur moment, în cel al procesului lui Alferd Ill. ( regizorul Gábor Tompa)
Cinismul textului, maniera rece în care Calire dispune şi aşteaptă împlinirea crimei transpune la un nivel impersonal, non-tragic destinul lui Ill. Totuşi, negustorul Alferd Ill nu e o victimă.
Alfred Ill nu e un erou, nici nu e posibil să fie, şi nu poate deveni erou pentru că şi el profită de pe urma acestei situaţii. Este un Claire Zachanassian mai mic. Este singurul negustor din localitate, dar de fapt toţi membri comuităţii sunt figuri minuscule ale unui idol mare, cel al banului. Pentru mine nu e suficient să spunem acest lucru pentru că sunt multe elemente care nu se pot traduce în idolatria pecuniară. Azi suntem dominaţi în realaţiile interumane de un pragmatism devastator, care nu se poate traduce în bani şi probabil acesta e efectul procesului generalizat de instrumentalizare a persoanei celuilalt. (dramaturgul András Visky).
Spectacopl cu supratitrare în limba română, nerecomandat copiilor sub 12 ani.
Vizitatorii | |
Claire Zachanassian | Magda Stief |
Boby, valetul | József Biró |
Moby, al şaptelea soţ | Melinda Kántor |
Hoby, al optulea soţ | Loránd Farkas |
Zoby, al nouălea soţ | Rita Sigmond |
Koby, primul orb | Áron Dimény |
Loby, al doilea orb | Alpár Fogarasi |
Toby | Szabolcs Balla |
Roby | Csaba Marosán |
Cei vizitaţi | |
Alfred Ill | Attila Orbán |
Doamna Ill | Gizella Kicsid |
Karl, fiul lui Ill | Balázs Bodolai |
Ottilie, fiica lui Ill | Éva Imre |
Primarul | Zsolt Bogdán |
Preotul | Ervin Szűcs |
Medicul | Loránd Váta |
Profesorul | Gábor Viola |
Poliţistul | Sándor Keresztes |
Pictorul | Levente Molnár |
Primul cetăţean | Róbert Laczkó Vass |
Al doilea cetăţean | András Buzási |
Al treilea cetăţean | Ferenc Sinkó |
Prima femeie | Réka Csutak |
A doua femeie | Júlia Laczó |
Ceilalţi | |
Executorul | Áron Dimény |
Şeful de gară, Conductorul | Zsolt Vatány |
Incomozii | |
Ziaristă | Csilla Albert |
Reporter TV | Andrea Vindis |
regia | Gábor Tompa |
decorul | Helmut Stürmer |
costumele | Carmencita Brojboiu |
muzica | Vasile Şirli |
dramaturgia | András Visky |
măşti | Ilona Varga-Járó |
coregrafia | Johanna Bodor |
asistent de regie | Kinga Kovács, Gábor Viola |
asistent scenografie | Cezarina Iulia Popescu |
regia tehnică | Zsolt Györffy, Pál Böjthe |
Data premierei: 7 ianuarie 2015. |
Oana Cristea Grigorescu