Numărul unic de urgenţă – 112
În situaţiile de urgenţă, fiecare secundă contează. Atunci când este în joc viaţa cuiva, putem suna la 112, număr unic ce poate fi apelat din toate statele Uniunii Europene.
Articol editat de Andreea Leonid, 11 februarie 2015, 07:10 / actualizat: 11 februarie 2015, 14:55
Acest serviciu este destinat situaţiilor în care incidentele pot avea un efect negativ asupra persoanelor, a mediului sau a proprietăţii şi necesită intervenţia imediată a Ambulanţei, Poliţiei, Pompierilor sau Jandarmeriei. Numărul 112 este gratuit şi poate fi apelat de pe orice telefon. Acesta a fost creat în 1991, iar în România sistemul a fost introdus între anii 2004 – 2005.
Miercuri, 11 februarie, este „Ziua Europeană a Numărului Unic 112” şi vorbim la Subiectul Zilei despre importanţa acestui serviciu.
Redacţia
…………………………………………………………………………………………………………………………………
Sălaj
Cei mai mulţi sălăjeni din mediul rural nu ştiu cand trebuie să sune la numărul unic de urgenţă 112, potrivit datelor centralizate la nivelul serviciilor locale de pompieri. Problemele sunt semnalate în sate, dar interesant este că cele mai multe cazuri de apeluri false la 112 sunt înregistrate în mediul urban, respectiv în municipiul Zalău.
Conducerea Serviciului Judeţean de Ambulanta Salaj atrage atentia asupra faptului ca ambulanta este pusa de multe ori pe drumuri în situaţii false de urgenţă în timp ce poate chiar este nevoie cu adevarat de intervenţia ambulanţierilor. La fel se întâmplă şi în cazul pompierilor care, de multe ori, sunt puşi pe drumuri de persoane care pur şi simplu fac glume proaste apelând serviciul unic 112. Specialiştii au facut nenumarate apeluri la populaţie să nu mai sune la 112 decât în situaţii reale de urgenţă, respectiv incendii, accidente, urgenţe medicale etc.
Adrian Lungu
…………………………………………………………………………………………………………………………….
Sibiu
Oamenii nu ştiu cu exactitate care sunt cazurile în care apelul la numărul unic de urgenţă 112 este indispensabil.
Peste 3000 de apeluri au fost făcute la numărul 112 doar în luna ianuarie a acestui an, dintre care 55 au fost alarme false. În majoritatea cazurilor, apelanţii au renunţat la solicitare chiar în timpul efectuării apelului de urgenţă. Maria Căpăţână, purtător de cuvânt al Serviciului de Ambulanţă Sibiu, ne oferă mai multe detalii.
Din 3498 de apeluri în luna ianuarie, 3443 au fost adevărate, infarcturi, traumatisme, stopuri şi 55 false. Oamenii au sunat după care au renunţat la solicitare în timp ce vorbeau. Am luat în considerare şi faptul că nu i-am găsit pe solicitanţi când am ajuns la adresele respective sau au plecat cu alt mijloc de transport.
Oamenii spun că ştiu că acest număr este dedicat urgenţelor, însă nu ştiu exact ce evenimente sunt considerate urgenţe şi când e cu adevărat nevoie să apelăm la acest număr.
La 112 sunăm când avem o urgenţă de oricare, medicală sau la poliţie.
Sunăm în caz de accidente grave şi pentru poliţie.
Când e nevoie de asistenţă la un incendiu, la poliţie sau la salvare dacă e nevoie. (voxuri 112)
Numărul unic de urgenţă 112 este dedicat incidentelor care necesită intervenţia imediată a Ambulanţei, Poliţiei, Pompierilor sau Jandarmeriei. Numărul 112 este gratuit şi poate fi apelat de pe orice telefon.
Cristian Florea
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Bistrița
Implementarea Numărului Unic de Urgenţă 112 în alertarea Serviciului Judeţean de Ambulanţă Bistriţa-Năsăud a permis scăderea la sub un minut a timpului de alertare a echipajelor de salvare. De asemenea, filtrarea apelurilor făcute la 112 a eliminat, practic, cazurile de deplasare în teren a maşinilor ambulanţei în cazul apelurilor false.
Managerul SAJ Bistriţa-Năsăud, Anabella Muszi spune că colaborarea acestei instituţii cu STS, prin numarul Unic de Urgenţă 112 s-a pefecţionat permanent. Prin filtarerea apelurilor, numărul alertelor false care ajung la SAJ nu trece de unul, două cazuri pe an.
Şi SAJ, ca şi majoritatea instituţiilor din acest segment se confruntă cu un număr limitat de resurse, atât de personal, cât şi tehnic. În momentul în care există apeluri false şi sunt puse pe drum echipajele de intervenţie fără nici un rost, în acest timp ar putea exista alte câteva apeluri care ar fi avut nevoie reală de aceste echipaje (Anabella Muszi).
Sistemul unic de urgenţă 112 nu este unul static, spune Anabella Muszi, pentru că în fiecare an se implementează elemente noi, care dinamizează relaţia SAJ cu 112.
Acest serviciu ne asigură prin aplicaţia specializată care este pusă în funcţiune transmiterea apelurilor, ne asigură platforma şi structura necesară alertării echipajelor prin sms, respectiv generarea unor mesaje automate de transmitere a detaliilor de intervenţie pe telefoanele membrilor echipajelor de intervenţie (Anabella Muszi).
Datorită dezvoltării performanţelor de alertare prin numărul unic de urgenţă 112, timpul de alertare a echipajelor de salvare a scăzut de la peste 2 minute şi jumătate la sub un minut.
Florin Săsărman