O călătorie care să dureze o viaţă
Nu plăcerea călătoriei, ci interesul pentru ce găseşte la destinaţie îi motivează criticului de teatru Claudiu Groza frenezia cu care parcurge harta festivalurilor de teatru, la noi şi în lume.
Articol editat de , 29 ianuarie 2015, 10:42 / actualizat: 30 ianuarie 2015, 8:20
Nu călătoresc cu plăcere, în România se călătoreşte foarte greu, dar îmi place să mă întâlnesc cu colegii şi cu prietenii din alte teatre, mă simt bine în toate locurile în care merg. Drumul îl lăsăm la o parte, e preţul plătit pentru asta. ( criticul de teatru Claudiu Groza)
Dacă citim jurnale de călătorie pentru a descoperi lumea, Claudiu Groza ne propune o altă alternativă: aşezaţi confortabil în fotoliu să citim jurnalul său de spectacole de teatru şi festivaluri, văzute în perioada 2005-2012, cu care redescoperim lumea teatrului dar şi lumea reală, pentru că despre ce altceva vorbeşte teatrul, dacă nu despre viaţă?
Eu am încercat în scriitura de teatru să fiu cât mai accesibil pentru spectator, să îi creez un orizont de aşteptare citind o cronică. Cronicile mele sunt scrise şi pentru masa critică, pentru lumea profesională, dar am încercat să am o stilistică foatre apropiată de spectator, în aşa fel încât cine citeşte cartea să îşi dorească să vadă spectacolul, să îi provoace interesul. Mi s-a întâmplat ca oamenii care mi-au citit cronicile şi s-au dus la teatru să îmi mulţumească după aceea sau să nu fie de accord cu părerea mea, dar tuturor le-am trezit interesul. Cred că criticul are şi un rol de promotor al teatrului pe care îl comentează, aşa cum are şi rolul de resoneur pofesionist, un fel de controlor tehnic de calitate a teatrului.
Globetrotterul este o persoană care face înconjurul lumii pe jos. Globetrotter din fotoliu se numeşte volumul lansat la librăria Boook Corner Cluj, în care Claudiu Groza parcurge harta festivalurilor şi vorbeşte despre spectacolele văzute.
Globetrotterul din fotoliu este criticul care stă într-un fotoliu, fie că e la Bucureşti, Paris sau Botoşani, stă şi vede spectacole din toată lumea, aşadar, are acces ca un globetrotter care parcurge fizic lumea la toată geografia teatrului, cumva.
Globetrotter din fotoliu e o carte, însă, care nu se adresează doar specialiştilor şi publicului care frecventează constant teatrul, ci o carte cu care să descoperim lumea scenei şi peisajul teatral românesc şi internaţional. Cartea e, într-un fel, biletul achiziţionat pentru o călătorie care să dureze o viaţă: mersul la teatru.
(fotografii realizate de Vakarcs Loránd Béla)
Oana Cristea Grigorescu