Proba …timpului în filmul românesc
Modestia e proprie marilor creatori care evită, de regulă, interviurile. Vorbim, însă, despre/cu Mircea Danieliuc şi Marin Moraru, vedetele zilei la TIFF.
Articol editat de , 5 iunie 2015, 12:06 / actualizat: 9 iunie 2015, 10:35
La 40 de ani de la debutul în cinematografie cu Cursa (1975), TIFF îi dedică regizorului Mircea Danieliuc un portret schiţat cu 12 din cele 17 lungmetraje realizate de-a lungul deceniilor. Selecţia Retrospectivei Mircea Danieliuc redă publicului cinefil profilul unui creator care a adus în filmul românesc un nou tip de realism umanist, fără compromisuri făcute ideologiei omului nou.
Cu o carieră care cuprinde 17 lungmetraje, dintre care 16 semnate și în calitate de scenarist, 11 apariții ca actor ( rol principal în Proba de microfon), opt piese de teatru scrise și patru regizate, romane și volume de proză scurtă, Mircea Daneliuc este, incontestabil, unul dintre cei mai importanți artiști români. Am asistat la proiecţia de gală, aseară, cu Proba de microfon, filmul din 1980, la Cinema Florin Piersic, în prezenţa regizorului.
La început am stat într-un fel de expectativă dacă s-o fac sau nu. După cum vedeţi nu dau interviuri, decât rar, nu mă dau în stambă pe unde pot, dar am considerat că totuşi e bine, dacă tot fac ei o retrospectivă cu filmele mele, să le mai vadă cine are de văzut. În cele din urmă am acceptat, ba chiar a început să îmi şi placă.
La rândul meu, când eram june şi începusem să lucrez în cinematografie, trăgeam şi eu cu ochiul cum făceau meşterii adevăraţi, nu neapărat în România. Dacă interesează pe cineva cum sunt făcute filmele astea poate că e de folos. Dacă nu, e bine şi aşa. (regizorul Mircea Danieliuc).
Sub limba oficială de lemn a realismului socialist, luată în răspăr în interviurile televiziunii cu oamenii muncii, răzbate limbajul străzii, problematica omului simplu, a eternei nevoi de afecţiune, de stabilitate pe care ţi le dă un cămin, o familie.
Film de dragoste, Proba de microfon e fresca indirectă a unei societăţi în care, dincolo de ideologii, oamenii rămân fiinţe fragile, cu nevoi simple cum e iubirea, dar atât de greu de împlinit.
Sunetul în priză directă, ştiinţa compunerii cadrelor, folosirea complementară a planurilor de comunicare – imagine, sunet, cuvânt – şi nu în ultimul rând calitatea scriiturii scenariilor fac din Mircea Danieliuc un reper al filmului românesc de la care noua generaţie de regizori are ce învăţa.
Retrospectiva Mircea Danieliuc conţine 12 filme, o expoziție cu afișele peliculelor sale, fotografii de la filmări și alte documente inedite aduse pentru prima dată în fața publicului acum. Regizorul s-a întâlnit vineri, 5 iunie, la ora 12 cu publicul şi invitaţii festivalului într-un dialog despre film şi viaţă.
Tot vineri de la ora 14.15 actorul Marin Moraru prezintă la Cinema Arta una din comediile nemuritoare ale filmului românesc, Operaţiunea Monstru (regia Manole Marcus). Marin Moraru primeşte la această ediţie TIFF Premiul de excelenţă, sâmbătă, 6 iunie, la gala de închidere a festivalului, care va avea loc la Teatrul Naţional Cluj.
https://www.youtube.com/watch?v=cePVj9OeM90
Oana Cristea Grigorescu