Ne lăsăm maşinile în garaj?
În marile oraşe din Transilvania traficul rutier este intens, iar în orele de vârf se circulă din ce în ce mai greu.
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 25 februarie 2015, 07:10 / actualizat: 25 februarie 2015, 16:04
În Cluj-Napoca se derulează un studiu al Ministerului Dezvoltării Regionale din care vom afla câte maşini circulă în oraş. Datele, care se adună din toate marile oraşe ale României, vor fi folosite în elaborarea proiectelor de infrastructură pentru care se solicită finanţare europeană.
În Cluj Napoca au fost montate aproximativ 50 de astfel de sisteme de măsurare, iar datele finale vor fi folosite şi de municipalitate pentru fluidizarea circulaţiei.
Purtătorul de cuvânt al primăriei, Oana Buzatu, a declarat că acest studiu se realizează atât pe străzile principale cât şi în cartierele municipiului:
La Cluj Napoca se realizează un studiu de trafic. Este vorba de acele cabluri întinse transversal în diferite puncte din oraş.
Acest studiu de trafic este parte dintr-un master plan comandat de Ministerul Dezvoltării şi va sta la baza documentaţiilor de justificare a necesităţii investiţiilor din fonduri europene pe perioada următoare.
Studiul de trafic ne va da o imagine foarte actuală cu privire la problemele pe care le avem din punct de vedere al traficului, ne va permite să ne armonizăm sistemul de semaforizare, va permite să putem analiza soluţiile pe anumite intervale orare pentru fluidizarea traficului în municipiu.(Oana Buzatu)
În ţările vestice se promovează ideea renunţării la deplasarea cu maşina proprie pentru a fluidiza traficul. Ne întrebăm dacă în România transportul public este o alternativă la care să apeleze cât mai mulţi oameni. Vorbim miercuri la Subiectul Zilei despre măsurile luate pentru a ne convinge să ne lăsăm maşinile în garaj.
Mihai Miclăuș
Nu uitaţi, puteţi asculta Radio Cluj şi online, AICI
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Sălaj
Sălajul este județul cu cea mai mare rată a șomajului din regiunea de Nord Vest a României, dar și județul unde tot mai puține persoane aleg să se deplaseze cu mijloacele de transport în comun.
Cei mai mulți sălăjeni aleg automobilul pentru a se deplasa chiar și pe distanțe scurte sau chiar foarte scurte, aici fiind incluse drumurile către școli, grădinițe sau la piață. Așa se face că mașinile de transport în comun din municipiul Zalău, spre exemplu, sunt mai tot timpul goale chiar și la orele de vârf când ies zălăuanii de la muncă, pe platforma industrială a orașului.
Drumurile sunt însă la aceste ore de vârf supraaglomerate din cauza numărului mare de automobile, în timp ce stațiile de autobuz sunt mai tot timpul pustii, cu mici excepții. Aici vorbim în primul rând de pensionari, care beneficiază de transport gratuit în baza cuponului de pensie. Un bilet valabil pentru două călătorii costa 4 lei, un preț considerat de zălăuani mult prea mare, considerând că este mai rentabil să circule cu propria mașina.
Aceasta este situația prezentă în municipiul Zalău de cel puțin 5 ani, când numărul autoturismelor s-a dublat în orașul de la poalele Meseșului.
Între timp, autoritățile locale au luat decizia de a achiziționa autobuze mai performante, unele cu sistem de climatizare și cu alte facilități, dar degeaba. Tot mai mulți zălăuani preferă propria mașină chiar dacă în intervalul orar 7-8 și 15.30-17,00, cele mai importante străzi din oraș sunt aproape blocate din cauza numărului mare de mașini.
Adrian Lungu
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Bistrița
La Bistriţa, preţul unui bilet de autobuz pentru transportul în comun este, în medie, de 2 lei pentru o călătorie, dar există toate şansele ca în perioada următoare acest preţ să crească, cu 20 până la 30 de bani. Aceasta întrucât firma de transport în comun a solicitat Primăriei Bistriţa aprobarea pentru creşterea preţului unui bilet de călătorie, iar solicitarea va fi luată în discuţie joi, 26 fefbruarie, de Consiliul Local. Pe de altă parte, studiile de circulaţie făcute la solicitarea administraţiei locale de-a lungul anilor au sugerat soluţia pentru îmbunătăţirea transportului în comun din Bistrița: înfiinţarea unei linii verzi, nepoluatoare, de tramvai.
Ideea înfiinţării unei linii de tramvai care să lege localităţile aparţinătoare Viişoara şi Unirea a fost evocată în ultimii ani de primarul Ovidiu Teodor Creţu, de fiecare dată atunci când s-a discutat despre programul de dezvoltare durabilă a municipiului Bistriţa. Aceasta ar urma să pună în valoare şi Centrul Istoric al oraşului.
“Tramvaiul este mijlocul de transport care repune în valoare centrele istorice. La Bistriţa el ar putea veni pe artera principală de la Viişoara, pe Gheorghe Şincai, Liviu Rebreanu, gen. Grigore Bălan şi pe urmă, traseu în continuare, până la Unirea”. (Ovidiu Teodor Creţu, primar)
Primele estimări ale costurilor de construcţie a liniei de tramvai din Bistriţa se cifrează la 20 de milioane de euro, iar administraţia locală se gândeşte că aceşti bani ar putea fi accesaţi din fonduri europene. Linia de tramvai ar duce şi la restricţionarea circulaţiei auto în Centrul Istoric.
“Aşa cum se întâmplă şi în ţările vestice, sigur că maşinile mici, poluante, nu o vor avea acces. Decât, ştiu eu, pentru aprovizionare, între anumite ore. Dar, lumea va circula în zona Centrului Istoric cu tramvaiul”. (Ovidiu Teodor Creţu, primarul orașului)
Dar, până la înfiinţarea unei linii de tramvai în Bistriţa, care să lege extremităţile oraşului, tot autobuzele şi microbuzele transportului în comun rămân la îndemână. Aceasta, pentru cei care nu ies cu autoturismul propriu, în oraş, probabil şi din cauză că nu prea găsesc locuri de parcare. Primăria Bistriţa intenţionează de ani buni să construiască o parcare supraterană, undeva în zona străzii Bistricioarei, dar nu reuşeşte să achiziţioneze teren pentru acest proiect. Poate va reuşi în acest an!
Florin Săsărman
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Sibiu
Oamenii aleg tot mai mult să circule cu transportul public de persoane, în defavoarea autovehiculului personal sau al taxiurilor.
Imaginea cu oamenii călătorind într-un troleibuz sau autobz vechi şi prăfuit a apus, în Sibiu. Aflându-se în directă subordonare a Consiliului Local, societatea de transport public în comun s-a modernizat constant. Asta nu înseamnă că nu se mai regăsesc oameni înghesuiţi în autobuz, precum sardinele într-o cutie de conserve, dar asta se datorează numărului tot mai mare de persoane care aleg mijlocul de transport în comun. Motivele sunt multiple. În primul rând, un bilet de călătorie e mai ieftin decât combustibilul maşinii personale, sau decât bonul fiscar al unui taxi. De asemenea, promptitudinea şi regularitatea cu care circulă autobuzele sunt atuuri.
„În primul rând, nu am avut bani să îmi cumpăr maşină şi m-am gândit că chiar am nevoie de un abonament pe transport public. Astfel că mi-am făcut un abonament şi sunt mulţumită de el. Poarte ar mai trebui puţin lucrat la condiţiile de călătorie dar până la urmă mai depinde şi de sibieni, de un pic de apă şi un pic de săpun.” (localnic)
„Sunt pensionar şi mă duc cu autobuzul. Autobuzele vin regulat, orele la care circulă sunt afişate şi asta e bine. Beneficiez şi de gratuitate.” (pensionar)
„Am maşina în service şi o să dureze cam o săptămână şi ceva. Sunt nevoită să mă deplasez cumva.” (locuitor Sibiu)
„Merg cu autobuzul dar mai rar, mai ales când am bagaje. Am bicicletă şi mă descurc mai mult cu bicicleta.” (biciclist)
Societatea de transport public de persoane se modernizează constant încă din anul 2006 iar anul acesta cel mai important pas este acela de a schimba locaţia autobazei, precum şi condiţiile oferite.
„Din anul 2006, Tursibul a început modernizarea flotei. Societatea circula cu o flotă învechită şi s-a dorit modernizarea acesteia şi din motive financiare, pentru că se cheltuia foarte mult pe reparaţii, dar şi din motive de protecţia mediului, noile autobuze fiind echipate cu motoare cu norme Euro actuale. În 2006 Tursib a achiziţionat 35 de autobuze noi, care au fost şi introduse pe traseu. De atunci şi până în prezent au mai fost achiziţionate autobuze rulate deja dar într-o stare foarte bună, ceea ce duce la realitatea din prezent, o flotă modernizată de aproximativ 100 de autobuze care asigură nevoile pe traseele deja stabilite de transport public. Principalul proiect pe anul acesta va fi cel de mutare a autobazei din zona Calea Dumbrăvii către Zona Industrială Vest. Valoarea estimată a investiţiei este de 4,8 milioane de Euro. ” (Mirela Gligore, purtător de cuvânt al Primăriei Sibiu)
Toate eforturile de a promova acest tip de transport în defavoarea autovehiculelor au dat roade în Judeţul Sibiu. Numărul de pasagaeri a crescut în fiecare an, începând din 2006. În anul 2014, s-au înregistrat 30 milioane de călătorii cu 3% mai multe decât în 2013. Tot pe perioada anului trecut, au fost activate 50.000 de carduri de abonament pentru transportul public de persoane.
Cristian Florea