Ascultă oameni de poveste: pasiunea lui … navele de război
„Aici avem crucișătorul de linie Calin, este făcut la scara 1 la 700, orice detaliu pe care îl luăm de pe navă, inclusiv elicoperul, acolo pe elicopter avem emblema lui și înmulțim cu 700, o să ne dea cota reală a navei respective. În acest acvariu avem macheta navei școală Bircul Mau al Marinei Mipone, deci a japonezilor. ”
Articol editat de Andrei Cretoiu, 7 martie 2015, 13:16
Așa își începe de fiecare dată povestea, profesorului Cristinel Pop din Zalău, în fața celor care vin să îi admire navele de război la care lucrează uneori, ani de zile. Pentru că nu și-a putut permite un vapor adevarat, profesorul zălăuan s-a apucat de construit machete la scară, respectând în cel mai mic detaliu proiectul constructorilor şi gândindu-se la vuietul mării.
”Vedeți că velele par murdare, dar intenționat le- am făcut așa, fiindcă o navă care navighează în apă sărată nu iese ca și din cutie, din fabrică, nici nu e indicat ca o machetă să fie lucioasă, ea trebuie să fie mată. Asta este vedeta purtătoare de rachetă Sar 33, este făcută în Suedia. Aici avem macheta Bricului Mircea, la scara 1 la 800. Două vedete, una e orpiloare PT 150 și vedeta Vopsel. Dincoace avem un crucișător rusesc înainte de 1907, vorbesc de nava reală. ”
Profesorul Cristinel Pop își petrece timpul mai mult la Palatul Copiilor din Zalău, unde îi învață și pe copii, secretele construcției de machete ale celor mai importante nave de război din lume, iar rezultatele nu au întârziat să apară.
„Am realizat vedeta Sar 33, o navă navigantă. Aici este un turn de semnal și acestea sunt rachete pentru tunuri. ”
„Am realizat nava Nipomaro. Această navă are peste 100 de piese, 36 de vele și 6 bărci de salvare. ”
Cât timp ți-a luat să o construiești?
„Un an și o lună. ”
„Ea este o navă de transport, timpul în care am construit-o a fost mai multe de 3 ani. Este o barcă fără motor, dar este propulsată de vânt. Are scări de pisică, catarge, barcă de salvare.”
Adrian Lungu