De la Castelul Bran la Cluj şi retur, prin reclame interbelice
Articol editat de , 5 martie 2015, 16:14
Cel mai vizitat muzeu din România, Castelul Bran, prezintă până în data de 5 aprilie o expoziţie de reclame intrebelice realizată de doi clujeni, Ancuţa-Lăcrămioara Chiş şi Ucu Bodiceanu.
Prin această epoziţie, Asociaţia Clujul de altădată şi Casa Municipală de Cultură doresc să pună în lumină potenţialul Clujului de a produce şi de a „exporta” cultură, în contextul actualului statut de Capitală Europeană a Tineretului pe care îl deţine oraşul şi al celui – râvnit – de Capitală Culturală Europeană.
După cum explică Ancuţa-Lăcrămioara Chiş de la Asociaţia Clujul de altădată, publicul care practică turismul cultural, religios şi de patrimoniu reprezintă categoria de turişti pe care organizatorii expoziţiei de la Castelul Bran doresc să o atragă înspre Cluj.
Cele 50 de casete publicitare culese din presa vremii aduc în faţa publicului o lume fascinantă, preocupată de îmbrăcăminte şi întreţinere corporală, căreia i se ofereau ciudăţenii de lux, ca aparate cinematografice de casă, maşini de scris portabile sau frigidere cu cheie. O lume în care comercianţii învăţau deja să stimuleze orgoliul cumpărătorului şi să inventeze nevoi noi, după cum explică Ancuţa-Lăcrămioara Chiş.
Ca un fapt inedit, Regina Maria a României a fost primul cap încoronat care a apărut într-o reclamă. Iniţial pentru produse cosmetice, în străinătate, imaginea Reginei Maria a apărut în anul 1926 în România, pe ciocolata produsă de fabrica cu acelaşi nume. La Bran, reşedinţa preferată a reginei, poate fi văzută şi această imagine, în expoziţia de reclame interbelice realizată de cei doi clujeni.
O altă expoziţie de reclame, de data acesta din secolul al 19-lea, va fi vernisată de Asociaţia Clujul de altădată şi de Casa Municipală de Cultură din Cluj la Institutul Cultural Român din Bucureşti, la sfârşitul lunii martie.
Ioana Bindea
Fotografii din expoziţie: Asociaţia Clujul de altădată