Ziua de naştere a automobilului
Ştiaţi că automobilul are şi el o zi de naştere? Aceasta a fost stabilită pentru data de 29 ianuarie 1889, ziua cand un dispozitiv mecanic denumit Motorwagen a primit un brevet imperial pentru a putea fi exploatat oficial.
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 31 ianuarie 2015, 16:49
Cum nu ştiam mai nimic despre această aniversare, am început să caut pe internet şi am aflat că Motorwagen era realizarea inginerului Karl Benz, iar ziua de 29 ianuarie 1889 a fost una plină de peripeţii. Inginerul Benz a ieşit pe străzile oraşului Mannheim cu o construcţie bizară, pe trei roţi, în care se puteau urca doi călători.. Vehiculul era propulsat de un motor cu explozie in patru timpi, alimentat cu benzină. Scotea un zgomot infernal şi un nor gros de fum care mirosea urât. În plus, maşina demara greu. Ca s-o porneşti, trebuia să încălzeşti mai întâi motorul cu apă fierbinte, iar apoi doi oameni o împingeau, în timp ce al treilea manevra pornirea de la un punct de comandă.
Era totuşi o adevărată performanţă că vehiculul mergea fără să fie tractat de animale, iar pe drum drept atingea viteza de 16 km pe oră. Însă nici vorbă la acea vreme de rezervor, aşa cum îl ştim în prezent, trebuia să te îngrijeşti să cari după tine bidoane întregi cu benzină atunci când te deplasai. De aceea, opinia publică era îngrijorată de o eventuală explozie: în presa vremii s-a cerut retragerea brevetului inventatorului, pentru ca nu cumva să incendieze intreg orasul.
Nu au fost incendii şi explozii, însă la prima demonstraţie făcută de însuşi Karl Benz, s-a produs un alt incident neaşteptat: zgomotul produs de motor a speriat calul măcelarului din oraş, care a luat-o la goană şi a răsturnat carnea în şanţ. Pare-se că a fost rănit şi vizitiul.
Se prefigura aşadar un eşec, dar inginerul Benz nu s-a descurajat, a prezentat noi modele, mai silenţioase, şi a propus pentru prima oară amenajarea unor staţii de alimentare cu benzină la unele intersecţii, ca să nu mai mergi cu bidoanele după tine.
Modelul primului automobil, brevetat acum 126 de ani, a fost produs în trei exemplare. Unul se afla şi astăzi la Muzeul Tehnicii din Munchen.
Anca Mureşan Bota