Importanţa activităţilor extraşcolare
Activităţile şcolare joacă un rol deosebit de important în dezvoltarea fizică şi psihică a unui copil. De la psihologul clinician, Anca Axente am aflat care sunt criteriile după care părinţii ar trebui să se ghideze în momentul alegerii unei asemenea activităţi:
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 18 februarie 2015, 12:45
’’Datorită stilului de viaţă de acum, trebuie să avem în vedere mişcarea. Nu cred că există ceva care să înlocuiască acest lucru. Pentru că noi nu ne mai mişcăm prin activităţile noastre atât de mult, trebuie să alegem un cadru organizat ca să fim siguri că această nevoie a organismului este împlinită, iar în rest aş zice că ar trebui să fie mare flexibilitate, pentru că o activitate extraşcolară nu este o opţiune profesională. Nu trebuie să fim rigizi, să spunem că dacă am început cu o activitate trebuie să o ducem până la capăt, pot apărea schimbări, pot fi înlocuite unele activităţi cu altele, este un mod de petrecere a timpului liber până la urmă, iar acesta ar fi bine să fie flexibil’’.
Pentru a afla ce activităţi preferă copiii, am mers la Liceul Teoretic ” Onisifor Ghibu”, unde era în plină desfăşurare un atelier de şah. Întrebaţi cei mici de ce şi-au ales acest sport, răspunsurile au venit prompt.
’’E un joc care îţi dezvoltă spiritul de observaţie şi mintea, un joc al strategiei în care trebuie să gândeşti ’’.
De la Victor Măruţoiu, coordonatorul atelierului de şah, am aflat în ce măsură acest sport poate să-l ajute pe cel care îl practică.
’’Şahul dezvoltă foarte mult capacităţile de a asimila în mod logic mutările, care până la urmă sunt nişte formule matematice. Fiecare mutare corespunde unei strategii matematice, logice, care până la urmă va ajunge să-l ajute pe copil să-şi poată gândi logic mutarea. Şahul îl poate ajuta şi să socializeze şi să-şi respecte partenerul de joc, fiindcă este un joc al eleganţei, al concentrării şi al tăcerii’’.
Înotul, gimnastica, limba engleză, informatica, patinajul, atletismul, dansul se numără printre activităţile extraşcolare preferate de copii. Părinţii au tendinţa uneori de a exagera şi a-şi înscrie copiii la o mulţime de activităţi. Am întrebat psihologul dacă este benefic sau nu acest lucru .
„La vârste mai mari este benefic, nu mă refer la vârsta preşcolară, mă refer la vârsta şcolară, poate preadolescenţă şi mai ales adolescenţă. Opţiunile lor pentru timpul liber nu sunt întotdeauna cele mai bune, iar activităţile extraşcolare sunt o modalitatea extrem de bună de a-ţi petrece timpul liber şi de a socializa. Este şi un cadru de socializare alternativ şcolii. Dacă ar fi să gândim în ce termeni poate decide un părinte dacă să opteze sau nu pentru o activitate, am lua-o în sens invers, şi anume, să opteze pentru cel puţin o activitate pe care el, ca părinte, să o realizeze împreună cu copilul”.
Prin antrenarea copiilor în cadrul activităţilor extraşcolare, aceştia au posibilitatea de a dezvolta aptitudini speciale, au posibilitatea de a-şi cultiva interesul pentru activităţi socioculturale şi îşi pot descoperi noi talente. Activităţile extraşcolare, desfăşurându-se într-un cadru informal, permit elevilor cu dificultăţi de afirmare în mediul şcolar, să reducă nivelul anxietăţii şi să-şi maximizeze potenţialul intelectual.
Rodica Tulbure