Ascultă Radio România Cluj Live

O sărbătoare a prezentului – Ziua Culturii Naţionale

Programul manifestărilor dedicate Zilei culturii naţionale  abundă în depuneri de coroane de flori la statuile din ţară ale lui Mihai Eminescu, recitaluri de poezie, expoziţii documentare în şcoli, teatre sau biblioteci, sesiuni şi simpozioane festive. Majoritatea instituţiilor publice bifează obligaţia, instituită prin legea 238 din 7 decembrie 2010, de a organiza manifestări cultural-artistice şi acţiuni social-culturale dedicate sărbătoririi acestei zile. Păcatul acestor manifestări e privirea întoarsă mai degrabă spre trecut, decât spre nevoia reflecţiei prin cultură asupra prezentului, ceea ce le aruncă în uitare a doua zi după consumarea programului.

Amalia
Foto: Amalia

Articol editat de , 14 ianuarie 2015, 13:32 / actualizat: 16 ianuarie 2015, 12:18

Cultura poate contribui la modelarea prezentului şi acesta e rolul acestei legi, într-o perioadă în care cuvinte ca naţiune, stat naţional, cultură naţională  par a fi căzut în desuetudine. Totuşi, una din temele de meditaţie ale acestei legi ar putea fi apartenenţa la o istorie comună, politică, socială şi culturală.

Dramaturgia română nouă îşi asumă acest rol în piese multiplu premiate, publicate, montate în teatrele româneşti.

Caz generic, textul Alinei Nelega, Amalia trespiră adânc, pentru care autoarea a primit premiul  Autor European al anului 2007. În 15 ianuarie Amalia respiră adânc, montarea de la Teatrul Naţional Cluj  (regia Tudor Lucanu, Anca Hanu în rolul titular) se joacă la ICR Berlin. De ce e important acest text, ne spune Alina Nelega:

Eu nu vorbesc despre ororile comunismului. Eu vorbesc despre acea erodare de fiecare zi în care nici măcar ca artist nu te puteai gândi să te opui, pentru că erai prea ocupat că trebuie să respiri ca să supravieţuieşti.  Un lucru despre care eu cred că s-a vorbit prea puţin, nu numai în literatura şi cultura română, ci în general în cultura europeană. Întotdeauna s-a aşteptat de la noi, cei care am trăit în comunism să avem dizidenţe, să plecăm, să protestăm. De ce nu a existat dizidenţă interioară în România, de ce n-a existat samizdat? Oare de ce? Acestea cred că sunt întrebări care ne preocupă pe toţi şi eu am încercat să răspund, să ridic această problemă într-o piesă de teatru. Eu cred că pentru a avea acces la libertate şi a te opune într-adevăr unei ordini care te apasă şi te sufocă trebuie mai întâi de toate să înveţi ce e libertatea, să înveţi să respiri. (autorul dramatic Alina Nelega despre Amalia respiră adânc).

Această prezentare necesită JavaScript.

Alt caz generic al unui spectacol de teatru care vorbeşte despre identitate, pericolul pierderii identităţii, discriminare şi dezbinare în societatea românescă de azi este spectacolul Solitaritate realizat de Gianina Cărbunariu la Teatrul Naţional Radu Stanca din Sibiu în proiectul european Cities on Stage/Oraşe pe scenă.

Eu sunt foarte interesată în spectacolele mele de acest trecut recent. În multe din spectacolele pe care le-am făcut în ultimii ani tema unui trecut recent neclarificat apare, cumva. Sunt teme care preocupă în acelaşi timp pe foarte multă lume... spune regizorul şi autorul spectacolului Solitaritate, Gianina Cărbunariu.

Prima reprezentaţie a spetcacolului din această stagiune are loc în 15 ianuarie, de la ora 19, la sala mare a Teatrului Naţional Radu Stanca. IAr ziua aleasă nu e întâmplătoare pentru că teatrul şi-a dorit ca de Ziua Culturii Naţonale să ofere publicului un spectacol care propune o reflecţie asupra prezentului.

Această prezentare necesită JavaScript.

Solitaritate a fost prezentat în secțiunea oficială a Festivalului de la Avignon din 2014, fiind nominalizat de presa de specialitate ca unul dintre spectacolele emblematice ale ediţiei iar la sfârșitul lunii ianuarie spectacolul „Solitaritate” va pleca într-un important turneu european, la Madrid și Bruxelles, realizat cu sprijinul Institutului Cultural Român. Astfel, la Teatro de la Abadia din Madrid vor avea loc două reprezentaţii ale spectacolului „Solitaritate”, în 23 şi 24 ianuarie, iar la Théâtre National de la Communauté Française de Belgique din Bruxelles au fost programate patru reprezentaţii, în 28, 29, 30 şi 31 ianuarie 2015.

 

 

Oana Cristea Grigorescu

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj