Saga orelor de religie
Ora de religie stârnește noi discuții. Elevii simt presiuni din partea școlii pentru a participa la orele de religie, dacă optează pentru neparticiparea copilului la ora de religie, părinții sunt chemați la școală să-i supravegheze, iar, în această complicată poveste, conducerea școlii nu reușește să reorganizeze programa astfel încât să modifice orarul sau să identifice profesori care să supravegheze copiii în școală în timpul acestor ore.
Pe de altă parte, se pare că nici din punct de vedere legal, situația nu este foarte clară. Adică, ora de religie este opțională conform legii, dar se află încă în corpul comun al materiilor.
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 27 februarie 2015, 10:00
Legea zice că: La solicitarea scrisă a elevului major, respectiv a părinţilor sau a tutorelui legal instituit pentru elevul minor, elevul poate să nu frecventeze orele de religie. În acest caz, situaţia şcolară se încheie fără disciplina Religie. În mod similar se procedează şi pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea orelor la aceasta disciplină.
Conform declarației ministrului Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei și Cercetării Științifice, părinţii pot depune cerere prin care să îşi înscrie copiii la ora de Religie până la data de 6 martie 2015, pentru ca pe data de 9 martie, la expirarea celor 45 de zile de la publicarea deciziei CCR în Monitorul Oficial, articolul 12. alin 2. să își înceteze efectele juridice.
Tot legea spune că elevii care nu frecventează ora de religie au obligația de a participa la o altă oră de curs, pusă la dispoziție de către unitatea de învățământ.
Între timp au apărut mai multe situații unele reale, altele încă ipotetice, aplicabile, în special copiiilor care nu optează pentru ora de religie.
Astfel, părinții sunt chemați la școală să aibă grijă de copii în timpul respectivelor ore, copiii mai mari, încă minori, sunt lăsați nesupravegheați pentru că orarul nu poate fi modificat în timpul anului școlar astfel încât orele de religie să fie puse la începutul sau la sfârșitul zilei de școală.
Președintele Consiliului Național al Elevilor, Horia Onița, spune că organizația pe care o reprezintă a primit mai multe sesizări cu privire la neregulile apărute deja în școli și că este dispus să găsească soluţii pentru alternative la orele de religie.
Să nu uităm că articolul 491 al Codului Civil, stipulează că de la 14 ani decizia este a elevului nu a părintelui. Părintele este cel care face solicitarea dar aceasta trebuie să fie în concordanță cu ideile cu care elevul dorește să le promoveze. Dacă elevul după 14 ani nu dorește să facă religie iar părintele îl înscrie la ora de religie este din nou o încălcare a codului civil. Unitatea de învățământ are obligația să pună la dispoziția elevului activități de educație formală, informală. Într-adevăr elevul nu poate pur și simplu să nu facă nimic în acele ore de religie pe care colegii lui au decis să o facă, școala este cea care trebuie să se asigure de bunele condiții a elevului în școală. Deci nu poți să chemi părintele să aibă grijă de elevi în școală. Este un tertip cu care se încearcă să se asigure că elevii vor participa în continuare la ora de religie. (Horia Onița, președintele Consiliului Național al Elevilor)
În același timp, structura reprezentativă a elevilor readuce în atenția elevilor și a părinților faptul că în conformitate cu articolul 491 al Codului Civil, elevul care a împlinit 14 ani are dreptul să îşi aleagă singur confesiunea religioasă. Astfel, este extrem de important ca elevul să se informeze și să decidă în mod independent.
Pe de altă parte, părinții spun că nu li se pare normal să fie chemați la școală pentru a supraveghea copiii.
M-am întâlnit cu această situație, am doi copii, unul în clasa întâi și unul în a treia mi s-a spus verbal de către o învățătoare și de cealaltă, mi s-a transmis exact același lucru pe care-l spuneți dumneavoastră. Părerea mea este că învățătoarele nu au absolut nici o vină, au transmis o decizie de la nivelul directoratului școlii, inspectoratului, nu știu exact, ce să zic…ne-au blocat. Eu pur și simplu am renunțat la acea opțiune de a a nu face copiii mei religie pentru că nu pot să mă duc să stau două ore cu fetele în jurul școlii să le păzesc pentru că nu are cine le supraveghea. Eu nu am absolut nimic împotriva unei religii chiar dacă sunt atee, dar consider că locul orei de religie nu este în școală și că, dacă eu am această opțiune de a spune nu, copilul meu nu face ore de religie, atunci mi se oferă ceva alternativ. Stupiditatea este, copiii nu au voie nici la bibliotecă pentru că biblioteca școli nu deține cărți pentru copiii din clasele primare și bibliotecara nu dorește să se facă deranj acolo. (Delia Cosma, părinte)
Conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj are și ea o poziție în acest caz. Învățătorii au normele prea încărcate și, de aceea, în orele de religie, educație fizică și limbi străine aceștia sunt liberi. De asemenea, în situația elevilor de la clasele mai mari, trebuie găsită o soluție pentru supraveghere ori pentru că școala este responsabilă și de siguranța elevilor nu doar de educarea lor.
O altă problemă, tot a școlilor, ține de o viitoare bulversare a organizării dacă orarele vor fi schimbate în timpul anului școlar pentru ca orele de religie să fie la începutul sau la sfârșitul orelor de curs, afirmă Valentin Cuibus, inspector școlar general al județului Cluj.
Tot el spune că situația acestei materii nu este încă, legal, clarificată. Cu toate că religia este opțională, conform curriculei, materia se află încă inclusă în corpul comun.
În acest moment lucrurile sunt foarte complicate, orice modificare pe care o faci în sistemul de învățământ în mijlocul anului școlar evident că bulversează tot sistemul. În momentul în care vom vedea pe 6 martie opțiunile părinților va trebui să vedem care sunt măsurile punctual pe care va trebui să le luăm în fiecare unitate. Vom vedea cum rezolvăm problema siguranței copiilor la care probabil foarte puțină lume s-a gândit și ce facem cu cadrele didactice care în mijlocul anului ar putea fi titulare și să nu aibă post…dar haideți să nu ne grăbim, să vedem prima dată răspunsul părinților la această hotărâre. Nu discutăm aici de învățătoare, discutăm de întreg sistemul pentru că de același lucru dicutăm, de siguranța copiilor indiferent că este cel de clasa a unsprezecea sau este cel de clasa pregătitoare sau clasa întâi. (Valentin Cuibus, inspector școlar general al județului Cluj)
În cazul în care decizia elevilor și a părinților este obstrucționată de către terțe persoane, Consiliul Național al Elevilor încurajează elevii în cauză să atragă atenția structurilor reprezentative ale elevilor la nivel județean pentru a fi transmise mai departe autorităților locale.
Consiliul Naţional al Elevilor este structura care reprezintă în prezent peste 3.200.000 de elevi din România, fiind un factor important al democratizării şcolii și încurajării relaţiei de parteneriat profesor-elev.
Alina Nechita
Nu uitați, puteți asculta Radio Cluj și online, AICI