Ascultă Radio România Cluj Live

Breaking the Waves – versiunea de scenă

Premiat cu Marele premiul la Cannes în 1996, filmul lui Lars von Trier, Breaking the Waves, este acum spectacol de teatru, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj. Nu e prima adaptare pe o scenă românească a acestui film celebru, socotit unul din cele mai bune filme ale decadei 1990-2000. Regizorul american invitat Tom Dugdale semnează o variantă de scenă a poveştii lui Bess McNeil, femeia pentru care  iubirea necondiţionată faţă de oameni şi de Dumnezeu e sursa nefericirii şi a pedepsei ei, atunci când norocul şi ghinionul o lovesc în acelaşi timp.  Întâlneşte bărbatul vieţii ei, se mărită cu el, cunoaşte fericirea şi disperarea de a-l pierde în urma unui accident care-l transformă într-un infirm. Trama piesei chestionează limitele sacrificiului uman în iubire. Morala filmului e că intransigenţa mentalităţilor provinciale e insensibilă la drama umană când îţi iei libertatea de a ieşi din normele societăţii.

Breaking the Waves – versiunea de scenă

Articol editat de , 28 aprilie 2015, 13:32 / actualizat: 11 mai 2015, 16:18

Unul din motivele pentru care am făcut acest spectacol e  că am dorit să prezentăm propria perspectivă asupra temei. Noi, ca realizatori ai spectacolului, nu puteam ignora faptul că filmul există. Dacă adaptez ceva şi ignor varianta originală e ca o minciună pentru mine. Nu e onest faţă de original.  Trebuie să acceptăm că există deja un film, originalul poveştii, şi acesta e motivul pentru care am dorit să ieşim din acel tipar,  dar în acelaşi timp să refelectăm asupra a ceva ce deja există. Iar spectacolul nostru e ca un implicit dialog între amintirile despre acest film şi ce a reieşit încercând să îl uităm. Altfel nu puteam face propriul nostru spectacol. (Tom Dugdale, regizor)

tom-dugdale

regizorul Tom Dugdale

Modelul filmului transpare în spectacol fără a copia literal secvenţe din el. Doar fugitive citate ne trimit indirect la atmosfera filmului, şi uneori expresii ale actorilor, priviri, gesturi. Soluţiile teatrale susţin însă argumentul transpunerii cu mijloace teatrale.

La începutul piesei am rezolvat scenic întreaga  parte întâi în aceeaşi lumină, pentru că era imposibil să introducem tăietura scenelor ca în film. Nu se putea face în teatru, dar am folosit faptul că teatrul permite să dezorganizezi scenele, să le înlănţui într-un ritm care, de exemplu, leagă scena nunţii de cea a iubirii din toaletă dintre Jan şi Bess. Ne-a luat ceva timp să înţelegem acest avantaj pe care ni-l oferă teatrul, mai ales că la început eram legaţi de tăieturile din film. Ceea ce ne permite teatrul e să punem toate scenele împreună şi să le lăsăm să curgă una din alta.  (Tom Dugdale, regizor)

Remarcabilă întraga distribuţie a spectacolului şi în mod special interpreta rolului principal Bess,  actriţa Anikó Pethö, sinceră şi inovativă în scenele de dialog dintre Dumnezeu şi propriul sine.

Proximele reprezentaţii, în marţi, 5 mai şi duminică, 10 mai, la Sala Studio a Teatrului Maghiar de Stat Cluj.

 

Oana Cristea Grigorescu

 

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj