Istoria nu mai este dascălul vieții
Latinii spuneau: Historia magistra vitæ est. Istoria este dascălul vieţii.
Din câte se pare, în România nu se mai aplică acest dicton.
În 1989, programa de liceu conţinea cel puţin 2 ore de istorie pe săptămână. Evident, o istorie politizată, mitizată, cu un puternic rol propagandistic, dar care acoperea o bună parte a trecutului nostru.
Lipsea, ca şi acum, o istorie completă a Transilvaniei dinainte de 1918.
După 1989, a început balansarea către celalaltă extremă. Studiul istoriei a fost redus, atât cantitativ, prin numărul de ore care a ajuns la una pe săptămână, cât şi calitativ, prin simplificarea prezentării sau chiar omisiunea unor evenimente. Istoria pre-romană a Daciei lipseşte, la fel mişcările sociale (răscoale, greve) din perioada medievală şi modernă. Manualele conţin multe sinteze generalizatoare, iar selecţia evenimentelor şi modul lor de prezentare au condus inclusiv la suspiciuni de politizare. Nu comunistă, ca înainte de 1990, ci invers.
Articol editat de , 12 februarie 2015, 06:00
D-na Monica Bereş predă istorie la liceul „Onisifor Ghibu” din Cluj-Napoca:
Din păcate, se merge nu pe cronologie, ci pe etapele mari ale istoriei. Or, copiii nu sunt în stare să facă conexiuni istorice logice la vârsta asta. Dacă le vorbesc întâi de UE şi apoi de Primul Război Mondial, i-am pierdut. Despre geto-daci noi le vorbim, în continuare, chiar dacă nu este prevăzut în manual, fiindcă nu poţi argumenta romanizarea şi formarea poporului român fără geto-daci. Se pune în mod deosebit accentul pe romanitatea românilor în viziunea istoricilor. Mişcările sociale din Evul Mediu şi din perioada modernă (răscoala lui Gheorghe Doja, răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan, mişcarea lui Tudor Vladimirescu, răscoala din 1907), nu se studiază, iar guvernarea legionară şi cea a lui Ion Antonescu, cu participarea României la Cel de-al Doilea Război Mondial, sunt prezentate sumar. Elevii de la clasele cu profil Real au o singură oră de Istorie pe săptămână, iar cei de la Uman 3 ore, plus una opţională.
Prof.univ.dr. Adrian Cioroianu este decanul Facultăţii de Istorie a Universităţii din Bucureşti:
Nu cred că există vreun complot pentru a-i scoate pe geto-daci din manuale, sau răscoalele. Problema este locul Istoriei în programa de învăţământ. Orele de Istorie sunt foarte puţine, iar numărul profesorilor este în continuă scădere în ultimii 20 de ani. În aceste condiţii, manualele arată ca nişte reviste ceva mai dezvoltate. Puneţi-vă în locul unui profesor care, în 45-50 de minute, trebuie să predea o lecţie. Umpli tabla cu nume şi date şi timpul a trecut, iar copiii rămân cu impresia că Istoria este o materie grea. Toată lumea se preocupă ca elevii să nu fie prea încărcaţi, au apărut discipline noi, legate de tehnologiile moderne, iar ore pentru aceste discipline au fost create inclusiv prin restrângerea studiului Istoriei.
Intrebaţi fiind ce eveniment a marcat România anului 1907, elevii unui liceu din centrul Clujului au dat răspunsuri uluitoare: ori că nu ştiu, ori a fost unirea Moldovei cu Transilvania, ori o cruciadă, ori că s-a înfiinţat clubul de fotbal CFR.
Trecutul românilor abundă în evenimente nefericite. Putem doar spera că, totuşi, nu vom reconfirma zicerea lui George Santayana: “Cine nu-şi cunoaşte trecutul, va fi condamnat să-l repete.”
Dan Horea