Reclame, reclame…
Articol editat de , 17 martie 2015, 10:57
Casa Municipală de Cultură Cluj şi Asociaţia Clujul de altădată vernisează marţi, 17 martie, la Institutul Cultural Român din Bucureşti, o expoziţie de reclame din secolul al 19-lea. Două expoziţii precedente, de reclame interbelice şi de reclame din perioada comunistă, au adus un număr record de vizitatori la sediul ICR din Bucureşti (Aleea Alexandru nr.38), spun organizatorii.
“Reclame româneşti din secolul al XIX-lea” e prima expoziţie de reclame din perioada de început a publicităţii pe care o prezintă cei doi clujeni, Ucu Bodiceanu de la Casa Municipală de Cultură şi Ancuţa-Lăcrămioara Chiş, de la Asociaţia Clujul de altădată.
O perioadă în care publicitatea îşi exersa forţa de persuasiune prin text, dar începea să exploateze puterea imaginii. “Vinul copiilor”, pentru a le preveni îmbolnăvirea, cocaina, “contra tuturor boalelor de gură”, servicii de “camionagiu”, cu căruţa, pensioane de băieţi, baluri filantropice sunt câteva aspecte ale lumii de la răscrucea secolelor 19 şi 20, văzute prin intermediul reclamelor din presa vremii.
Încă de la început, publicitatea a reuşit să ne creeze nevoi, explică Ancuţa-Lăcrămioara Chiş. “Chiar dacă nu aveai nevoie de un anumit produs, ei îţi spuneau că viaţa ta se va schimba, sau că tu, folosind acel ingredient, vei deveni alt om.”
Publicitatea vinde un ideal, iar omul, îndreptându-se spre idealuri, e atras de reclame. “Dacă am utiliza toate produsele doar din acestă expoziţie”, mai spune Ancuţa-Lăcrămioara Chiş, “am fi sănătoşi, longevivi, extraordinar de frumoşi, am avea o gospodărie perfectă. Nu e aşa. Dar reclama reuşeşte să îţi vândă ideea aceasta.”
Galeria foto conţine câteva imagini din expoziţia care va rămâne la ICR Bucureşti până în data de 25 martie.
Ioana Bindea
Fotografii: Asociaţia Clujul de altădată