Noul regulament de organizare şi funcţionare a şcolilor
Noul regulament de organizare şi funcţionare a unităţilor din învaţământul preuniversitar este contestat atât de pofesori cât şi de elevi.
Profesorii sunt nemulţumiţi pentru că nu vor mai avea ultimul cuvânt atunci când dau note. Potrivit noului regulament, publicat de Ministerul Educaţiei, elevii nemulţumiţi pot face contestaţie. Noile prevederi mai spun că profesorii nu au voie să agreseze verbal, fizic sau emoţional elevii. Ei trebuie să aiba o ţinută morală demnă şi un comportament responsabil.
La rândul lor, elevii nu trebuie să aibă comportamente jignitoare şi discriminatorii. De asemenea le este interzis să participe la proteste care afectează desfăşurarea cursurilor. Liderii elevilor susţin că anumite prevederi din document contravin unor acte precum Declaraţia Drepturilor Omului, Constituţia României şi Legea Educaţiei.
Preşedintele Consiliului Elevilor Cluj, Vladian Muşat, a declarat pentru Radio Cluj că noul regulament îngrădeşte drepturile elevilor.
De asemenea, liderii Consiliului Elevilor sunt nemulţumiţi că media la purtare poate fi un criteriu în desemnarea reprezentanţilor elevilor.
Despre nemultumirile legate de noul regulament de organizare si functionare a scolilor vorbim luni, 19 ianuarie, la Subiectul Zilei.
Articol editat de Camelia Velțan, 19 ianuarie 2015, 08:00 / actualizat: 19 ianuarie 2015, 15:25
Redacţia
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
SĂLAJ
Consiliile locale ale elevilor din judetul Sălaj apreciază că Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Instituţiilor de Invăţământ Preuniversitar este, în linii mari, acceptabil, prevederile acestuia fiind menite să descurajeze indisciplina atât în rândul profesorilor cât şi a elevilor.
Una din prevederile care sunt apreciate de consiliile elevilor vizează posibilitatea de mărire a pauzelor de la 10 la 15 minute atunci când situaţia o impune, iar profesorul consideră că elevii au nevoie de o perioadă mai lungă de recreere. Elevii nu sunt însă de acord cu prevederea potrivit căreia, uniforma şcolară poate deveni obligatorie cu consultarea părinţilor, tinerii considerând că uniforma nu reprezintă un element definitoriu în obţinerea rezultatelor la învăţătură. Părinţii sunt însă de altă părere.
O altă prevedere cu care de această dată consiliile locale ale elevilor din Sălaj sunt de acord, vizează interzicerea solicitării de fonduri pentru clasă, părinţii nefiind obligaţi să contribuie sub nici o formă cu bani în sistemul educaţional.
Adrian Lungu
–––––––––––––––––––––––––––––––––––
SIBIU
Noul regulament de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar este contestat de părinţi, dar acceptat de profesori.
Noul regulament prevede, printre altele, că profesorii nu au dreptul să agreseze verbal, fizic sau emoţional elevii. Profesorii sibieni sunt de acord cu această prevedere şi spun că singurul mod de abordare a elevilor cu probleme este prin discuţii şi educarea copiilor.
Ce spun profesorii:
„Nu putem face educaţie într- un mod agresiv. Bineînţeles că respectul înseamnă întotdeauna reciprocitate. Atâta timp cât profesorul doreşte respect, trebuie la rândul său să respecte. Cred că educaţia înseamnă în primul rând cooperare şi înţelegere iar relaţia profesor elev poate fi redefinită din acest punct de vedere.”
„Nici nu putem concepe să facem educaţie în felul acesta. E o vorbă– cine nu se bate de vorbă, nu se bate nici de bâtă. Dacă elevul nu are parte de o educaţie corespunzătoare în familie şi nici în şcoală, bineînţeles că el se va purta ca atare. Elevii care nu sunt învăţaţi trebuie educaţi. În niciun caz cu bătaia şi bineînţeles cu paşi mărunţi. Nu poţi să îi spui să se poarte într- un fel astăzi şi mâine deja să aştepţi să se poarte în felul acesta. Trebuie să ne gândim şi de ce au un anumit comportament atunci când îl au, agresiv şi necorespunzător statutului de şcolar.”
Părinţii, pe de altă parte, condamnă această schimbare şi susţin în continuare ca bătaia şi agresiunile verbale sunt necesare în şcoală, dar cu măsură.
Ce spun părinții:
„Copiii nu mai ascultă nici măcar de profesori. Ar trebui să fie puşi un pic la respect, aşa că un pic de autoritate trebuie să aibă şi profesorii. Dacă apucă să umble aiurea şi profesorii nu au voie să îi articuleze, nu o să facă nimic.”
„Să ştiţi că eu am trei băieţi şi cu bătaia era foarte bine. Că acasă stai mai puţin cu ei, aşa că profesorul trebuie să îşi facă datoria. Nu peste măsură, bineînţeles, dar într- o mică mare măsură e nevoie.”
Teodor Fârţonea, liderul Sindicatului Învățământului Preuniversitar, ne oferă mai multe detalii despre această prevedere: „Era vorba de un cod care ar trebui să însemne nişte principii foarte clare şi nu cu interpretări şi exploatări de limba română. Există nişte sancţiuni clasice, atât pentru elevi cât şi pentru profesori. Ne îngrijorează nivelul în creştere al violenţei de limbaj şi chiar fizică în şcoli. Directorii vor încerca să facă în şcoală un cod de comportament al elevilor, vor încerca să rezolve ce nu s- a rezolvat, dacă nu, măcar pentru conduita profesorilor.”
Noul regulament prevede aceleaşi obligaţii şi în rândul elevilor. Aceştia trebuie să aibă un comportament adecvat şi să evite atitudini jignitoare şi discriminatorii la adresa profesorilor.
Cristi Florea