Situaţia parcărilor în Transilvania – Subiectul Zilei
Zălăuanii vor putea afla unde sunt locuri libere de parcare cu ajutorul unor panouri cu afişaj electronic, ce vor fi montate în mai multe locuri din oraş.
Autorităţile iau în calcul inclusiv utilizarea unor aplicaţii pe telefonul mobil, care să ofere informaţiile respective.
În acest sens, administraţia locală a elaborat un program investiţional privind amenajarea de noi locuri de parcare, inclusiv prin construcţia unei parcări subterane în zona care găzduieşte noua hală agroindustrială a localitaţii.
Articol editat de Andrada Ștefănescu, 11 martie 2015, 07:10 / actualizat: 11 martie 2015, 15:54
Noile parcări care vor găzdui peste o sută de locuri de parcare vor fi dotate cu sisteme informatizate care le vor permite şoferilor să afle din timp dacă în parcarea respectivă există sau nu locuri libere. Numai că situaţia rămâne oricum cu probleme în condiţiile în care parcarea din spatele Primăriei Municipiului Zalău din centrul oraşului are mai tot timpul locuri goale, cei mai multi sălăjeni preferând să parcheze pe trotuar, cât mai aproape de bănci, de sediile instituţiilor publice sau de şcoli, iar parcarea subterană a oraşului este mai tot timpul goală. Una din ideile autorităţilor este ca zona centrală, în care preferă cei mai mulţi să parcheze, să devină exclusiv zonă pietonală. Totul nu este deocamdată decât un proiect.
Primarul municipiului Zalău, Radu Căpâlnaşiu: „Se doreşte realizarea a cât mai multor locuri de parcare, în zonă fiind sedii de bănci, un complex comercial, în ideea că se va închide şi strada Unirii, probabil că acolo vor fi necesare foarte multe locuri de parcare.„(Radu Căpâlnaşiu, primarul municipiului Zalău)
La Subiectul Zilei aflăm astăzi care este situaţia parcărilor din oraşele Transilvaniei.
………………………………………………………………………………….
Satu Mare
Demolarea garajelor construite ilegal pe domeniul public, reprezintă soluţia locurilor de parcare pentru sătmărenii deţinători de autoturisme care locuiesc în cartiere. În zona centrală, în schimb, situaţia este de-a dreptul dramatică, şoferii fiind nevoiţi să se învârtă zeci de minute până găsesc un loc de parcare.
„Mă descurc foarte greu când ajung în centru, e foarte complicat să găseşti un loc de parcare” (conducător auto).
„Mă învârt, cred, chiar şi zece minute până găsesc un loc de parcare (conducător auto). Cred că soluţia ar fi amenajarea unei parcări etajate, aşa cum există în toate oraşele europene”( conducător auto).
Conştient că situaţia parcărilor din zona centrală este dezastruoasă, primarul Dorel Coica dă vina pe sistematizarea ineficientă a oraşului. Apoi, fără a preciza un termen anume, vorbeşte optimist despre câteva sute de locuri de parcare ce urmează a fi amenajate în centru.
„Suntem în perspectiva realizării a câtorva sute de locuri de parcare în faţa fostului Teatru de Vară şi în spatele hotelului Aurora. Dacă reuşim să amenajăm aceste parcări intenţionăm să închidem circulaţia în centrul vechi şi să amenajăm un pietonal în jurul căruia putem organiza mai multe locuri de parcare” (Dorel Coica, primar Satu Mare).
Prima tentativă privind realizarea unei parcări subterane în zona centrală a municipiului Satu Mare a avut loc cu câțiva ani în urmă, și a constat inclusiv în lansarea la licitație a obiectivului în toamna anului 2008. Însă, criza economică a împiedicat consorțiul din Spania să se prezinte la licitație, astfel că obiectivul a eșuat.
Stela Tudor
……………………………………………………………………………………………..
Cluj
Lipsa locurilor de parcare rămâne una dintre cele mai mari probleme ale Clujului. În cartiere, numărul de maşini este de peste două ori mai mare decât parcările existente.
Situaţia are drept cauză blocurile construite înainte de 1989 care au asigurate un număr insuficient de parcări, comparativ cu apartamentele amenajate.
Primăria Cluj Napoca a încercat să rezolve această problemă prin crearea de străzi cu sens unic, unde parcarea autovehiculelor este permisă pe ambele părţi ale drumului.
În ultimii ani, municipalitatea a trecut şi la construcţia de parkinguri de cartier. Până acum au fost date în folosinţă astfel de amenajări în Mănăştur, Gheorgheni şi Mărăşti.
Purtătorul de cuvânt al primăriei, Oana Buzatu, a precizat că problema o reprezintă găsirea unor parcele libere de sarcini, majoritatea terenurilor fiind revendicate.
„Majoritatea terenurilor disponibile se află în diverse faze de litigii pentru a fi retrocedate foştilor proprietari. S-a încercat identificarea unor parcele pentru construcţia parkingurilor de cartier, aceasta fiind singura soluţie care pe termen lung poate să rezolve problema locurilor de parcare.
Pe de altă parte, odată cu Planul Urbanistic General, există reglementări foarte clare care, pentru tot ce apare nou ca şi construcţie de locuit, obligă constructorii, investitorii să amenajeze şi parcările aferente” (Oana Buzatu).
Mihai Miclăuş