Curiozităţi despre aeroporturi
Aeroporturile au apărut recent pe hărţile lumii, dar nu sunt lipsite de curiozităţi, la fel de multe şi de neaşteptate, ca şi în domeniile mai vechi, fiecare încărcat cu trecutul şi cu istoria lui. Cu menţiunea că fiecare aeroport are o personalitate proprie, care reflectă nu numai fantezia constructorilor, ci şi bogăţia ţărilor gestionare, particularităţile reliefului, vechimea sau necesitatea supravegherii, portalul Radioc oferă câteva exemple notorii.
Articol editat de cristina.rusu, 27 ianuarie 2015, 15:00
Berlin, Tempelhof – Acesta este cel mai vechi aeroport din lume şi se crede că a servit drept prototip pentru concepţia unor aeroporturi moderne, mult mai evoluate. A fost construit în anul 1923, a trecut de-a lungul timpului prin multe evenimente, iar în anul 2008 specialiştii au apreciat că este depăşit din multe puncte de vedere. În plus, era nerentabil şi, ca urmare, s-a hotărât închiderea lui. Însă, Tempelhof devenise de multă vreme o emblemă a Berlinului, constituind tradiţionala poartă de intrare în capitala Germaniei, ceea ce a provocat protestele cetăţenilor, care îşi iubesc emblemele. Ca urmare, închiderea aeroportului a fost amânată sine die.
Dubai – De la cel mai vechi aeroport din lume, putem trece la cel mai mare: aeroportul din Dubai. Nu este numai mare, este şi modern, construit în condiţii de mare lux. Are o suprafaţă de 140 kmp, cât o treime din suprafaţa statului Andorra, iar construcţia lui a costat 8 miliarde de dolari.
Brasilia – Brasilia International (BSB) este recunoscut în toate mediile de specialitate ca fiind cel mai punctual aeroport din lume. O statistică a stabilit că, în anul 2007, pe pista aeroportului au aterizat „la minut” cel puţin 27% din zboruri. Pentru celelalte, timpul mediu de întârzieri a fost de 52 minute/zbor.
Cele mai confortabile – Se consideră că cele mai confortabile aeroporturi din lume se află pe continentul asiatic şi anume la Hong Kong, la Singapore (Shandszi) şi în Coreea de Sud (Incheon). Sunt spaţii largi pentru circulaţie, pentru aşteptare, pentru shopping şi cafenele.
Cele mai puţin confortabile – sunt, din păcate, în Europa: Londra (Heathrow – cele mai multe bagaje pierdute definitiv), Paris (Charles de Gaulle – cozi la ghişeele de control, disconfort în camerele de hotel), Moscova (Serementevo – îmbulzeală la intrarea şi ieşirea pasagerilor, confort redus, igienizare redusă, mafia taxiurilor, cozi la controlul paşapoartelor, preţuri exorbitante la cafenea).
Paro (Regatul Bhutan) – Terminalul este înconjurat de munţii Himalaya, cu înălţimi până la 4880 m. Aterizările şi decolările nu pot fi încredinţate decât unui grup restrâns de piloţi, anume instruiţi.
Edwards, SUA – Aeroportul are cea mai lungă pistă de aterizare din lume, situată pe fundul unui fost lac, uscat între timp. Lungimea pistei este 21,1 km.
Matekane, Regatul Lesotho (Sudul Africii) – Este cea mai scurtă pistă de aterizare din lume, având o lungime de 416 m. Pentru decolare, se impune multă abilitate, întrucât la capătul pistei este situată o stâncă frontală, înaltă de 2000 m şi lată de 303 m.
Princess Juliana, Caraibe – Aeroportul este renumit prin spectacolul inedit oferit de avioanele sosite să aterizeze, care zboară la foarte mică înălţime, deasupra plajei pline de turişti. Avioanele îşi continuă zborul de mică înălţime de-a lungul autostrăzii, după care ating pista de aterizare.
RADOR