Ascultă Radio România Cluj Live

Cu vorbele afară din mine

Clujul, oraş universitar, trăieşte la începutul lunii februarie febra sesiunii. Am petrecut un week-end cu spectacole de teatru, examene ale Facultăţii de Teatru şi Televiziune, la Fabrica  de pensule.

Cu vorbele afară din mine

Articol editat de , 9 februarie 2015, 13:00 / actualizat: 10 februarie 2015, 8:25

Două reprezentaţii cu Ghinga (în 5 şi 6 februarie), examen de master regie anul II ( profesori Radu Nica şi Miriam Cuibus), regia colectivă Leta Popescu, Andrada Lazăr şi Valentina Gabor.

Ghinga e un personaj din poeziile lui Dan Coman. Dan Coman e un prozator şi poet contemporan, iar spectacolul face parte dintr-un proiect mai mare, proiectul meu de master care se numeşte De la proză contemporană românească la spectacol, în care mi-am propus ca pe timpul masterului să dramatizez prozatorii contemporani. Acesta e fratele spectacolului Poker de la Reactor. ( regizoarea Leta Popescu).

Adaptare scenică de Oana Hodade şi a Valeriu A. Cuc, după O întâlnire cu cititorii de Dan Coman, titlul spectacolului citează volumul de poezie omonim al poetului scriitor bistriţean Dan Coman.

Propunerea lui Dan Coman e una foarte interesantă. E un comic de situaţie care vorbeşte despre felul în care îngurgităm noi, cu forţa, arta contemporană, fie ea poezie, artă plastică, ş.a.m.d. – pune regizoarea Leta Popescu.

Leta Popescu este descoperirea teatrului românesc al ultimilor doi ani, confirmată cu premiul de debut la Uniter pentru spectacolul Parallel. Acum, cu acest spectacol de master se dovedeşte o voce sigură care îşi urmează proiectele regizorale cu consecventă.

 

Această prezentare necesită JavaScript.

foto Robert Puțeanu

Am împărţit textul în trei mari bucăţi, care au trei regii diferite, xcare împreună ar trebui să dea acelaşi concept. Aste e interesant şi asta poate să atragă, faptul că suntem trei regizori, folosim aceeaşi distribuţie. Ghinga la asta trimite: la cum ne obligăm, înţelegem sau, trebuie să acceptăm şi să ne placă arta contemporană. (regizoarea de Leta Popescu).

Ficţiune autoreferenţială, O întâlnire cu cititorii ia ca pretext vizita poetului într-o şcoala rurală, pentru a pune în discuţie receptarea artei contemporane, educaţia, raportul societăţii cu artistul contemporan.

Punct culminant al spectacolului, serbarea copiilor actori, este şi scena regizată de Leta Popescu. Copiii recită poeziile lui Dan Coman din volumul Ghinga,  basculează fabula în metaforă. Retrăim falsul festivism, ospitalitatea agresivă ce nu reuşesc să ascundă  indiferenţa societăţii faţă de artist.

Avem 10, 11, 12 copii în spectacol care recită nişte poezii extraordinare…

Resimţim în spectacol, indirect, ecouri ale perioadei de dinainte de 1989, ale serbărilor omagiale. Diferenţa o face însă calitatea poeziei, care fie şi rostită de copiii care nu au vârsta pentru a înţelege ce spun, reuşeşte să ajungă la public, cu încărcătura de adevăr pe care o are doar arta.

Versurile din finalul volumului: „nu obosesc pentru că nu înţeleg nimic din ceea ce spun./ şi nu obosesc pe nimeni pentru că nu mai e nimeni./ aşa m-am născut. direct din pământ direct imposibil de urnit/ direct cu vorbele afară din mine. exact aşa./ ca oricare alt lucru pentru care el însuşi nu înseamnă nimic.” (Dan Coman, Ghinga, p. 95, ed. Vinea, 2005)

Regizoarele absolvente îşi doresc ca spectacolul să fie preluat de stagiunea permanentă , fie Linia de producţie de la Fabrica de pensule, fie cea a spaţiului Reactor de creaţie şi experiment. Ghinga e un spectacol care merită întâlnirea regulată cu publicul.

 

 

Oana Cristea Grigorescu

 

 

 

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj