Genomul tiraniei
Azi eşti la guvernare/ Mâne la închisoare/Poimâine iar la guvernare…/Azi te bag la zdup/Mâine vin şi te pup – cântă fanfara actorilor din distopia Ubu Zdup!, premiera de marţi, 9 iunie, de la Teatrul Naţional Cluj, în regia lui Gábor Tompa:
Articol editat de , 10 iunie 2015, 11:31
Textul spectacolului e un colaj din mai multe piese de Alfred Jarry, am păstrat majoritatea piesei Ubu înlănţuit şi fragmente din Ubu încornorat , din Isprăvile erotice ale lui Ubu şi prologul pe care Alfred Jarry l-a rostit în 1896 la premiera cu Ubu rege.
Personajul Ubu e de un secol încoace omul zilei, renaşte cu fiecare nouă epocă a abuzului, a tiraniei, a imposturii.
Într-un fel, în această lume plină de criminali, de hoţi, de oameni corupţi, de politicieni cu prezentul şi cu trecutul confuz, cinic vorbind, deşi tindem spre un stat de drept, există pericolul ca această luptă anticorupţie – cu totul şi cu totul justificată – să alunece în abuz. Uneori partidele politice încearcă să folosească justiţia ca instrument de răzbunare. (regizorul Gábor Tompa)
Ubu, regele mazilit al Poloniei din piesa Ubu rege, renaşte la o nouă viaţă în spectacolul Ubu Zdup! , o viaţă de sclav, croită, însă, pentru a-şi teroriza stăpânii, oricine ar fi ei. Actualitatea textelor lui Jarry, e citită de regizorul Gábor Tompa în cheia comediei bufe:
Există acest cerc vicios din care se pare că nu reuşim să ieşim şi din cauza asta piesa devine foarte actuală şi foarte acută. La un moment dat cineva remarca în mod cinic,că parcă nu există decât două alternative, ori eşti la guvernare, ori eşti la închisoare. (regizorul Gábor Tompa)
Genomul tiraniei, înscris în specie, îl mână pe Ubu spre unicul ţel al satisfacerii poftei de putere şi a tuturor formelor lăcomiei omeneşti:
Ubu este aparent un sclav, pentru că asta e masca pe care o poartă. Vedem şi în ziua de azi că masca sclavului este acceptată şi iubită de foarte multă lume, dar în spatele măştii se află slăbiciunea puterii . ( actorul Marian Râlea, interprtul rolului Dom’ Ubu)
Cuplul Dom’ Ubu şi Madam Ubu, Marian Râlea – Anca Hanu, ating bogăţia subtilităţii textului lui Jarry, urmează căile teatralităţii acestei poveşti în care cuvântul e instrumentul artei actorului:
E un text cât se poate de bogat, în care de puţine ori aceleaşi cuvinte se repetă şi atunci trebuie să le dai o valoare mai importantă decât este scris, pentru că aduci cuvântul pe scenă. ( actorul Marina Râlea)
Recomandarea noastră e să nu rataţi următoarea reprezentaţie cu Ubu Zdup!, în 25 iunie la Teatrul Naţional Cluj.
(Foto Nicu Cherciu)
Oana Cristea Grigorescu