Programul Rabla 2015 a început
De luni, 27 aprilie, cetăţenii români se pot înscrie pentru programul Rabla 2015.
Articol editat de cristina.rusu, 27 aprilie 2015, 15:18 / actualizat: 27 aprilie 2015, 18:31
Guvernul a alocat 200 de milioane de lei, împărţiţi în 20.000 de tichete pentru persoane fizice şi 5.000 pentru persoane juridice şi instituţii publice, fiecare tichet având valoarea de 6.500 lei.
Ca atare, cine vrea să-şi cumpere o maşină nouă cu preţ redus va folosi un singur astfel de tichet, obţinut prin valorificarea propriei maşini vechi sau la înţelegere cu proprietarul alteia.
În plus, doritorii pot primi aşa-numitele eco-bonusuri, dacă îşi cumpără autoturisme cât mai puţin poluante. 750 de lei bonus la un autovehicul nou care generează emisii de CO2 sub 100 g/km, în regim de funcţionare mixt; 1.500 de lei la achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid şi 2.500 de lei la achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid.
Călin Abrudan, director comercial la cel mai mare dealer auto din Cluj, despre ce are de făcut românul care vrea să-şi ia o maşină nouă folosind programul Rabla:
Dealerul introduce datele maşinii vechi în sistemul informatic al Ministerului Mediului, pentru validarea eligibilităţii. Maşina trebuie să aibă o vechime de cel puţin 8 ani şi să fi fost înmatriculată pentru prima dată în România înainte de 31 decembrie 2007. Actele pe care trebuie să le aducă clientul sunt Cartea de Identitate şi talonul maşinii vechi, plus buletinul de identitate al proprietarului. (Călin Abrudan)
După vizita la dealer, cetăţeanul se duce la Remat.
Maşina este cântărită, iar proprietarul primeşte contravaloarea ei: 40 bani/kg dacă o aduce la noi în curte sau 30 bani/kg dacă i-o ridicăm noi de acasă. Remat îi eliberează aşa-numitul Certificat de Distrugere, cu care îşi poate radia maşina la Serviciul Regim Permise şi Inmatriculare Vehicule. Apoi, omul se duce din nou la dealer, unde perfectează actele pentru noua maşină. (Mircea Stef, directorul Remat Cluj)
Despre eficienţa programelor Rabla derulate din 2005 până acum e de spus că, anul trecut, în ţara noastră au fost vândute prin programul de înnoire a parcului auto un număr de 20.280 de autovehicule noi, fiind casate 20.460 de maşini vechi.
Dintre cele noi, puţin peste jumătate au fost marca Dacia. Din totalul maşinilor noi vândute, programul Rabla a finanţat, în medie, 24,5%. În total, în anul 2014, românii au cumpărat 82.800 de autovehicule noi şi 220.000 second hand din import.
Vechimea medie a maşinilor second hand a fost de 10 ani şi 7 luni. Clujenii, de pildă, au cumpărat maşini cu o vechime medie de 10 ani, în vreme ce mehedinţenii au avut bani doar pentru cele mai vechi 12 ani.
Din 2005 şi până în prezent, pe piaţa românească au intrat peste 1,6 milioane de maşini SH, timp în care statul a cheltuit peste 450 mil. euro pentru a elimina din trafic 500.000 de rable.
Dan Horea
Nu uitați, Radio Cluj se poate asculta și online, AICI