Dacă n-ar exista moartea, viaţa n-ar avea nici un sens
Messa da Requiem este slujba funerară catolică care în muzica cultă cunoaşte numeroase variante intrate în repertoriile marilor orchestre. După Recviemul lui Mozart, cel semnat de Giuseppe Verdi este cel mai des interpretat pe marile scene de concert ale lumii.
Articol editat de , 1 aprilie 2015, 13:13 / actualizat: 2 aprilie 2015, 12:53
„Pentru mine, Messa da Requiem de Giuseppe Verdi este întotdeauna o opţiune. De fiecare dată când am ocazia, dirijez această capodoperă. A fost propunerea Operei Naţionale Române din Cluj la care am răspuns cu mult entuziasm”. (dirijorul invitat Tiberiu Soare)
În preajma Paştilor, Opera Naţională Română ne oferă joi, 2 aprilie, de la ora 18:30, un spectacol extraordinar cu solişti invitaţi: soprana Arona Bogdan, tenorul Teodor Ilincăi, şi basul Adrian Sâmpetrean şi mezzosoprana Andrada Ioana Roşu. Dirijor invitat, Tiberiu Soare, dirijorul orchestrei Naţionale Radio:
„Sunt genul de dirijor care se pliază pe specificul fiecărui loc în care merg. Orchestra Operei Naţionale Române Cluj are o omogenitate, nu întotdeauna căutată, dar întotdeauna obţinută, o omogenitate foarte armonioasă între vocalitate şi instrumente. Ceea ce s-a căutat, asta am simţit eu, ca instrumentele să sune vocal şi vocile să se instrumentalizeze. Exisă această tendinţă de apropiere între fosă şi scenă”. (dirijorul invitat Tiberiu Soare)
Lucrare vocal simfonică, Requiemul de Giuseppe Verdi, cunoaşte acum o variantă de spectacol cu regia şi plastica scenică semnată Ina Hudea:
„Lumea ar dori să şi vadă muzică, nu doar să o audă. Ne-am gândit, cu scenografele Liliana Moraru şi Axenia Roşca, să aducem un plus de atmosferă muzicii lui Verdi, special pe momentele pe care să le interpretăm în ideea apropierii sărbătorilor pascale. Am gândit un obiect scenografic unic, suspendat deasupra întregii distribuţii, a corului şi orchestrei Operei clujene, o coroană de spini, care va crea, cu ajutorul eclerajului şi a unei video-proiecţii realizate de Ligia Smarandache, sugestia genezei omului. Naşterea, înălţarea spre credinţă, spre lumină, apoi pe Dies Irae, păcatele capitale care îl duc la pierzanie, ca apoi, pe Libera Me, reîntoarcerea spre credinţă, învierea şi tot ce însemnaă simbolistica ei”. (regizoarea Ina Hudea)
Tiberiu Soare, dirijorul Orchestrei Naţionale Radio din 2012, a fost însă şi dirijorul Operei Naţionale Române Bucureşti în perioada 2005-2013, de unde aduce cu sine o importantă experienţă de scenă în viziunea pe care o propune acum, la Cluj, pentru această lucrare.
„Verdi a scris lucrarea în aşa fel încât să servească vocea umană. Eu fac parte dintre cei care susţin că este o lucrare operistică, mesajul pe care îl transmite lucrarea nu este unul sumbru, cu toate că este Missa pro defunctis. Eu simt asta din fiecare pagină a partiturii, din care răzbate această încredere specific meridională, a faptului că moartea nu e sfârşitul. Faptul că se termină cu acel Libera me Domine da morte eterna, a textului latin, îl aşează într-o lumină apollinică. E o viziune meridională asupra relaţiei omului cu moartea. Dacă n-ar exista moartea, viaţa n-ar avea nici un sens”. (dirijorul Tiberiu Soare)
https://www.youtube.com/watch?v=hqfLZMuMPz8
Oana Cristea Grigorescu
Nu uitaţi, Radio Cluj poate fi ascultat şi on line, AICI.